کد خبر: ۱۱۳۳۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹ 24 October 2023

به گزارش تابناک هرمزگان// علیا کوهی در یادداشتی نوشت؛به اختلال در روانی گفتار و الگوی زمانی طبیعی آن که سخن گفتن را دشوار می‌سازد لُکنَتِ زبان گفته می‌شود و به دسته ی لکنت کلونیک یا حالت تکراری در بیان کلمه و لکنت تونیک یا توقف در تلفظ تقسیم می‌شود. لکنت زبان از مهم‌ترین و متداولترین اختلالات تکلمی به شمار می رود؛ لکنت زبان اختلالی شایع است که در میان کودکان بیشتر به چشم می‌خورد و معمولا از سنین ۲ تا ۴ سالگی آغاز می شود برای کودکانی که بیشتر مستعد چنین اختلالاتی هستند در سنین ۶ تا ۷ سالگی که مصادف با زمان شروع مدرسه است به لحاظ ویژگیهای عاطفی و سازگاری اجتماعی خاص این دوره برای بروز لکنت زبان موقعیت مناسبی است ؛ در مواردی هم در دوران بلوغ افرادی که قبلاً به نحوی لکنت زبان داشته‌اند دچار لکنت زبان می‌شوند.

مبتلایان به اختلال لکنت زبان هیچ تفاوتی در هوش و آگاهی با سایر افراد عادی در جامعه ندارند و این اختلال، اختلالی در گفتار است که در آن فرد نمی‌تواند کلمات را پیوسته و به درستی ادا کند و صحبت او در ادای واژه‌ها با مکث همراه است.

کسانی که دارای لکنت زبان هستند با چالش هایی روبه رو خواهند شد؛ یکی از چالش‌های افراد درگیر لکنت زبان، برقراری ارتباط و تعامل همه‌جانبه در جامعه است و این مسئله در کودکان شدّت بیش‌تری پیدا می‌کند به طوری که برپایه آمار مؤسسهٔ ملّی ناشنوایی و اختلالات ارتباطی آمریکا، نزدیک به ۵ تا ۱۰ درصد کودکان، در دوره‌ای از زندگی خود، بیش‌تر در ۲ تا ۶ سالگی، به لکنت زبان دچار می‌شوند.

لکنت زبان در بیش‌تر کودکان با روند رشد و نزدیک شدن به سن جوانی و بزرگ‌سالی، از میان می‌رود. همچنین مداخلهٔ درمانی در دوران کودکی از ادامهٔ لکنت زبان در سنین بالاتر می‌تواند پیش‌گیری کند. با این همه، نزدیک به ۲۵ درصد از این کودکان، تا بزرگ‌سالی دچار لکنت زبان هستند و نشانه‌های لکنت زبان در آن‌ها بهبود نمی‌یابد.

از علت‌های شناخته شدهٔ لکنت زبان، پیشینهٔ خانوادگی لکنت زبان، تعاملات و وضعیّت حاکم میان افراد خانواده، فیزیولوژی اعصاب، ضربه‌های شدید روحی و روانی، سکته‌های مغزی و روند رشد و نمو در دوران کودکی را می‌توان برشمرد و باید در نظر داشت که همهٔ کودکان درگیر لکنت زبان، به خدمات درمانی نیاز ندارند، زیرا همان طور که گفته شد در برخی از نمونه‌ها، با رشد کودک لکنت از میان خواهد رفت؛ اما پیشگیری بهتر است و با دیدن نشانه‌های لکنت در کودک‌تان، نزد متخصص بروید و چنانچه نیاز بود، جلسه‌های گفتاردرمانی را پیش بگیرید.


در روند درمانِ به‌روز لکنت زبان، تأثیر گذاری بالای برخی از ابزارهای دیجیتال تأیید شده است. این نوع ابزار ها صدای کودکان را ضبط می‌کنند و پس از آن، کودک با شنیدن صدای خود ترغیب می شود تا شتاب سخن گفتن خود را کاهش دهد و همچنین فراهم کردن محیطی آرام و بدون اضطراب برای کودکان و شرکت در نشست های گروه های پشتیبانی تاثیر بسیار چشم گیری در روند بهبودی آن ها خواهد داشت .

از سال ۱۹۹۸ تا کنون، هر ساله، ۲۲ اکتبر (سی مهرماه) با نام «روز جهانی آگاهی از لکنت زبان» شناخته می شود شعار و رویکرد این روز در سال ۲۰۱۹، «شکوفایی به کمک سخن گفتن» انتخاب شده است و تا کنون انجمن‌ها و گروه‌های گوناگونی با تمرکز بر روی جنبه‌های زیستی افرادی با لکنت زبان، شرایط پیشرفت و شکوفایی آن‌ها را در جامعه فراهم کرده‌اند.

این روز با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به ناتوانی گفتار نام گذاری شده است و میلیون ها نفر در سراسر دنیا از این اختلال گفتاری رنج می برند .

انتهای پیام//

برچسب ها: علیا کوهی ، لکنت زبان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار