معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: زرشک یاقوت سرخ استان است و باید نقش یاقوتی هم نیز داشته، مانند آن خرید و فروش شده و باید به جایگاه واقعی‌اش برسد.
کد خبر: ۱۱۳۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲ 23 October 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی عصر امروز در مراسم رونمایی از محصولات طرح توسعه شرکت فناور نگین شهر کاج با اشاره به اینکه راه اندازی گمرک تخصصی زرشک از اقداماتی است که باید در خراسان جنوبی رقم بخورد اظهارداشت: زرشک، یاقوت سرخ استان است و باید نقش یاقوتی هم نیز داشته باشد و باید به جایگاه واقعی‌اش برسد.

وی با تاکید بر این که در فرآوری زرشک خراسان جنوبی باید کار زیادی انجام شود ادامه داد: توسعه اقتصادی خراسان جنوبی نیازمند تغییر نگاه‌ها در استان است. متاسفانه عده‌ای به اقتصاد استان کمک نمی‌کنند و، اما همراهی و خدمتی نیز نیز ندارند.

وی افزود: باید تغییر نگاه و رفتار‌ها برای اقتصاد استان رقم بخورد، برای کمک به فرآوری بهتر زرشک خراسان جنوبی، معرفی و شناساندن با برند‌های مطرح کشوری لازم است.

تعریف شناسنامه و استاندارد

محمد خامه زر، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: برای دو محصول استراتژیک زرشک و عناب خراسان جنوبی سطح کیفی تعریف نشده که باید استارت آن در این جشنواره زده شود.

وی خواستار تعریف شناسه و استانداردی برای این دو محصول شد و ادامه داد: یک اقدام اولیه، معرفی محصول زرشک است. دقت در مراحل کاشت داشت و برداشت از مقدمات اولیه صادرات زرشک است تا محصولی سالم تولید شود، اخذ گواهی استاندارد و ارگانیک در جوامع بین المللی مورد توجه است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در کشور‌های اسلامی برند حلال هم مورد توجه است که باید برای زرشک این برند اخذ شود و مورد توجه قرار گیرد.

به گفته خامه زر اگر شرایط صادرات محصول زرشک استان فراهم شود دیگر زرشک برای خودمان باقی نخواهند ماند و این محصول به جایگاه واقعی خود خواهد رسید.
خامه زر تاکید کرد: تمام تلاش خود را برای شناساندن محصول زرشک به دنیا و کشور انجام داده و خواهیم داد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد: باید حداقل اطلاعات اولیه را برای بازار زرشک در خارج از کشور به بازرگانان ارائه شود علاوه بر این استاندارد‌های لازم برای محصول زرشک ضروری است و باید محصول سالم در بازار‌های جهانی ارائه و حداقل استاندارد‌ها رعایت شود.

خامه زر با تاکید برکنترل سموم شیمیایی در محصول زرشک توصیه کرد:
تهیه گواهینامه استاندارد لازم است و هر کالایی برای بازار جهانی قیمت خاصی دارد.

وی با بیان اینکه امیدواریم سال آتی همچنین جشنواره‌ای در خارج از کشور داشته باشیم، گفت: باید راه بازرگانی و محصول زرشک را در بازار‌های جهانی باز کنیم.

مسوول اتاق بازرگانی خراسان جنوبی افزود: توجه به خواص دارویی محصول زرشک در لابراتوار‌های پزشکی و دارویی و ارزش افزوده این محصول مهم برای کشاورزان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
منبع/فارس

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار