مدیران صنعت نیشکر در نشست با مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا بر همگرایی و هم‌افزایی برای شتاب‌بخشی به روند توسعه صنعت نیشکر تأکید کردند.
کد خبر: ۱۱۳۶۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷ 05 November 2023

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در نشستی که پنج‌شنبه (۱۱ آبان‌ماه) در سالن جلسات شرکت توسعه نیشکر برگزار شد،  مدیران واحدهای نیشکری و صنایع جانبی به تفصیل درباره روند فعالیت‌ها و تولید محصولات متنوّع نیشکری گزارش دادند و بر تلاش شبانه‌روزی خود در راستای تحقق شعار سال تأکید کردند.

در این نشست، معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه امروز این مجموعه صنعتی به تولید پایدار دست‌یافته است، اعلام کرد که در این سال‌ها اقدامات متعددی صورت‌گرفته که نتیجه آن پایداری تولید و ایجاد اشتغال در منطقه است.

 افزایش بهره‌وری آب در مزارع نیشکر، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، طراحی و ساخت ماشین‌آلات کشاورزی، پیگیری مکانیزه کردن کامل فرایند برداشت، حرکت به سمت برداشت سبز و… از مواردی که دکتر جعفر آل‌کثیر به آن اشاره کرد.

 لبخند امید بر چهره کارگران هفت‌تپه

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه نیز از رفع مشکلات هفت‌تپه در مسیر تولید سخن گفت و بیان کرد، پس از واگذاری این واحد نیشکری به توسعه نیشکر، اتفاقات مثبتی ایجاد رقم خورده که لبخند امید را بر چهره کارگران نشانده است. علیرضا دورباشی‌زاده با اشاره به اینکه امسال رشد تولید محقق می‌شود، از پیش‌بینی برداشت بیش از ۸۰۰ هزار تُن نیشکر در سال زراعی جاری خبر داد و گفت، تلاش‌مان بر این است که از این میزان، به رکورد تولید ۸۰ هزار تن شکر دست یابیم

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر دهخدا هم از رونق فعالیت‌های غیرنیشکری همگام با تولید شکر در این شرکت خبر داد و افزود که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته قرار است با توسعه دامپروری به عنوان یک فعالیت غیرنیشکری، شرکت را در مسیر آبادانی و رونق بیشتر قرار دهیم.

تهدیدی که به فرصت تبدیل شد

همچنین مدیرعامل شرکت لوح سبز جنوب به فعالیت‌های محیط‌زیستی این شرکت با تولید ام.دی.اف اشاره و اظهار کرد که توانسته‌ایم با ایجاد ارزش‌افزوده از باگاس نیشکر، یک تهدید محیط‌زیستی را به فرصتی تبدیل کنیم که سالانه از قطع ۵۰۰ هزار درخت جلوگیری می‌کند.

دستاوردهای تحقیقاتی صنعت نیشکر نیز محور سخنان مدیرعامل مؤسسه تحقیقات و آموزش نیشکر در این نشست بود. آقاجان بهادری ضمن تشریح عملکرد مؤسسه، بیان کرد که فعالیت‌های مؤسسه تحقیقات پایداری تولید در صنعت نیشکر را به ارمغان آورده است.

 مدیرعامل کشت و صنعت امام خمینی (ره) هم اعلام کرد که این واحد نیشکری در سه سال گذشته، رکورددار تولید شکر بیش از «ظرفیت اسمی» بوده و درعین‌حال، توانسته تحوّلی در راه‌اندازی و توسعه صنایع پایین‌دستی ایجاد کند. تکمیل زنجیره کشت اکالیپتوس، از جمله موضوعاتی بود که محمدرضا عصاره‌نژاد به آن اشاره کرد و گفت که کارخانه اسانس، تولید زغال و کمپوست از جمله صنایع پایین‌دستی است که با کشت صنعتی اکالیپتوس ایجاد شده است.

 هدف‌گذاری افزایش تولید خمیرمایه و الکل طبی

عبور از ظرفیت اسمی تولید خمیرمایه و الکل طبی نکته‌ای بود که مدیرعامل شرکت خمیرمایه و الکل رازی به آن اشاره کرد و گفت که طی سه سال گذشته با به‌کارگیری روش‌های علمی و استفاده از محققان نیشکری توانستیم از ظرفیت تولید ۳۶ میلیون لیتر الکل طبی عبور کنیم. شهرام فرحمند از هدف‌گذاری تولید بیش از ۱۲ هزار تُن خمیرمایه و ۴۰ میلیون لیتر الکل طی امسال خبر داد.

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر هم در این نشست ابراز امیدواری کرد که کارخانه ام.دی.اف این شرکت با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار مترمکعب با مشارکت بخش خصوصی به‌زودی افتتاح می‌شود .

ایجاد امنیت و اشتغال پایدار در منطقه، محور سخنان مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر میرزا در این نشست بود. سید حسن موسوی اظهار کرد که فعالیت‌های متنوّع این صنعت، خوزستان را در مسیر عمران و آبادانی قرار داده است.

خدمات‌رسانی متوّع شرکت سدادفام نیشکر

 همچنین، مدیرعامل شرکت سدادفام نیشکر ضمن تشریح فعالیت‌ها، گفت که این شرکت در زمینه فعالیت‌های فنّی و مهندسی، رفاهی و ورزشی فعالیت دارد و در سطح استان خدمات‌رسانی می‌کند.

 پشتیبانی و نگهداری از ۱۵۰ کیلومتر خطوط برق شبکه اختصاصی توسعه نیشکر، شبکه‌های فوق توزیع برق، اجرای شبکه مخابراتی با ضریب اطمینان بالا برای انتقال حجم بالایی از اطلاعات با ایجاد بیش از ۳۰۰ کیلومتر فیبرنوری، اجرای اتوماسیون یکپارچه اداری (ERP)، سالن ورزشی چندمنظوره و هتل نیشکر از جمله مواردی است که مهندس علی مدحجاوی به آن اشاره اظهار کرد که این شرکت خدمات متنوّعی را در سطح خوزستان و واحدهای نیشکری ارائه می‌دهد.

تنها تولیدکننده شکر دارویی در خاورمیانه

در ادامه این نشست، مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر فارابی هم عملکرد این شرکت را در سطح منطقه بی‌نظیر دانست و گفت که نیشکر فارابی تنها تولیدکننده شکر دارویی در خاورمیانه است که شکر دارویی مورد نیاز ۱۲۷ شرکت داروسازی را تأمین می‌کند.

همچنین مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر به تشریح روند سوددهی این مجموعه صنعتی پرداخت و گفت که تلفیق تولید و تجارت، شرکت را در مدار سوددهی قرار داده است.

نیشکر؛ عرصه شکوهمند تلاش و تولید

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی هم صنعت نیشکر را عرصه شکوهمند تلاش و تولید توصیف کرد و افزود، این کشت و صنعت برای حرکت در مسیر شعار سال، طرح‌های متعددی در دست انجام دارد که یکی از بزرگ‌ترین این طرح‌ها، تعویض «سانتریفیوژ»های فرسوده کارخانه شکر است. به گفته علم‌الهدائی با نصب و راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید، در کنار افزایش کمّی تولید، کیفیّت شکر تولیدی نیز افزایش می‌یابد.

در ادامه این نشست، معاون صنعت، مدیر منابع انسانی، مدیر امور مالی و بودجه شرکت توسعه نیشکر، مدیرعامل شرکت راصد صنعت توسعه، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید خوراک دام، معاون شرکت ایمن ترابر توسعه نیشکر و تعداد دیگری از مدیران نیشکری گزارشی از روند فعالیت‌های صنعت نیشکر ارائه کردند.

پس از این نشست، مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا با همراهی مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از کشت و صنعت‌های امیرکبیر، فارابی، مؤسسه تحقیقات و شرکت خمیرمایه و الکل رازی بازدید کردید. در این بازدیدها، هیئت‌مدیره شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا با ظرفیت‌های این صنعت در برداشت نیشکر، تولید الکل طبی و خمیرمایه، تولید شکر، سیستم‌های نوین آبیاری و… آشنا شدند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار