با نگاهی به روند رسیدگی به پرونده داوطلبین مجلس دوازدهم؛
با یک حساب سرانگشتی از میزان مداخلات برخی از نمایندگان در عزل و نصب مدیران این سوال پرسیده خواهد شد، نمایندگان فعلی تا چه اندازه به فرمایشات و توصیه های رهبری تمکین کرده و در عمل  پایبندی خود به توصیه های ولی فقیه را نمایش دادند؟
کد خبر: ۱۱۳۷۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰ 10 November 2023

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::مجلس شورای اسلامی تبلور مردمسالاری دینی و تجلی تحقق اراده مردم در سرنوشت خویش از طریق نمایندگانی است که مدت چهار سال وکالت آنان را عهده دار می شوند.

نمایندگانی که باید با شناخت کامل از وظیفه قانونی و اخلاقی خویش با تمکین به وظایفی که قانون در پیش روی آنها گذاشته است در کنار اهتمام به وظایف عام نمایندگی و عمل به وظایف خاص خود و مهمتر از مشارکت در امر قانونگذاری و عمل به وظیفه نظارتی خود ،عامل به اجرایی شدن و نمایش مهمترین رکن مدیریت مردم بر مردم باشند.

امروز هیات های اجرایی در عمل به وظیفه قانونی خود ،گام نخست احراز صلاحیت داوطللبین نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برداشته و به معنای دیگر دواطلبین خان اول برای ورود به عرصه رقابت های انتخاباتی را پشت سر گذاشتند

بدیهی است با توجه به اهمیت و نقشی که دستگاه تقنینی کشور بعنوان قطب مهم نظارت مردم بر قدرت داراست که بر اساس آن دستگاه قانونگذاری بعنوان عصاره فضلیل ملت را در راس تمامی امور قرار داده است ،گزینش داوطلبین آن نیز به موازات آن از درجه اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است

از اینرو مجلس شورای اسلامی همواره در زیر ذره بین نگاه و قضاوت مردم بعنوان صاحبان اصلی این خانه قرار داشته و از آن بعنوان مهمترین مرجع قضاوت کارکرد کارگزاران جمهوری اسلامی یاد شده است.

به معنای دیگر به هر اندازه که دست اندرکاران امر احراز صلاحیت داوطلبین حساسیت به خرج داده تا خروجی نظارت آنان به بسته ای از نامزدهای متخصص ،توانمند ،پاک دست و آشنا با اصول و قواعد نمایندگی با گستره ای از نگاهها و سلایق منجر شود به همان اندازه نیز رغبت عمومی برای شکل دهی به مجلسی قوی و کارآند با پشتوانه محکم مردمی افزایش خواهد یافت

بنابراین بمنظور تحقق چنین امر مهمی لازم است نگاهها به امر گزینش داوطلبین محلس شورای اسلامی در نگاه سیاسی صرف خلاصه نشده ،بلکه بسته ای محکم از ویژگی های داوطلبی برای عبور آنان از چرخه احرازها تعریف شود.

یکی از مهمترین چالش هایی که تاکنون در کاهش میل و رغبت مردم و مهمتر از آن بی اعتمادی به نمایندگانشان در مجلس اثر گذاری کرده است ،عدول نمایندگان از تعهدات و خروج آنان از چارجوب های قانونی و شرح وظایف اصلی نمایندگی بوده است.

اگر امروز بخش قابل توجهی از مردم و نخبگان جامعه ،مجلس شورای اسلامی را در رفع مشکلات اساسی آنان  ناکارمد تشخیص داده و به معنای دیگر به بی خاصیتی وکلای ملت ایمان آورده اند ،یکی از مهمترین دلایل آن را باید انحراف نمایندگان از چارچوب های نمایندگی نام نهاد.

واضح است وقتی نماینده مردم به جای حرکت در چارچوب های تعریف شده ، با انحراف از آن ،وظایف خود را در دخالت های بی جا در عزل و نصب مدیران ،استخدام نورچشمی ها ،تحقق وعده های خارج از وظیفه نمایندگی و تسهیل گری در امور اقتصادی اطرافیان خود خلاصه نماید  ،در پایان همین مولفه ها به معیاری برای میزان کارآمدی مجلس از سوی موکلین تبدیل خواهد شد

در این مقال بنایی برای قضاوت در خصوص عملکرد نمایندگان  مجلس یازدهم نداریم اما هنوز این شعار تبلیغاتی آنان در مقابل ستادهای انتخاباتی در بخشی از ذهن ما رسوب کرده است که هدف خود از ورود به مجلس را قرار دادن آن بر روی ریل وظایف اصلی !! فریاد می زدند ! اما آیا اینگونه شد ؟!

در حالیکه بارها مقام معظم رهبری چه در دیدار آغازین نمایندگان مجلس یازدهم با ایشان و چه در فرصت های بعدی ،همواره دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها و وظایف دستگاه اجرایی را امری مذموم و خارج از قاعده گوشزد کردند

حال با یک حساب سرانگشتی از میزان مداخلات برخی از نمایندگان در عزل و نصب مدیران این سوال پرسیده خواهد شد، نمایندگان فعلی تا چه اندازه به فرمایشات و توصیه های رهبری تمکین کرده و در عمل  پایبندی خود به توصیه های ولی فقیه را نمایش دادند؟

مگر غیر از این است که ولایتمداری و ولایت پذیری یکی از مهمترین مولفه های تایید صلاحیت دواطلبین نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دو گلوگاه مهم هیات های اجرایی و نظارت به حساب می آید ،مولفه ای که در ادوار گذشته براساس آن با معیاری خاص تعداد زیادی از داوطلبین را از چرخه رقابت ها خارج کرده اند؟!

مگر غیر از این است مهمترین و بدیهی ترین اصل برای اثبات ولایتمداری یک فرد میزان پایبندی او عمل به منویات رهبری و تلاش برای برآورده ساختن توصیه های ولی فقیه در میدان عمل است ؟!

ولایتمداری هیچگاه با نصب تمثال رهبری و استفاده محترمانه از نام ایشان در سخنرانی ها قابل اثبات نیست ،بلکه حرکت در پشت سر امام و عمل به توصیه ها و منویات ایشان است .

پس لازم است در گام دوم احراز صلاحیت داوطلبین مجلس دوازدهم ،شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نمایندگان فعلی استان این مولفه مهم یعنی تبعیت عملی از رهبری را در شرایط جاری خود لحاظ نمایند.

اثبات آن خیلی ساده و بی نیاز از هرگونه تحقیق و تفحص است ؛ بررسی شود در عمل به توصیه های رهبری مبنی بر عدم دخالت در دستگاه اجرایی و عزل و نصب مدیران استان کدامین نماینده ،اعتقاد عملی خود را به منویات ایشان نشان داده و کدامین هم بی توجه به این توصیه در عزل و نصب دخالت داشته اند و همین یک نکته در اثبات ولایتپذیری آنان کفایت خواهد کرد.

یادتان باشد که گلوگاه نظارتی شورای نگهبان مهمترین امتحان برای اعضای نظارت شورای نگهبان است ‌و مردم بیصبرانه در انتظارند تا میزان اثرگذاری مولفه ها و معیارها در تایید یا رد صلاحیت ها را به قضاوت بنشینند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار