معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مطرح کرد؛
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ١٠ درصد جمعیت استان کرمانشاه سالمند هستند.
کد خبر: ۱۱۳۲۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱ 17 October 2023

سید خسرو کریمی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: سالمندی جمعیت در واقع یکی از بزرگترین موفقیت‌های بشری است که مرهون پیشرفت و رشد تکنولوژی، گسترش مراقبت‌های بهداشتی، پیدایش تکنولوژی‌های جدید در پیشگیری، تشخیص درمان بیماری‌های به موقع و کاهش مرگ و میر است.

وی افزود: این موقعیت بزرگ در واقع بدون برنامه‌ریزی و آمادگی و سیاست گذاری صحیح اگر نظارتی وجود نداشته باشد می‌تواند به یکی از چالش‌های بزرگ کشورها تبدیل شود.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: برنامه‌ریزی دقیق برای داشتن سالمندانی توانمند، فعال و سالم می‌تواند سالمندی جمعیت را تبدیل به یک فرصت کند و از بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی که احتمالا با سالمندی جمعیت ایجاد می‌شود نیز جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: کاهش مرگ و میر و افزایش امید به زندگی از یک سو و کاهش باروری از سوی دیگر به تنهایی می‌توانند باعث کاهش سهم جمعیت زیر ۱۵ سال شوند و این امر در واقع آن تعادل گروه‌های سنی را در کل جمعیت به هم می‌ریزد.

این مقام مسئول اضافه کرد: به گونه‌ای که نسبت جمعیت سنین بالای ۶۰ سال و بالاتر نسبت به دیگر گروه‌های سنی افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: در رابطه با درصد آمار در حال حاضر حدوداً ۱۰ درصد جمعیت استان کرمانشاه سالمند هستند که شهرستان دالاهو و سنقر بیشترین درصد سالمندی را دارند و شهرستان‌های ثلاث باباجانی و جوانرود نیز کمترین درصد سالمندی را دارا هستند.

کریمی اذعان کرد: اقداماتی که برای سلامت سالمندان و بهبود شیوه زندگی آن‌ها انجام دادیم شامل وجود مراکز ارائه خدمت در این زمینه است.

وی بیان کرد: از جمله این اقدامات آموزش شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی است که این مورد خود شامل آموزش تغذیه و تمرینات بدنی، محافظت از استخوان‌ها و مفاصل، پیشگیری از موانع و حوادث، توصیه‌های بهداشتی در زمینه‌های بهداشت دهان و دندان، یبوست و یا بی‌اختیاری ادراری، یائسگی، مدیریت استرس، تقویت حافظه و اختلال‌ها است.

کریمی گفت: اقدام بعدی شامل انجام مراقبت‌های دوره‌ای و خدمات اختصاصی به سالمندان است که شامل همان پیشگیری‌ها از بروز سکته مغزی و قلبی از طریق خطرسنجی، دیابت، فشار خون بالا و اختلالات چربی خون که همه این‌ها در مراکز ما به صورت رایگان در اختیار سالمندان قرار می‌گیرد.

وی افزود: بررسی شناسایی اختلالات تغذیه‌ای، بررسی سقوط و عدم تعادل، بررسی شناسایی افسردگی و تشخیص زود هنگام، غربالگری سرطان پستان و تشخیص زود هنگام و غربالگری سرطان پروستات که این‌ها جزء نظام‌های سندرومیک هستند و غربالگری در بیماری‌های اصلی نیز به صورت رایگان در مراکز بهداشتی و درمانی انجام می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در مجموع سالمندان دارای ثروتی فراوان از دانش و تجربه هستند و می‌توانند به بهبود جامعه کمک بزرگی بکنند.

وی ادامه داد: در واقع سالمندان یک زندگی طولانی را تجربه کردند و احتمالاً چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشتند و دیدگاه‌های منحصر به فردی نسبت به زندگی دارند که با توانمندسازی این سالمندان و سالم نگاه داشتن این افراد می‌توان نه تنها یک منبع ارزشمند بهره‌برداری داشته باشیم بلکه باید احترام و قدردانی خود را نسبت به آن‌ها نشان بدهیم.

کریمی عنوان کرد: توانمند کردن سالمندان یک تلاش حیاتی است که نیازمند یک تلاش دسته جمعی است و می‌توانیم جامعه‌ای را خلق کنیم که کرامت استقلال شهروندان و سالمندمان را حفظ کنیم که این نیاز به یک همکاری درون بخشی و همکاری برون بخشی دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار