مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج از کوچ هزاران کلونی زنبور عسل از مناطق سردسیری کشور به این شهرستان خبر داد و گفت: در فصل پاییز از هر کندو بطور میانگین پنج کیلو عسل برداشت می‌شود و طبق برآوردها تولید یک هزار و ۴۰۰ تُن عسل مرغوب کُنار در این فصل پیش بینی شده است.
کد خبر: ۱۱۳۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶ 15 October 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: علی علی‌پور اظهار کرد: وجود بیشترین سطح پوشش گیاهی جنگل‌های کُنار در شهرستان خنج واقع در جنوب فارس زمینه مساعدی را برای پرورش زنبورعسل در این شهرستان گرمسیر به عنوان قطب تولید عسل فراهم کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج ادامه داد: همه ساله از اواخر شهریورماه و با آغاز فصل پاییز شهرستان خنج پذیرای هزاران کلونی زنبور عسل است که از استان‌های یزد، اصفهان، چهارمحال بختیاری، همدان و مناطق شمالی فارس برای زمستان گذرانی و استفاده از شکوفه‌های کُنار و گلهای دیگر گیاهان شهددار به این شهرستان کوچ می‌کنند.

 

وی اضافه کرد: درختان کُنار تنها گیاهانی هستند که در این فصل از سال به شکوفه می‌نشینند؛ امسال نسبت به سال گذشته بخاطر باران‌های موسمی، درختان بسیار سرسبز و پُرشکوفه شده‌اند به گونه‌ای که با افزایش ۲۰درصدی مهاجرت زنبوداران روبرو شده‌ایم و ظرفیت پذیرش تکمیل شده است.


علی‌پور یادآور شد: شکوفه کُنار و شهد خرما بهترین موادغذایی برای زنبورها محسوب می‌شود و زنبورداران فقط در این فصل می‌توانند برای یک نوبت در کل سال یکبار عسل طبیعی، مرغوب و با کیفیت تولید کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج عنوان کرد: خواص دارویی و عطر طعم عسل کُنار سبب شده تا این محصول بهایی چند برابر نسبت به سایر عسل‌های کندو داشته باشد؛ در واقع در این فصل از هر کندو بطور میانگین پنج کیلو عسل برداشت می‌شود، این در حالیست که برآورد ما تولید یک هزار و ۴۰۰ تُن عسل مرغوب کُنار در فصل پائیز است.

کارشناس مسئول زنبورداری جهاد هم اظهار کرد: تاکنون ۵۰۰ نفر زنبوردار با ۱۶۰ هزار کلونی از مناطق سردسیر کشور به شهرستان خنج کوچ کرده‌ و مجوز بهره‌برداری گرفته‌اند.

ابراهیم میری افزود: کوچ زنبورداران تا نیمه نخست آبان‌ماه ادامه دارد.

 خُنج با دارا بودن ۸۰هزار هکتار مرتع بیشترین سطح جنگل‌های کُنار را دارد که اغلب این جنگل‌ها در جومه شهر خنج و بخش مرکزی قرار دارد.

خنج از شهرستان های جنوبی فارس است و حدود ۲۶۵ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.

برچسب ها: تولید عسل ، عسل کنار ، خنج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار