چند سالی است که طرح محله اسلامی در روستای شنستق علیا از توابع شهرستان تاکستان استان قزوین در حال اجراست و امسال رتبه نخست محله اسلامی در استان قزوین و رتبه سوم قرارگاه محله اسلامی در کشور از آن این روستا شده است.
کد خبر: ۱۱۳۵۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸ 31 October 2023

به گزارش تابناک قزوین؛ حل مسائل و مشکلات جامعه طبق فرمایش مقام معظم رهبری، بر عهده حلقه‌های میانی است؛ جریانی که باید از بطن و درون جامعه و مردم شکل بگیرد. براین اساس برنامه محله‌های اسلامی، در واقع تحقق فرمایش مقام معظم رهبری است به گونه‌ای که مردم میدان‌دار باشند و محوریت امور به خود مردم سپرده شود تا با پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی، مسیر رفع مشکلات هموار گردد.

طرح محله اسلامی که توسط سپاه به اجرا درآمده، هیچ بنایی به موازی کاری با هیچ دستگاهی ندارد؛ بلکه نگاه به همراهی و هم افزایی بین دستگاه‌ها در راستای حل مشکلات مردم است.

سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، ۲۶ تیر ماه امسال در آیین اختتامیه نمایشگاه عملکرد و پیشرفت تحقق محله اسلامی بسیج بیان کرده بود: با بررسی‌های انجام شده بر اساس زیست‌بوم محلات، مشخص شد که ۵۰ هزار محله وجود دارد و مقرر شد تا ۵۰ هزار محله اسلامی تشکیل شده و تلاش می‌شود طی پنج سال این امر را محقق سازیم.

«طرح محله اسلامی» چند سالی است که روستای شنستق علیا شهرستان تاکستان در حال اجراست و این روستا امسال در استان قزوین رتبه نخست و در کشور و بین ۳۵ قرارگاه محله اسلامی در نمایشگاه عملکرد و پیشرفت تحقق محله اسلامی بسیج، رتبه سوم را کسب کرده است.

روستای شنستق علیا در بخش خرمدشت شهرستان تاکستان استان قزوین واقع شده که به صورت کوهستانی، دره‌ای یا تپه‌ای است.



حجت الاسلام حسین ملکی برزگر امام جماعت مسجد امیرالمومنین علیه السلام روستای شنستق علیا، به صورت جهادی از سال ۱۳۹۴ تاکنون هفته‌ای چند مرتبه و در تعطیلات از شهر مقدس قم راهی این روستا می‌شود و به فعالیت‌های مختلف در قالب «طرح محله اسلامی» و در کانون، مسجد و پایگاه بسیج می‌پردازد.

روستای شنستق علیا به نوعی روستای دوزیست محسوب می‌شود؛ یعنی در فصول بهار و تابستان بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ خانوار در روستا سکونت دارند و در فصول پاییز و زمستان تعداد ساکنین به ۱۵۰ خانوار می‌رسد و به همین خاطر حضور و فعالیت‌های روحانی جهادی روستا در ۶ ماهه نخست سال بیشتر و پررنگ‌تر است.



اقامه جماعت در این روستا به فرهنگ تبدیل شده است

حجت الاسلام ملکی برزگر در گفتگو با خبرنگار فارس در تاکستان می‌گوید: در همه مناسبت‌ها که در روستا حضور داشته باشم، برنامه‌های مختلفی اجرا کرده و نماز جماعت هم اقامه می‌شود؛ در صورتی که در روستا حضور نداشته باشم مردم روستا در مسجد حضور یافته و نماز می‌خوانند و نماز جماعت به نوعی به فرهنگ تبدیل شده است.

برنامه‌های آموزشی و فرهنگی از جمله سبک زندگی اسلامی، جلسات پرسش و پاسخ، آموزش احکام، قرآن، تفسیر کلام وحی، جلسات پاسخ و پرسش، برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان از دیگر فعالیت‌هایی است که در روستا توسط این روحانی جهادی به اجرا در می‌آید و با برگزاری جلسات مختلف، در خصوص مشکلات روستا بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد و امام جماعت و مردم از حال و هوای یکدیگر و روستا مطلع می‌شوند.

اجرای ۱۵ مرحله رزمایش کمک مومنانه در روستا



روحانی روستا با بیان اینکه گروه جهادی شهدای روستای شنستق علیا از لایروبی نهر‌های کشاورزی گرفته تا پای کوه در خدمت اهالی روستا هستند، اشاره می‌کند: از سوی این گروه جهادی در عرصه کشاورزی و رفع مشکلات کشاورزان اقدامات خوبی صورت گرفته که می‌توان به لایروبی نهرها، ساخت استخر‌های محله‌ای ذخیره آب، لایروبی استخر‌های بزرگ و برداشت محصولات به کشاورزان اشاره کرد.

حجت الاسلام ملکی برزگر می‌افزاید: گروه جهادی روستا در ایام کرونا و پس از آن در طول سال نسبت به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در قالب رزمایش کمک مومنانه اقدام کرده که این مهم با مساعدت و مشارکت خیرین، سپاه پاسداران و کانون‌های مساجد تحقق یافته و حدود ۱۵ مرحله این رزمایش برگزار و حدود ۵۲۰ میلیون تومان هزینه شده و بین مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و آسیب دیدگان روستا و در هر سال دو مرحله بین تمام اهالی روستا توزیع شده است.

جالب است بدانید مردم روحانی جهادی روستای شنستق علیا را معمولا به نام حاج آقا صدا نمی‌زنند بلکه به «شیخ حسین» معروف است. وی کارشناس خانواده و مربی کودکان و نوجوانان مرکز تخصصی تربیت مربی کودکان و نوجوانان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است و از شاگردان حجةالاسلام والمسلمین استاد مرحوم راستگو (ره) هم بوده است.



افزایش حدود ۳۰ درصدی ازدواج

به گزارش فارس، شغل مردم روستای شنستق علیا بیشتر کشاورزی و دامداری است، اما طی سالیان اخیر با کمبود آب روبرو بوده اند چرا که سد خاکی روستا بین ۳۰ تا ۴۰ سال قدمت دارد و نیاز به مرمت دارد. به گفته روحانی جهادی روستا مرمت این سد خاکی در دستور کار قرار گرفته و با همت مسوولان بسیج سازندگی، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و اهالی روستا این مهم اجرایی می‌شود تا با ذخیره سازی آب، مردم از آب بیشتری برای کشاورزی بهره‌مند شوند.

بیان این مطلب خالی از لطف نیست که از سال ۹۹ تا سال ۱۴۰۱ امنیت روستا با حضور گشت‌های رضویون بسیج از امنیت بالایی برخوردار و طی این دو سال، به عنوان روستای بدون سرقت مطرح بوده و حتی سرقت خرد هم صورت نگرفته است. از سویی از ورود هر خودروی غیربومی به روستا جلوگیری می‌شده و هر سرقتی هم رخ می‌داده فورا اهالی متوجه می‌شدند سارق چه کسی بوده است.

حجت الاسلام ملکی برزگر طبق اعلام دستگاه قضایی استان قزوین، اذعان کرده میزان پرونده‌های قضایی روستا ۹۵ درصد کاهش داشته و پنج درصد از پرونده‌ها مربوط به اختلافات شخصی است؛ البته از سوی حجت الاسلام ملکی برزگر مشاوره قبل از معامله هم در روستا انجام می‌شود تا بعد از معامله برای افراد مشکل پیش نیاید..

امام جماعت مسجد امیرالمومنین علیه السلام روستای شنستق علیا که در زمینه مشاوره پیش از ازدواج هم مجدانه فعالیت دارد، بیان می‌کند: میزان ازدواج در روستا به نسبت سال‌های گذشته، حدود ۳۰ درصد افزایش و میزان طلاق هم ۴۰ درصد کاهش داشته است؛ همچنین با کمک خیرین، برای دو زوج نیازمند جهیزیه تامین شده و تاکنون برای ۱۰ زوج کمک هزینه جهیزیه پرداخت شده است.

به گزارش فارس، اقدام دیگری که از طرف خیران، هیات امنای مسجد امیرالمؤمنین علیه السلام و اهالی روستای شنستق علیا صورت گرفته کمک به آسیب دیدگان اعتیاد بوده که به صورت کمک نقدی، کمک هزینه درمان و کمک به خانواده‌های آسیب دیده اعتیاد بوده که از بین ۱۲ آسیب دیده، چهار نفر بهبود یافته اند.



امام جماعت روستا می‌گوید: از سوی گروه جهادی شهدای روستای شنستق برای یکی از محرومین توان گر از سوی بسیج سازندگی، خیرین، گروه جهادی و جوانان ساخت مسکن در دستور کار قرار گرفته و کلنگ زنی هم شده و به زودی ساخت این واحد مسکونی آغاز می‌شود. برای حدود ۱۵ نفر از جوانان روستا هم در زمینه اشتغالزایی طی چند سال اخیر با معرفی به بسیج، بین ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان وام اشتغالزایی فراهم و پرداخت شده است.

بازسازی مقبره پیغمبر قدار بن اسماعیل در روستا

حجت الاسلام ملکی برزگر به بازسازی مقبره و گنبد پیغمبر قدار بن اسماعیل برادر قیدار ابن اسماعیل (اسماعیل علیه السلام فرزند حضرت ابراهیم علیه السلام) با کمک خیرین و مردم روستا اشاره می‌کند: بافت قدیمی مقبره حدود ۱۰۰ مترمربع بود که با بازسازی به ۵۰۰ مترمربع رسیده و مراسمات بزرگ روستا در این مکان مقدس برگزار می‌شود. همچنین حسینیه روستا در دو طبقه احداث شده که پایگاه بسیج، خانه عالم، دفتر مسجد و دهیاری مستقر شده اند.



فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهدای شنستق علیا (شهید خرازی) می‌گوید: با همکاری اوقاف، سپاه، خیرین و امام جماعت روستای شنستق علیا تعدادی از اهالی روستا که توان مالی نداشتند به اردوی مشهد مقدس و شهر مقدس قم اعزام شدند و سال گذشته در مسابقات ورزشی به ویژه فوتبال شهرستان تاکستان، تیم فوتبال روستا عنوان «کاپ اخلاق» را از آن خود کرده بود.



حجت الاسلام ملکی برزگر با بیان اینکه سپاه پاسداران در تمام فعالیت‌ها و خدمات در روستا پای کار است، با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان در روستای شنستق علیا معتقد است در این روستا جای کار، زیاد وجود دارد که می‌توان به تقویت بخش کشاورزی از جمله کشت زعفران، فعالیت در عرصه آبزیان و کاشت بادام‌های وحشی در دامنه کوه و ایجاد گردشگری در قالب تله کابین بین کوه‌ها اشاره کرد که نیازمند توجه مسوولان است.



رشد مشارکت مردم در امور مختلف روستا

نبی رحمانی جهادگر بسیجی که مسؤول برپایی نمایشگاه محله اسلامی هم بوده در گفتگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: در این نمایشگاه مستندات و موضوعاتی همچون اشتغال، تسهیلات، کاهش طلاق، خلاقیت ابتکاری و عملکرد فعالیت‌های صورت گرفته به صورت تصویری، کلیپ، آماری، الگویی و گزارشی در تهران در معرض نمایش گذاشته شد.

وی اجرای گشت؛‌های محله محور توسط بسیجیان در قالب «گشت رضویون» را سبب کاهش سرقت و برگزاری کلاس؛‌های مشاوره‌ای و آموزشی را در کاهش طلاق در روستای شنستق علیا خرمدشت شهرستان تاکستان تاثیرگذار می‌داند و می‌افزاید: کلاس‌های مشاوره‌ای در روستا شامل پیشگیری از اعتیاد، طلاق، سبک زندگی اسلامی، نشست‌های بصیرتی، روشنگری در خصوص مسائل روز، پرسش و پاسخ، اخلاقی، حقوقی و... بوده است.

این جهادگر بسیجی اجرای طرح محله اسلامی را سبب مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف و رفع مشکلات متعدد ذکر و خاطرنشان می‌کند: با ورود بسیج سازندگی و مشارکت مشکل آب شرب مردم روستای شنستق علیا حل شد و با اجرای رزمایش کمک مومنانه با ورود بسیج، خیرین و مردم بسته‌های مختلف معیشتی و... به افراد مستضعف و بی بضاعت اهدا شده و از سویی تامین جهیزیه برای زوجین نیازمند روستا هم انجام شده است.



رحمانی می‌گوید: با مساعدت و مشارکت مردم روستا بنای جدید برای امامزاده روستا که تخریبی بود، احداث شد و سالن ورزشی و مکانی برای برگزاری کلاس‌ها تعبیه شده و حسینیه هم ساخته شده است.

وی می‌افزاید: در طرح محله اسلامی با حضور مردم، لایروبی نهر‌ها صورت گرفت و هنگام برداشت محصولات، مردم روستا به کمک کشاورزان شتافتند.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نظر می‌رسد با توجه بیشتر مسوولان و دستگاه‌های اجرایی نسبت به طرح محله اسلامی، می‌توان شاهد رقم خوردن تحولات مثبت و موثر فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر‌ها و روستا‌ها بود و از ایجاد بسیاری از دغدغه‌ها و معضلات جلوگیری کرد.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار