معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: از محل واریزی عوارض آلایندگی، بیش از چهار هزار پروژه عمرانی و زیرساختی در روستاها و عشایر استان در حال انجام است.
کد خبر: ۱۱۳۱۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ 15 October 2023

محمد خانچی بعد از ظهر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای به اهمیت نقش و جایگاه روستاها در توسعه و آبادانی استان خوزستان اشاره و بیان کرد: روستا به عنوان کانون تولید و ارزش‌آفرینی معرفی می‌شود، خاستگاه اقتصاد مقاومتی و سنگر تأمین امنیت غذایی، فرهنگی و مرزهای ایران اسلامی بوده و سهمی بسزایی در اقتصاد و توسعه کشور دارد.

وی ادامه داد روستاییان و عشایر خوزستان با تولیدات کشاورزی و محصولات دامی متنوع در توسعه، پیشرفت و بالندگی استان و کشور نقشی بارز و برجسته دارند، آنها زمینه‌های استقلال، اقتدار و کاهش وابستگی ایران اسلامی را تقویت می‌کنند؛ بنابراین توجه بیش از پیش به مناطق روستایی و عشایری منجر به ایجاد نشاط و امید در مردم می‌شود، همچنین رونق بازار کسب و کار، بهبود کشاورزی، صنعت گردشگری، مهاجرت معکوس، ماندگاری جمعیت و ایجاد امنیت به ویژه در مناطق مرزی را به همراه دارد.

خانچی به مسئله اشتغال و گردشگری روستایی در خوزستان اشاره کرد و افزود: اقدامات قابل توجهی در سطح استان انجام شده که اهم اقدامات می‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه «روستانوفن» با مشارکت صندوق کارآفرینی امید برای ورود شرکت‌های دانش بنیان به روستاها با هدف ایجاد اشتغال و بهره‌وری بیشتر و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان فنی و حرفه‌ای استان در راستای بالا بردن مهارت‌های روستاییان اشاره کرد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: همچنین در حوزه گردشگری نیز شناسایی ۱۰۰ روستا در حوزه گردشگری و تشکیل کمیته مشترک با بنیاد مسکن، میراث فرهنگی و گردشگری و احداث اولین اقامتگاه بوم گردی دهیاری‌های در روستای آهنگران بهبهان از اقدامات مهم این حوزه است.

وی به اقدامات در حوزه هوشمندسازی روستاهای خوزستان اشاره کرد و افزود: در حوزه هوشمند سازی روستاهای استان با ۳۴ شرکت دانش بنیان در این حوزه اقدامات مؤثری انجام شده است؛ سامانه‌های سیلبرگ (مدیریت مالی دهیاری‌ها) و همچنین داشبورد مدیریتی دهیاری‌ها و پیاده سازی سامانه یکپارچه اتوماسیون اداری دهیاری‌ها و سامانه پایش تصویری در سطح دهیاری‌های استان از اهم اقدامات است.

خانچی در ادامه به پروژه‌های عمرانی و زیرساختی حوزه روستایی در خوزستان اشاره کرد و افزود: از محل واریزی عوارض آلایندگی بیش از چهار هزار پروژه عمرانی و زیرساختی در سطح روستاها و عشایر استان در حال انجام است؛ آبرسانی و پایدارسازی آب بیش از ۱۷۰۰ روستای خوزستان و همچنین برق رسانی به ۵۲ روستای فاقد شبکه برق رسانی و گازدار کردن ۲۴۳ روستای استان از اهم اقدامات دولت سیزدهم در استان است.

وی به اهمیت راه‌های روستایی در خوزستان اشاره کرد و گفت: در خصوص توسعه راه‌های روستایی، اقدامات قابل قبولی صورت گرفته که می‌توان به اجرای بیش از ۲۳۷ کیلومتر راه روستایی و بهسازی ۲۲۸ کیلومتر راه اشاره کرد؛ همچنین در خصوص مسکن روستایی با پرداخت تسهیلات در این حوزه و واگذاری بیش از ۱۰۰۰ قطعه زمین به متقاضیان مسکن روستایی شاهد مهاجرت معکوس به روستاها هستیم.

منبع/مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار