کد خبر: ۱۱۳۳۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱ 23 October 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: تری گلیسرید‌ها رایج‌ترین نوع چربی در بدن هستند که از مواد غذایی پرچرب و کالری اضافی دریافتی ناشی می‌شوند؛ کالری غذا‌هایی که می‌خوریم، اما بدن ما در آن لحظه، به آن نیاز ندارد. بدن ما، این کالری‌ها را به تری گلیسرید تبدیل می‌کند و آن‌ها را در سلول‌های چربی ذخیره می‌کند. زمانی که بدن به انرژی نیاز دارد، تری گلیسرید‌ها را آزاد می‌کند. اگر معمولا کالری دریافتی ما بیشتر از کالری مصرفی باشد، یعنی از غذا‌های پرکربوهیدرات بیشتر استفاده می‌کنیم و در نتیجه، ممکن است تری گلیسرید بالایی داشته باشیم. به این اختلال، تری گلیسیرید بالای خون می‌گویند.

چه عواملی به تری گلیسرید بالا منجر می‌شوند؟

۱- دریافت کالری بیشتر از میزانی که بدن می‌سوزاند، به ویژه مصرف زیاد شکر

۲- اضافه وزن

۳- استعمال سیگار و دخانیات

۴- مصرف بیش از حد الکل

۵- برخی از دارو‌ها

۶- برخی اختلالات ژنتیکی

۷- اختلالات تیروئید

۸- دیابت نوع ۲ که به خوبی کنترل نشده باشد

۹- مشکلات کبد یا کلیه

سطح بالای تری‌گلیسرید، با بیماری‌های قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی مرتبط است، به خصوص در افرادی که سطح پایینی از کلسترول خوب، موسوم به HDL داشته باشند یا مبتلا به دیابت نوع ۲ باشند.

بر اساس توصیه انجمن قلب آمریکا، هر فرد بالای ۲۰ سال، باید حداقل هر ۵ سال یک بار، آزمایش چربی خون بدهد. انجام این آزمایش‌ها بسیار مهم است، چراکه امکان دارد به تری گلیسرید بالا مبتلا باشیم، اما علامتی در بدن ما ظاهر نشده باشد.

تری‌گلیسرید بالا چه مضراتی برای سلامتی ما دارد؟

تری‌گلیسرید بالا ممکن است منجر به سخت‌تر شدن و ضخیم‌تر شدن دیواره رگ‌ها (تصلب شرائین) شود که خود می‌تواند احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. تری‌گلیسرید بسیار بالا نیز می‌تواند باعث التهاب حاد لوزالمعده (پانکراس) شود.

تری گلیسرید بالا بیشتر می‌تواند به عنوان نشانه اختلالات دیگری از جمله چاقی و سندرم متابولیک باشد که احتمال بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهند.

تری‌گلیسرید بالا همچنین می‌تواند نشانه‌ای از موارد زیر باشد:

۱- دیابت نوع ۲ یا پیش دیابت (پره‌دیابت)

۲- سطح پایین هورمون‌های تیروئید (کم‌کاری تیروئید)

۳- برخی شرایط ژنتیکی نادر که در آن تبدیل چربی به انرژی با اختلال روبه‌رو می‌شود.

۴- سندرم متابولیک:سندرم متابولیک، وجود همزمان شرایطی از جمله تجمع بیش از حد چربی دور شکم، فشار خون بالا، تری‌گلیسرید بالا، قند خون بالا و سطح غیرطبیعی کلسترول است.

درمان تری‌گلیسرید بالا

روش‌های پایین آوردن تری گلیسرید شامل تغییر در سبک زندگی و در صورت عدم موفقیت با این روش، استفاده از دارو‌های پایین آورنده چربی خون بر مبنای توصیه پزشک متخصص است.

بهترین روش برای کاهش تری گلیسرید چیست؟

۱- انتخاب سبک زندگی سالم در کنار مصرف دارو در صورت تجویز پزشک نقش بسیار مهمی در کاهش تری گلیسرید دارد.

۲- ورزش منظم: انجام حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در تمام یا بیشتر روز‌های هفته. ورزش منظم می‌تواند تری‌گلیسرید را کاهش داده و کلسترول خوب را تقویت کند. سعی کنیم فعالیت بدنی بیشتری را در برنامه روزانه خود داشته باشیم، به طور مثال در محل کار از پله‌ها بالا برویم یا در زمان استراحت پیاده روی کنیم.

۳- پرهیز از مصرف قند، شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده: کربوهیدرات‌های ساده مانند شکر یا غذا‌هایی که با آرد سفید و فروکتوز تهیه شده اند، می‌توانند تری گلیسرید را افزایش دهند.

۴- کاهش وزن: اگر مبتلا به افزایش خفیف تا متوسط تری گلیسرید خون هستیم، روی کاهش کالری تمرکز کنیم. کالری اضافی به تری‌گلیسرید تبدیل و به عنوان چربی ذخیره می‌شود. کاهش کالری می‌تواند باعث کاهش تری گلیسرید شود.

۵- استفاده از روغن‌های کم‌خطرتر: چربی‌های سالم‌تر گیاهی مثل روغن زیتون و کانولا را جایگزین چربی‌های اشباع‌شده موجود در گوشت قرمز کنیم. به جای گوشت قرمز، ماهی‌هایی که حاوی اسید‌های چرب امگا-۳ هستند از جمله ماهی قزل آلا مصرف کنیم. از چربی‌های ترانس مانند استفاده چندباره از روغن سرخ‌کردنی و غذا‌هایی که حاوی روغن جامد هستند، خودداری کنیم.

۶- پرهیز از مصرف الکل: الکل، کالری و قند بسیار بالایی دارد و تاثیر مستقیمی بر تری‌گلیسرید می‌گذارد. اگر مبتلا به تری‌گلیسرید بسیار بالا هستیم، از مصرف الکل جدا خودداری کنیم.

۷- برخی از افراد برای کاهش تری‌گلیسرید، نیاز به مصرف دارو‌های کاهنده چربی خون دارند. اگر پزشک برای کاهش تری‌گلیسرید دارویی تجویز کرده است، مطابق دستور، دارو را مصرف کنیم. به خاطر داشته باشیم که سبک زندگی سالم از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

برچسب ها: تری گلیسیرید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار