عضو هیات مدیره انجمن متخصصین پوست استان فارس درخصوص پیشگیری از ترک های پوستی در برابر سرما گفت: برای شستشوی دست حتما از شوینده های ملایم و ضد حساسیت استفاده کنید. هم چنین برای شستشوی لباس و ظروف حتما از دستکش استفاده نمایید. چراکه این نوع شوینده‌ ها می‌تواند آسیب‌های فراوانی به پوست وارد کند.
کد خبر: ۱۱۳۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶ 28 October 2023

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری: دکتر مهدی آرمانی فر، متخصص پوست، مو و زیبایی  اظهار داشت: با فرارسیدن فصل سرما، مشکلات پوستی نظیر خشکی پوست بیشتر شده و نیاز پوست به مراقبت نیز افزایش می‌یابد. برای در امان ماندن از آسیب‌های پوستی در فصل سرما راهکار‌ های بسیاری وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

 

وی به عنوان مقدمه گفت: خشکی پوست در زمستان دلایل متعددی دارد. هوای سرد، خشکی هوای فضاهای داخلی به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی، بادهای سرد زمستانی و کاهش رطوبت هوا چه در فضای بیرون از خانه چه داخل خانه، دست به دست هم می‌دهند تا پوست در فصل سرما خشک‌ تراز همیشه باشد.

 

دکتر مهدی آرمانی فر متخصص پوست، مو‌ و زیبایی ادامه داد: خشکی پوست فقط به پوست صورت محدود نمی‌شود و ممکن است آن را در دست‌ ها، پا و سایر مناطقی از پوست که در معرض هوای سرد قرار دارند، تجربه شود.

 

دکتر مهدی آرمانی فر به برخی از رایج ترین علائم و نشانه‌ های خشکی پوست در زمستان اشاره کرد و گفت: علائم درماتیت شامل پوسته پوسته شدن، التهاب و قرمزی پوست، ایجاد بافت خشن و زبر، خارش پوست، ایجاد ترک های دردناک در پوست، سوزش و گاها عفونت پوستی است.

 

عضو هیات مدیره انجمن متخصصین پوست استان فارس در ادامه خاطرنشان کرد: در افرادی که ذاتاً پوست خشک دارند، این علامت‌ ها شدیدتر است.

 

دکتر آرمانی فر در خصوص خشکی پوست در زمستان می گوید: خشکی پوست در زمستان اجتناب‌ ناپذیر است ولی با کمی تغییر در روتین پوستی و عادت‌ ها و استفاده از برخی محصولات پوستی می‌توان مانع خشکی پوست شد.

 

این متخصص پوست، مو و زیبایی تصریح کرد: مراقبت از بدن برای پیشگیری از خشکی پوست فقط به محصولات پوستی محدود نمی‌‌شود. رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی و نوشیدن آب به میزان کافی هم نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد.

 

راهکارهایی برای پیشگیری از خشکی پوست در زمستان

دکتر آرمانی فر به برخی از راهکارهایی برای پیشگیری از خشکی پوست در زمستان اشاره کرد که در زیر به برخی از آنها می پردازیم:

 

استفاده از مرطوب کننده بعد از شستن پوست

این مقام مسئول در خصوص استفاد از مرطوب کننده بعد از شستن پوست گفت: پس از هر بار شستن دست یا صورت و بدن، چربی طبیعی آن از بین میرود. این چربی طبیعی نوعی سد محافظ برای پیشگیری از تبخیر رطوبت پوست است. به‌ همین دلیل مهم است که هر بار بعد از شستشو حتما از مرطوب کننده استفاده شود.

 

او در همین زمینه اظهار داشت: برای پیشگیری از خشکی پوست در زمستان همیشه کرم مرطوب ‌کننده‌ ی پوست صورت و کرم دست به همراه داشته و بلافاصله پس از استحمام از لوسیون بدن استفاده گردد.

 

استفاده‌ی روزمره از کرم ضدآفتاب

عضو هیات مدیره انجمن متخصصین پوست استان فارس با اشاره به این نکته اشاره کرد و گفت: در زمستان اشعه‌ های مضر UV می‌توانند به پوست استرس وارد کنند و سد رطوبتی آن را از بین ببرند. این سد رطوبتی برای حفظ سلامت پوست و آب رسانی به آن لازم است.

 

وی ادامه داد: صبح بعد از مرطوب کننده از یک لایه کرم ضدآفتاب استفاده شود. کرم ضدآفتاب باید SPF حداقل ۳۰ داشته باشد.

 

استفاده از کرم‌ های شب

متخصص پوست، مو و زیبایی اذعان داشت‌: کرم‌ های شب یکی از بهترین روش‌ ها برای تقویت پوست و پیشگیری از خشکی آن است. این کرم‌ ها پوست را رطوبت رسانی هم می‌کنند ولی چون معمولا کرم‌ های سنگین‌ تر و غلیظ تری هستند، جذب آن‌ها روی پوست مدت بیشتری طول می‌کشد. با استفاده کردن از این کرم‌ ها در طول شب، پوست فرصت کافی دارد تا آن را جذب نماید.

 

تغییر روتین مراقبت از پوست

او در رابطه با تغییر روتین مراقبت از پوست می‌گوید: ممکن است به دلیل تغییر فصل و هوای سرد زمستان، پوست حساس‌ تر و تحریک ‌پذیر تر شود، در اینصورت روتین مراقبت پوستی باید تعدیل شود.

 

این مقام آگاه به خبرنگار ما گفت: پوست خشک نسبت به موادی مثل عطر ها و الکل، بسیار حساس تر می‌شود. در نتیجه محصولی که در حالت عادی مشکلی برای پوست ایجاد نمی‌‌کند، در فصل‌ های سرد سال ممکن است تحریک ‌کننده ی پوست باشد و به آن آسیب بزند.

 

همچنین او به این نکته اشاره کرد و گفت: باید سعی شود در این فصل، روتین پوستی در ساده‌ترین حالت نگه داشته شود.

 

این فعال حوزه پزشکی بیان کرد: صبح فقط از مرطوب ‌کننده و ضدآفتاب استفاده شود و برای شب هم از یک شوینده ی ملایم و کرم شب یا مرطوب کننده.

 

استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ ساز

دکتر آرمانی فر خاطرنشان کرد: در ماه‌ های زمستانی که استفاده از بخاری و وسایل گرمایشی، باعث از بین رفتن رطوبت محیط می‌شود، استفاده از رطوبت ساز بسیار کمک کننده است.

 

کاهش دمای آب حین شستشو و کاهش زمان استحمام

وی در ادامه مطلب می گوید: برای اینکه پوست مواد مغذی و رطوبت و چربی طبیعی خود را از دست ندهد، موقع دوش گرفتن باید از آب ولرم استفاده شود.

 

او در همین زمینه تصریح کرد: همچنین بعد از حمام، باید مراقب خشک کردن پوست و مو بود . از حرکات محکم و شدید حوله برای خشک کردن پوست بایستی پرهیز گردد.

 

کاهش دفعات لایه برداری و اسکراب

دکتر مهدی آرمانی فر در ادامه این مصاحبه به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری می‌گوید: اگر پوست، خشک و پوسته پوسته، ترک خورده یا تحریک شده است بهتر است تا زمانی که کاملا بهبود پیدا نکرده، از محصولات لایه بردار استفاده نشود.

 

 

استفاده از روغن‌های طبیعی

وی همچنین در این خصوص بیان کرد: این روغن‌ها یک سد فیزیکی برای نگه داشتن رطوبت در داخل پوست ایجاد می‌کنند. نمونه‌ ای از روغن‌های طبیعی مناسب پوست عبارتند از: شی باتر، کره‌ ی کاکائو، روغن جوجوبا و روغن میوه‌ ی گل رز اشاره کرد.

 

این متخصص پوست، مو و زیبایی اظهار داشت: جهت ترمیم‌ پوست و ‌پیشگیری از خشکی آن میتوان روزی یک تا دو بار بعد از مرطوب کننده از این روغنها نیز استفاده کرد.

 

مصرف کافی مایعات و مکمل ها

وی همچنین در رابطه با مصرف کافی مایعات و مکمل ها نیز این چنین می گوید: جهت تامین رطوبت مورد نیاز بدن، علاوه بر نوشیدن مقادیر کافی آب ، مصرف آنتی‌ اکسیدان ها مثل ویتامین سی و اسیدهای چرب امگا۳ نیز بسیار حائز اهمیت هستند

 

پوشیدن لباس مناسب و راحت

این فعال حوزه پزشکی در این باره گفت: از پوشیدن پارچه‌ ها و لباس‌ هایی که الیاف خشن دارند پرهیز شود. همچنین لباس ها باید با شوینده‌ های مخصوص پوست‌ های حساس شسته شود.

 

استفاده از دستکش

دکتر آرمانی فر اشاره به استفاده از دستکش کرد و افزود: در هوای سرد و در زمان انجام کارهای منزل مثلا شستن ظرف‌ ها، پوشیدن دستکش نقش مهمی در پیشگیری از آسیب پوست بوسیله سرما و آب و مواد شوینده دارد.

 

استفاده از بالم لب

وی در خصوص استفاد از بالم لب هم گفت: برای مراقبت از لب و پیشگیری از خشکی آن میتوان از انواع بالم لب یا پماد ویتامین A+D استفاده کرد.

 

پرهیز از مواجهه نزدیک با منابع تولید حرارت

به گفته آرمانی فر، مواجهه مستقیم و نزدیک با وسایل گرما ساز مثل بخاری و هیتر و.. میتواند با تبخیر آب پوست و همچنین آسیب حرارتی مستقیم ، باعث تشدید خشکی پوست و حتی ایجاد درماتیت یا التهاب و ندرتا سوختگی و لک پوستی گردد.

 

استفاده از شوینده های مناسب

این مقام مسئول اظهار داشت: اکثر شوینده های رایج PH قلیایی دارند تا قدرت پاک کنند گی بیشتری داشته باشند. در فصول سرد و در افراد مستعد خشکی پوست بهتر است از صابون های جامد حاوی کرم و شوینده های مخصوص پوست خشک حاوی نرم‌ کننده استفاده نمود.

 

متخصص پوست، مو‌ و زیبایی و عضو هیات مدیره انجمن متخصصین پوست استان فارس در خاتمه کلام گفت: تجربه کردن خشکی پوست با علایمی مثل پوسته پوسته شدن، قرمزی و حتی ترک خوردن پوست در فصل زمستان، رایج است.

 

وی ادامه داد: راه‌ حل کلیدی برای سالم نگه داشتن پوست این است که آن را مرتب با کرم‌ های مناسب، آبرسانی کنید.

 

دکتر مهدی آرمانی فر متخصص پوست ، مو‌ و زیبایی همچنین گفت: بهتر است که در این فصل، پوست خود را از هوای خیلی سرد و آب خیلی داغ دور نگه دارید. استفاده از دستگاه‌های رطوبت ساز، پوشیدن لباس‌ هایی که پارچه‌ های نرم و طبیعی دارند و استفاده از دستکش از دیگر روش‌های مفید برای پیشگیری از خشکی پوست است. همیشه آب کافی بنوشید و رژیم غذایی حاوی سبزیجات داشته باشید.

 

و در آخر، گاهی اوقات مشکلات پوستی با انجام درمان‌های اولیه و روش‌های مراقبتی، بهبود پیدا نمی‌کنند. اگر علائم پوستی ، شدید بوده یا علائم بدتر شده یا اصلا بهبود پیدا نمی‌کنند، بایستی جهت درمان به متخصص پوست مراجعه شود.

 

برچسب ها: ترک ، ترک پوست ، سرما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار