شهردار تهران گفت: هدف از برنامه‎‌های اجتماعی شهرداری، مدیریت آسیب‌هایی همچون اعتیاد، فسادهای اخلاقی، کودکان کار به ویژه کودکان خیابانی، تکدی‌گری و حاشیه‌نشینی است.
کد خبر: ۱۱۳۱۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳ 11 October 2023

به گزارش تابناک تهران، علیرضا زاکانی در سومین اجلاسیه مجمع رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها با بیان اینکه در مجموعه کلانشهر تهران به دنبال الگوسازی متناسب با خاستگاه انقلاب اسلامی هستیم، اظهار کرد: این الگو قابل شکل‌گیری در شهرهای مختلف به اقتضای شرایط خاص آنها خواهد بود.

تبیین ویژگی‌های چهار برنامه تحولی برای پایتخت

وی با بیان اینکه کار در تهران نسبت به سایر نقاط کشور سخت‌تر است، یادآور شد: با توجه به این موضوع اگر الگویی پیش‌بینی شود می تواند بر دیگر شهرها نیز اثرگذار باشد. ما در این راستا چهار تحول را مدنظر قرار دادیم که شامل تحول درون شهرداری، کالبد شهری، روح شهر و سبک زندگی و فناوری است.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه این چهار تحول اَبربرنامه و چند برنامه و  چندین پروژه را شامل می‌شود، تصریح کرد: این منطق با زمان بندی مشخصی دنبال شد و در شورا نیز مورد توجه و تکمیل قرار گرفت و در نهایت در برنامه چهارم توسعه به تصویب رسید که در برنامه سالانه شهرداری نیز اضافه می شود.

وی با اشاره به گلوگاه های این تحولات، خاطرنشان کرد: محدودیت منابع و مشکلات متعددی در مسیر این چهار تحول وجود داشت و با توجه به اینکه شهر را یک اکوسیستم واحد دیدیم و نگاه جزء به کل داشتیم، می توانستیم در این قالب بیش از ۲۰۰ برنامه خود را پیش ببریم.

قرارگاه اجتماعی باهدف هم‌افزایی میان دستگاه‌ها برای رفع معضلات اجتماعی ایجاد شد

زاکانی به تشکیل یک قرارگاه برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی، گفت: در این قرارگاه تلاش می‌کنیم در همکاری با سایر دستگاه‌ها مشکلات اجتماعی شهر را حل و فصل کنیم. با این اقدام، مسیرهای دور از ذهن، به واقعیت نزدیک شد. اتفاقات بسیار خوبی در قرارگاه اجتماعی رخ داد. این الگو به دو دسته فعالیت شامل کودکان خیابانی و متکدیان تسری پیدا کرد.

شهردار تهران با اشاره به توانمندسازی خانواده‌ها، یادآور شد: تهران می تواند این هماهنگی را به گونه‌ای دنبال کند که به الگو تبدیل شود. این موضوع به مصوبه ای تبدیل شد که با عنایت ریاست محترم جمهوری به تصویب رسید و هدف آن مدیریت آسیب‌هایی همچون اعتیاد، فسادهای اخلاقی، کودکان کار به ویژه کودکان خیابانی، تکدی‌گری و حاشیه نشینی است. پیوست تمام این طرح‌ها توانمندسازی خانواده همه این اقشار است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای مدیریت این آسیب ها در نظر گرفته شد، گفت: برنامه کوتاه‌مدت تغییر ظواهر شهری، برنامه میان مدت توانمندسازی خانواده ها و برنامه بلندمدت ریشه‌یابی مسائل بود.

اولویت توانمندسازی خانواده‌های اقشار آسیب‌دیده اجتماعی است

زاکانی با اعلام اینکه ما برای هر موضوعی در تهران برنامه‌ای تعریف و مشخص کرده ایم، یادآور شد: گام‌های تمام موضوعات مشخص شده و در توانمندسازی، اولویت ما توانمندسازی خانواده های درگیر با آسیب های اجتماعی است اما محور آن هویت شهر تهران است تا بتوانیم کل خانواده‌های تهران را از لحاظ اقتصادی توانمند کنیم و در این زمینه نیاز بود دست به انتخاب بزنیم چون تهران جز هویت پایتختی، هویت دیگری ندارد.

وی ادامه داد: برای چنین کاری به سه سرفصل رسیدیم که شامل صنایع خلاق، صنایع دستی از جمله بافندگی، تزیین، چرم و صنعت پوشاک است و موارد در این راستا دنبال شد تا ظرفیت‌ها توسعه یابد و حلقه فرهنگسازی و آموزش را فرهنگسراها به عهده بگیرند.

شهردار تهران ادامه داد: ما نیازمند بازاریابی و فروش بودیم که در همین راستا غرفه هایی در حال تعبیه در مراکز مختلف است و نمایشگاه‌های دائمی محصولات را نیز در ایستگاه های مترو پیش بینی کرده ایم.

ایجاد ظرفیت‌های بی‌نظیر علم و فناوری در تهران

زاکانی اعلام کرد: در حال حاضر زیرساخت ها در حال آماده سازی است و زیرساخت هایی را ایجاد می کنیم که کل شهر را درگیر می کند؛ این تنها ظرفیت مدیریت شهری نیست و باید از ظرفیت مردمی استفاده کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه این اقدامات از جنسی است که در سطح خاص عموم جامعه پیش می رود، گفت: فناوری در حوزه نخبگان پیش می رود و برنامه‌ای را مشخص کردیم که بر اساس آن ۲۰۰ هکتار از بوستان ولایت با مصوبه کمیسیون ماده پنج و دولت به پارک فناوری تبدیل شود و در هیچ یک از شهرهای کشور چنین ظرفیتی را نداریم. از طرفی ۶ تا ۷ کارخانه نوآوری شامل کارخانه سیمان، جنگ افزارسازی، ایستگاه مترو سرسبز و مواردی دیگر است.

وی افزود: برخی نواحی شهر نیز به عنوان نواحی فناوری پیش بینی شدند که شامل لکه شرقی با محوریت دانشگاه صنعتی و خواجه نصیر، لکه میانی با محوریت دانشگاه های تربیت مدرس، تهران و امیر کبیر و لکه غربی با محوریت دانشگاه شریف است.

زاکانی در خاتمه با بیان اینکه موضوعات به صورت سلسله وار و وابسته پیش می رود، گفت: یکی از سنگ های جلوی پای ما آسیب های اجتماعی است و تلاش می کنیم با سه گام کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، ظاهر شهر را متحول کنیم و مردم در خیابان ها و سر چهارراه ها شاهد حضور کودکان کار نباشند و در این فضاها فروش گل توسط افرادی با هویت مشخص انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار