احسان رسولی معاون بهره برداری صبافولاد خلیج فارس
کد خبر: ۱۱۳۳۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳ 21 October 2023

به گزارش تابناک هرمزگان، احسان رسولی در یادداشتی نوشت:امروزه توسعه صنعتی و اقتصادی و توسعه پایدار و متوزان در استان،‌ یکی از اهداف اساسی دولت‌ محترم و نمایندگان دولت در استان است و یکی از موارد مهم برای دستیابی به این هدف، انطباق نقشه آموزشی استان با نقشه توسعه صنایع است. آنچه که باید در این انطباق در نظر گرفته شود این است که سیاست‌ها، برنامه‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزشی در استان باید با نیازها و زمینه‌های صنعتی و اقتصادی در استان همخوانی داشته باشد تا هم افراد، مجهز به شغل‌های مورد نیاز شده و هم بازار کار در خصوص جذب نیرو به تعادل برسد. این انطباق می‌تواند به افزایش شاخص های اشتغال، بهره‌وری و رشد اقتصادی در استان کمک کند و از طرف دیگر، تضمین کند که افراد، مجهز به مهارت‌هایی باشند که مورد نیاز بازار کار و صنایع است.
با توجه به استقرار صنایع بزرگی از جمله نفت و پتروشیمی، فولاد و آلومنیوم و صنایع دریایی و دریانوردی و شیلات در استان هرمزگان انتظار می رود که نیازسنجی های لازم از صنایع انجام و آموزش و پروش و آموزش عالی بر اساس نیاز سنجی های انجام شده سیاست ها و برنامه های خود را تدوین و عملیاتی نمایند. خوشبختانه با نگرش استاندار محترم بر توسعه همه جانبه استان، 28 هنرستان تخصصی و جوار صنایع در استان راه اندازی شده است که البته لازم است زیر ساخت ها و کارگاه های آموزشی آن تقویت و حضور و جذب این دانش آموزان نیز در صنایع تسهیل گردد. همچنین تقویت دانشکده های علوم پزشکی شرق و غرب استان، دانشکده نفت و شیمی، پردیس دریایی دانشگاه هرمزگان، دانشکده پیراپزشکی و فعال سازی رشته های جدید متناسب با نیاز صنعت در دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه هرمزگان باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین امیدواریم با پیگیری های در حال انجام استاندار محترم و حمایت صنایع فولاد، نخستین دانشکده تخصصی فولاد در استان راه اندازی و بخش های دریا، متالورژی یا پالایش دانشگاه های مطرح کشور مانند دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران به استان منتقل شوند.
هر مدیر، برنامه ریز یا کارشناس آموزش باید ابتدا با استفاده از اطلاعات مربوط به آمایش سرزمین؛ سند توسعه، برنامه ریزی راهبردی، برنامه ریزی انسانی، برنامه ریزی آموزشی، برنامه ریزی درسی و همچنین وضعیت اشتغال و نیروی متخصص استان تصویر جامعی از حرکت صنعت بخش خود را بدست آورد و در جهت آن برنامه ای برای برنامه ریزی، آموزش و پروژهش طراحی نماید.

و اما اهمیت این انطباق به چند دلیل می‌تواند باشد:
تأمین نیروی انسانی متخصص برای صنایع: با تطبیق دقیق نقشه آموزش با نیازهای صنایع موجود و آینده استان، اطمینان حاصل می‌شود که با ایجاد یک ساختار آموزشی مناسب؛ فارغ‌التحصیلان و افراد متخصص با مهارت‌های مورد نیاز ساخته شده و به تأمین نیروی کار متخصص و متناسب با نیازهای بازار کار کمک می‌شود. طراحی برنامه‌های آموزشی متناسب با نیازهای صنعتی، انعقاد همکاری‌های بین دستگاه‌های آموزشی و صنعتی، ترکیب بهینه مهارت‌های تئوری و عملی، توسعه نیروی کار با مهارت‌های نوین از جمله مواردی است که با تطبیق نقشه آموزشی بر نقشه توسعه صنایع به تامین نیروی انسانی مهار و متخص کمک می کند. باید دانست که آموزش تنها وسیله ای است که انسان در اختیار دارد تا آرمانهایش را به واقعیت ها تبدیل نماید. بله از طریق آموزش باید به افراد کمک نماییم تا تصویری صحیح از خود و جهان صنعت در یک تعامل فرهنگی بدست آورند. این مهم می تواند از طریق آموزش طرز تفکر صنعتی، مهارتهای ذهنی صنعتی و مهارتهای فیزیکی صنعتی تحقق پذیرد.
افزایش بهره‌وری و کارایی در صنعت: آموزش و پرورش با توجه به نیازهای صنایع و توسعه فناوری، می‌تواند با آموزش و تجهیز افراد به مهارت های مدرن، به افزایش بهره‌وری و کارایی در صنایع کمک کند. آموزش مهارت‌های مطلوب، توجه به توسعه فردی، مدیریت دقیق منابع انسانی، ارتقا دانش مدیریت و رهبری، افزایش توانایی در تسریع فرآیند تولید و ارتقاء کیفیت و تولید فولادهای جدید و آلیاژی مثل ضدزنگ و سیلیکونی از جمله مواردی هستند که در نتیجه انطباق نقشه آموزش بر نقشه توسعه صنعتی استان باعث ارتقا بهره وری و کارایی در صنایع خواهد شد.
توسعه فناوری و نوآوری در استان: ارتباط نزدیک آموزش با صنایع، تشویق به تحقیقات و توسعه فناوری می‌کند. این اتصال به نوآوری و ارتقاء صنایع کمک کرده و اقتصاد را به سمت توسعه و پیشرفت هدایت می‌کند. آموزش مهارت‌های فنی، حرفه ای و فناوری، توجه به نیازهای بازار کار فناورانه، ترویج فرهنگ نوآوری و تحقیق و توسعه، تدابیر پشتیبانی از استارتاپ‌ها و کسب و کارهای فناور، تسهیل در انتقال فناوری به صنایع محلی، توسعه شرکت های دانش بنیان در راستای رفع نیاز صنایع از جمله مواردی است که با انطباق نقشه آموزش و پرورش با نقشه توسعه صنایع بر توسعه فناوری و نوآوری در استان تاثیر می گذارد.
توسعه پایدار اقتصادی و تقویت اقتصاد محلی: اطمینان از اینکه آموزش و پرورش در خدمت توسعه صنایع و اقتصاد استان قرار دارد، بهبود کیفیت زندگی، اشتغال و افزایش تولید و درآمد را تسهیل می‌کند و رشد اقتصادی پایدار فراهم می‌شود و از ایجاد عدم توازن در بازار کار جلوگیری می‌کند. از جمله عوامل توسعه پایدار که با انطباق نقشه آموزش بر نقشه صنعت می توان به ایجاد نیروی کار ماهر و تخصصی، تغییر ارزش‌ها و طرز تلقی‌های افراد، تقویت صنایع محلی و تشویق کارآفرینی، ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری و در نتیجه ایجاد شرکت‌ها و توسعه فناوری‌های جدید ، استفاده بهینه از زیرساخت‌ها و منابع موجود در استان اشاره کرد.
توسعه توانمندی‌های منطقه‌ای: این انطباق به استان کمک می‌کند تا توانمندی‌های خود را بهبود داده و از منابع انسانی، فناوری و زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه صنایع به‌صورت بهینه استفاده کند. در حال حاضر برای فعالیت های سنگین تعمیراتی و تامین نیروهای متخصص و با مهارت، به دلیل ضعف در استان؛ جذب از خارج از استان در دستور کار قرار می گیرد که در صورت توسعه مهارت های افراد در استان، شاهد جذب نیرو از منابع خارج از استان نخواهیم بود.
آگاهی از فرصت‌ها و چالش‌ها: با ارتباط مستقیم نقشه آموزش با نقشه توسعه صنایع، جامعه آموزشی و سازمان‌های صنعتی در جریان فرصت‌ها و چالش‌های فعلی و آینده‌ی صنعتی استان قرار می‌گیرند و می‌توانند برنامه‌های آموزشی را براساس این اطلاعات به‌روز کنند. هماهنگی در طراحی برنامه‌های آموزشی، تعامل بیشتر با صنایع و درک مشکلات صنعت، تدوین برنامه‌های آموزشی اساسی بر اساس نیازهای صنعتی، ترکیب مستقیم تئوری و عملی در آموزش، ترغیب و تشویق به کارآفرینی از جمله مواردی است که با آگاهی از چالش های و فرصت های صنایع مسئولین واحدهای آموزشی در استان می توانند به آن توجه کنند.

به طور کلی، این انطباق نقشه آموزشی در استان با نقشه توسعه صنعتی موجب کاهش تفاوت بین تقاضا و عرضه نیروی کار می‌شود و باعث توسعه مستمر و هماهنگی بیشتر بین بخش‌های آموزش و صنعت استان خواهد شد. و در نهایت بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت و ترقی و توسعه در جوامع پیشرفته نشان می دهد که همه ی این کشور ها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار هستند. تبلور آموزش و پرورش در تربیت نیروهای انسانی متعهد، دانشمند، متخصص و ماهر است. در دنیای امروز که علم و تکنولوژی با رشد و گسترش وسیع و جهان شمول به عنوان عامل مهم و اساسی در فرایند رشد و توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری به حساب می آیند، نهادها و نظام های آموزش و پرورش نقش بس عظیم و پراهمیّتّی را به دست آورده اند. عنایت و توجه روزافزون به نوع و گسترش آموزش ضرورتی انکار ناپذیر است که ناشی از آهنگ سریع تغییرات در عرصه های مختلف فعالیت های اقتصادی، اجتماعی جوامع می باشد. ترقی و پیشرفت های علمی و تکنولوژی در دنیای امروز و سرعت تغییرات و دگرگونی در اسلوب و روش های علمی و تکنولوژی بسیار سریع و حیرت انگیز است و غفلت و عدم توجه کافی به آموزشهای لازم و مناسب و غفلت از هماهنگی و تطابق سطح کیفی و کمی و نیروی انسانی با سطح رشد علمی و فنی و صنعتی از هر جامعه ای نهایتاً تنگناها و مشکلات عدیده ای را فرا راه رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه ایجاد خواهد نمود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار