شهردار اهواز گفت: اگر امروز در شهر کاری انجام می‌شود متعلق به همه است و هرکسی می‌داند چه سهمی در این کارها دارد اما بی‌اخلاقی و آدرس غلط دادن به مردم، جز ناامیدی و بی‌برکتی برای خود فرد، چیزی به همراه نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۳۶۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸ 08 November 2023

تابناک خوزستان: رضا امینی در آیین بهره‌برداری از ناوگان جدید حمل و نقل همگانی و انعقاد تفاهم نامه اعطای تسهیلات نوسازی ۱۵۰ دستگاه تاکسی که امروز (۱۷ آبان‌ماه) برگزار شد، با اشاره به اهمیت القای روحیه نشاط بین مردم اظهار کرد: بنا داریم تا پایان سال هر هفته یک افتتاح، رونمایی یا بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و تجهیزات و ملزومات کار شهرداری برای مردم داشته باشیم تا در این برنامه‌ها صحبت‌های مردم را هم بشنویم و در گفت‌وگوها لحاظ کنیم.

وی افزود: در نیمه نخست سال گذشته نیز چنین برنامه‌ای داشتیم که حاصل آن ۴۰ افتتاحیه بود اما امسال در نیمه دوم این کار را آغاز کرده‌ایم و به همه مناطق و محلات می‌رویم. قصدمان از این برنامه‌ها، ارائه گزارش نیست. بهترین گزارش، اقداماتی هستند که مردم آن‌ها را می‌بینند و قضاوت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، شهردار اهواز گفت: نیاز امروز اهواز، مشارکت همگانی است و اگر قرار است مردم مشارکت کنند باید مسئولان در راس مشارکت حضور جدی داشته باشند. در این خصوص از مدیران بانک‌ها، نیروهای نظامی، اعضای شورای شهر و دیگر مدیرانی که در برنامه‌های اجرایی و وظایف قانونی شهرداری کمک می‌کنند، تشکر می‌کنیم اما باید توجه شود که فاصله بین شرایط موجود تا وضعیت مطلوب، بسیار زیاد است و رفع این فاصله نیازمند کار شبانه‌روزی و مدیریت جهادی است.

شهر اهواز نیازمند رسیدگی ویژه است

وی بیان کرد: شهرداری نه در اهواز بلکه در هیچ جای کشور، به تنهایی نمی‌تواند از عهده تکالیفش بربیاید. امروز شهرداری‌ها از نظر وظایف، به نهادهای پیچیده و پرتراکمی تبدیل شده‌اند که هم از نظر تامین منایع و هم مشارکت به همدلی نیاز دارند. اگر مردم این همدلی و صداقت در کار را ببینند، همراهی می‌کنند در نتیجه شهر توسط مالکان اصلی خود یعنی شهروندان به کیفیت مطلوب خواهد رسید.

امینی عنوان کرد: اهواز سومین کلانشهر از بعد مساحت و هشتمین کلانشهر از نظر جمعیت است و این موضوع نشان می‌دهد که این شهر نیازمند رسیدگی ویژه است.

وی با اشاره به وضعیت ترافیک در اهواز افزود: هر چند در حال حاضر در دو سه نقطه اهواز ترافیک جدی داریم اما شهر هنوز به اوج ترافیک نرسیده است. با توجه به ظرفیت بارگزاری جمعیت، این احتمال وجود دارد که در آینده در همه نقاط شهر ترافیک داشته باشیم.

عملیات اجرایی پروژه قطار شهری باید به زودی آغاز شود

شهردار اهواز عنوان کرد: در مدیریت شهری این دوره قرار بر این بوده است به یک سری زیرساخت‌ها بیشتر توجه شود تا اهواز به درستی در ریل انجام تکالیف قرار بگیرد. متاسفانه در بیشتر حوزه‌های شهری چالش‌های مزمن، عمیق و پرهزینه داریم که یکی از آن‌ها پروژه قطار شهری است.

وی افزود: پروژه قطار شهری اهواز همزمان با پروژه‌های شهرهای تبریز، شیراز و اصفهان شروع شد؛ اکنون خط یک قطار شهری این سه شهر کاملا به بهره‌برداری رسیده و خط دو نیز در شیراز و تبریز و مشهد در حال بهره‌برداری است و خط سه و چهار این پروژه‌ها نیز در حال اجرا یا مطالعه هستند در حالی که خط یک متروی اهواز ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هفت سال است که زمین‌گیر است.

شهردار اهواز گفت: با همت همه دستگاه‌ها به ویژه دستگاه قضاء و استاندار خوزستان، حکم در مورد اختلاف حقوقی بین شهرداری و پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز صادر شده و قرار است کارگاه به شهرداری تحویل داده شود. عملیات اجرایی باید به زودی آغاز شود تا در فاصله کوتاهی حداقل بخشی از خط یک راه‌اندازی شود تا امید و نشاط در حوزه حمل و نقل عمومی ایجاد شود.

تسویه حساب بدهکاری‌های شهرداری از محل عوارض آلایندگی

وی با اشاره به بدهکاری‌های شهرداری در آغاز دوره فعلی مدیریت شهری عنوان کرد: شورای شهر می‌گفت که شهرداری بدهکاری کمی دارد و من گفتم این عیب است و شهرداری‌ای که بدهکار نباشد حتما در آن کاری انجام نشده است که بدهکار نیست. در شهر ما فرهنگ‌مان این است که اصطلاحا می‌گویند اگر بدهکار نباشیم شب خواب‌مان نمی‌برد. چک می‌کشیم و بدهکاری ایجاد می‌کنیم و صبح که بیدار می‌شویم قیمت چک تغییر نکرده است اما کالا گران‌تر شده است بنابراین ما جلو هستیم.

امینی گفت: در حوزه اقتصاد باید کار کنیم و بدهکار شویم و برای رفع بدهی تلاش شود تا به موقع به تعهدات عمل کنیم.

وی تصریح کرد: شهرداری اهواز در سال ۸۳، ۷ میلیارد تومان وام از بانک گرفت که موجب شد مطالبات بانکی از شهرداری اهواز در سال گذشته به ۴۸۵ میلیارد تومان برسد و بانک ملت هشدار داد که اگر تسویه حساب نکنیم این رقم تا آخر سال به ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. با تلاش انجام شده، با پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض آلایندگی این وام تسویه و ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و تسهیلات بانکی به جریان مالی شهرداری تزریق شد. اگر این وام تسویه حساب نمی شد این اتفاق نمی‌افتاد.

به گزارش ایسنا، شهردار اهواز عنوان کرد: این اقدامات، مانند جدول‌سازی و آسفالت نیست که مردم آن را ببینند اما یک کار زیرساختی مهم است که آن را انجام دادیم.

از ۵۰ هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی، تنها ۱۰۵۰ میلیارد تومان به شهرداری اهواز داده شده است

وی افزود: میزان مطالبات عوارض آلایندگی خوزستان بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است که پس از سال‌ها تلاش، کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان آن وصول شده و تنها یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان به شهرداری اهواز اختصاص داده و پرداخت شده است.

امینی گفت: جریان بودجه، جریان کارد و پنیر نیست که بگوییم یک هزار تومان دادیم و یک هزار تومان هم هزینه می‌کنیم. بودجه، یک تخمین و برآورد است و ممکن است پس از انجام کار جاری، اصلاح بودجه هم انجام شود. پویایی کار در شهرداری این است که به روز و با برنامه جلو برویم و مطابق با شرایط مدیریت را انجام دهیم.

وی افزود: ۶۰۰ میلیارد تومان از یک هزار و ۵۰ میلیارد تومانی که سال گذشته از محل عوارض آلایندگی به شهرداری اهواز اختصاص یافت، در بودجه شهرداری پیش‌بینی شده بود و در واقع ۴۵۰ میلیارد تومان بیش از پیش‌بینی‌ها در این ردیف به شهرداری تزریق شد اما به دلیل بی‌اخلاقی‌های سیاسی به اندازه هزاران میلیارد تومان بدهکار شدیم.

گلایه شهردار اهواز از بی‌اخلاقی‌ها

شهردار اهواز گفت: این گلایه را در محضر استاندار خوزستان می‌گویم تا به گوش آن‌هایی که به دنبال این هستند از نمد شهر و نمد سیاسی شهر برای خود کلاهی ببافند، برسد و بدانند مردم آگاهند، می‌بینند و قضاوت خواهند کرد.

وی عنوان کرد: اگر امروز در شهر کاری انجام می‌شود متعلق به همه است و هرکسی می‌داند چه سهمی در این کارها دارد اما بی‌اخلاقی و آدرس غلط دادن به مردم، جز ناامیدی و بی‌برکتی برای خود فرد، چیزی به همراه نخواهد داشت.

منطق افرادی که ما را متهم می‌کنند شفافیت نداریم، چیست؟

امینی با ارائه لیستی از هزینه‌کرد عوارض آلایندگی بیان کرد: اگر فضای عمومی شهر دچار خدشه نمی‌شد می‌گفتم که این لیست را بنر کنند و روی تابلوهای شهر بزنند. امروز ما مدعی شفافیت مالی در شهرداری هستیم اما مبنا و منطق افرادی که ما را متهم می‌کنند شفافیت نداریم، چیست؟

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ شهرداری اهواز بیش از ۷۰۰ نیروی تحت پوشش پیمانکار داشت که حقوق‌شان را می‌گرفتند اما از سوی آن‌ها با گروگان‌گیری سلامت مردم در حوزه بهداشت، سلامت و خدمات شهری مواجه بودیم در حالی که در حوزه‌های دیگر چنین مشکلی داشتیم.

شهردار اهواز عنوان کرد: از شورای شهر خواستیم این پول (عوارض آلایندگی) را به اضافه مبالغی از شهرداری، هزینه کنیم و شورای شهر فهرستی به ما دادند و تا پایان سال مقداری هزینه شد و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد برای آسفالت باقی ماند.

وی بیان کرد: قضاوت‌های غیراخلاقی در این حوزه دل آدم را می‌سوزاند؛ در شهری که مردم آن به خدمت نیاز دارند، دچار حاشیه می‌شویم و هر چه توجه نکنیم باز هم بیشتر ظلم و جفا می‌کنند.

شهردار اهواز گفت: مگر من می‌توانم یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان را در حساب شهرداری بلوکه کنم و بر اساس این فهرست عمل کنم؟ بودجه سال گذشته شهرداری ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که یک هزار میلیارد تومان آن از محل عوارض آلایندگی بوده است. بقیه آن از کجا آمده است؟

وی افزود: پول در حساب شهرداری جریان دارد و ما بر اساس فهرستی که بنا بر سیاست‌های شورای شهر داریم عمل می‌کنیم. ما این گونه عمل کرده‌ایم اما با وجود اقدامات انجام‌شده باز هم به شفافیت متهم می‌شویم.

امینی بیان کرد: ایجاد سامانه حقوق دستمرد، سامانه مالی و سامانه سرمایه انسانی جزو کارهای زیرساختی است و امروز با شفافیت و با افتخار اعلام می‌کنیم که از سال ۱۴۰۰ تاکنون اجازه نداده‌ایم یک نفر وارد شهرداری شود و اگر جایی تخلفی شده است نیز حتما در صورت شناسایی، برخورد می‌شود.

وی گفت: به جای اینکه ظرفیت‌ها را روی هم بگذاریم و مانند دیگر شهرها برویم و بگوییم باید سهم اتوبوس‌های ما بیشتر شود، اما وضعیت اهواز از همه کشور بدتر است. به ازای هر یک هزار نفر، یک اتوبوس نیاز داریم و باید ۲۸ هزار صندلی به ناوگان عمومی شهر افزوده شود.

شهردار اهواز تصریح کرد: در شش ماه گذشته در یکی از کلانشهرها یک هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده است ولی ما خوشحالیم که ۴۰ تاکسی نوسازی کرده‌ایم. در آن شهر همه دست به دست هم می‌دهند و پای کار می‌آیند. البته در اهواز هم کمیته امداد، بانک‌ها و چند ارگان دیگر پای کار آمده‌اند و امیدواریم در آینده روزهای خوبی داشته باشیم.

وی افزود: این افتتاحیه در حد یک منطقه است و اگر می‌خواهیم به شأن شهر برسیم باید انرژی‌ها را روی هم بگذاریم.

پیگیری خرید ۲۲۰ اتوبوس جدید

امینی گفت: ۸۰ اتوبوس در شهر داشتیم و ۱۲۹ دستگاه اتوبوس نیز خریده شده و قرارداد خرید ۲۱۵ دستگاه دیگر در حال انجام است. مذاکرات با سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای خرید ۲۲۰ دستگاه اتوبوس که ۱۰۰ دستگاه از آن دو طبقه است، در حال انجام است و امیدواریم به نورم میانگین کشوری که ۵۰ درصد از نیاز استاندارد است، برسیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه باز زنده‌سازی کارون نیز بیان کرد: البته ممکن است این کارها با کمی تاخیر و جابه‌جایی انجام شود اما چاره‌ای نداریم و باید پروژه‌ها را شروع کنیم و همه برای انجام اقدام عملیاتی در حوزه عمران بسیج شویم.

شهردار اهواز گفت: امروز اهواز بیش از هر شهر دیگری به همدلی، انسجام و مشارکت مدیران نیاز دارد. مردم مشارکت جدی در همه زمینه‌ها داشته‌اند و مدیران نیز باید با اخلاق و هم‌افزایی، مشکلات شهر را کاهش دهند.

منبع/ایسنا

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار