اين ائتلاف ضمن ارج نهادن به تلاش هاي مديران گذشته تلاش دارد تا علم و تجارت و توليد و ارتباط صنعت و دانشگاه را عجين کند ؛ به عبارتي ديگر نگاه آکادميک را به مديريت اتاق بازرگاني آورد.
کد خبر: ۱۱۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲ 07 March 2015
 
 
عضو ائتلاف 2020 گفت:هدف ائتلاف 2020 اعتلاي استان و تبديل شهر تبريز به پايتخت اقتصادي ايران است.

به گزارش خبرنگار ما ؛ يونس ژائله در کنفراس مطبوعاتي ائتلاف 2020 در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: حضور در  تمامي بخش‌هاي مربوط به صنايع، کشاورزي ومعادن درانتخابات آتي بدون شک سبب اجرايي شدن حجم بالايي ازاهداف اقتصادي و صنعتي ما در اتاق خواهد شد.

وي افزود:مهمترين اهداف اين ائتلاف تعريف 20 بازار بين المللي،شرکت در 20 کنسرسيوم بين المللي،ايجاد 20 تشکل صنعتي و تجاري،تاسيس بانک خصوصي آذربايجان از سوي صنعتگران و تجار،اثرگذاري در زيربناي شاخصهاي صنعتي،فعالسازي بخش کشاورزي،دعوت از سرمايه گذاران خارجي به استان و تغيير در ساختار حمل و نقل بين المملي است.

وي با بيان اينکه ترسيم آينده شکوفايي اقتصاد استان، نيازمند انجام تغييرات اساسي در اتاق بازرگاني استان است افزود:لازمه انجام اين تغييرات داشتن اتحاد و همفکري بين اعضا در اتاق است زيرا نيروي انسان‌ها اگر بتواند خوب منسجم و متمرکز شود مي‌تواند تحولات بزرگ بوجودبياورد .

مديرعامل شرکت شيرين عسل  با اشاره به اينکه قبل از انقلاب ،تبريز دومين شهر صنعتي کشور بوده است افزود:تلاش ما بر اين است که استان را که هم اکنون در رتبه 21 صنعتي کشور قرار دارد به جايگاه اولينها برسانيم.

وي با بيان اينکه رکود آسيب جدي را به واحدهاي صنعتي استان زده است گفت:براساس آمار پايش استان،6 هزار و 200 واحد صنعتي از دور توليد خارج شده اند و در واقعيت از 9 هزار واحد توليدي موجود استان،فقط 200 واحد فعاليت مي کنند.

وي قانون اتاق بازرگاني را قانون جامعي عنوان کرد و افزود:اين قانون هم، چون ساخته دست بشر است قابليت تغيير را دارد و اگر در آن تغييراتي به نفع جامعه صنعت و تجارت کشور نياز باشد  بايستي اين تغييرات انجام شود.

ژائله با تاکيد به اينکه در استان پتانسيل بالايي را براي صادرات داريم گفت:52 مملکت در آفريقا نيازمند کالاهاي ايراني هستند و علت اينکه ايران در اين بازار حضور ندارد نداشتن اراده و  قدرت خواستن است.

وي مشکل تعطيلي اکثر کارخانجات قطعه ساز را استفاده از تجهيزاتي با قدمت 50 ساله بيان کرد و افزود:اگر ما از تکنولوژيهاي بروز دنيا استفاده کنيم مي توانيم به اکثريت بازارهاي خارجي از جمله آلمان صادرات داشته باشيم.

وي با بيان اينکه ائتلاف 2020 اراده خواستن دارد و تلاش خواهد کرد با حضور فعال در بازار بين المللي عدم تعطيلي کارخانجات در استان را رقم زند افزود: اين ائتلاف با اراده و توان خود تلاش خواهد کرد تا رشد سالانه 12 درصدي را در استان محقق کند.

رئيس ستاد انتخابات ائتلاف 2020  گفت:اين ائتلاف ضمن ارج نهادن به تلاش هاي مديران گذشته تلاش دارد تا علم و تجارت و توليد و ارتباط صنعت و دانشگاه را عجين کند ؛ به عبارتي ديگر نگاه آکادميک را به مديريت اتاق بازرگاني آورد.

وي استفاده از نيروهاي جوان و خلاق را در کنار تجربه ضروري دانست و گفت:جهت حضور در بازارهاي بين المللي و بازاريابي و بازارسازي نياز به جواناني آشنا به زبانهاي مختلف دنيا را داريم .

وي با تاکيد به اينکه اتاق بازرگاني مي تواتد مرکز قدرت هر استان باشد افزود:بايد از الگوهاي ساير کشورها استفاده کنيم و با شناسايي فرهنگ جامعه و توليد هر کشور حضور موفقي در بازارهاي بين المللي داشته باشيم.

ژائله افزود:اتاق بازرگاني با فعال کردن NGOها و تشکل ها مى تواند در تصميم گيرى هاى اقتصادى مفيد واقع شود.

ايجاد تغييرات اساسي در ساختار اداري اتاق بازرگاني الزامي است

رسول بيوک يکي ديگر از اعضاي ائتلاف 2020 در بخش صنعت نيز در اين نشست با تاکيد به اينکه بايد در ساختار اداري اتاق بازرگاني تغييراتي ايجاد کنيم افزود: امور مالي اتاق داراي تنشهايي بود که اين تنشها تا حدودي رفع شده است .

مديرعامل شرکت داداش برادر با بيان اينکه افزايش نرخ ارز بزرگترين ضربه را به اقتصاد کشور زده است افزود: رفع اين مشکل زبانبر و نيازمند برنامه ريزي است تا واحدهاي توليدي بتوانند خود را با اين شرايط وفق دهند.

وي با اشاره به اينکه واحدهاي توليدي براي خريد تجهيزات جديد با کمبود سرمايه مواجه هستند افزود:براي واحدي که در رکود و تورم است و درآمد ندارد دريافت وام 26 درصدي مشکل است.

وي افزود:با ساختار جديد اتاق بازرگاني استان در اين راستا قدمهاي موثري برخواهيم داشت و تلاش خواهيم کرد با همت خود و کمک دولت از بحرانهاي اقتصادي عبور کرده و به اقتصاد سالم برسيم.

اتاق بازرگاني به عنوان فراگيرترين تشکل، نقش موثري در مشارکت بخش خصوصي دارد

ناصر امجد نيز يکي ديگر از اعضاي ائتلاف برتر با اشاره به اينکه اقدامات انجام شده در اتاق بازرگاني استان  با توجه به قدمت اين اتاق، بزرگ و قابل تمجيد است افزود:اتاق بازرگاني به عنوان فراگيرترين تشکل، نقش موثري در مشارکت بخش خصوصي داشته است .

مديرعامل شرکت صنايع پالايشي آذربايجان با اشاره به اينکه توسعه در يک نقطه اتفاق نمي افتد افزود: در منطقه ما کشورهاي ترکيه،امارات،آذربايجان سه پايه اقتصادي تشکيل داده اند که کشور ايران مي تواند با کمک گرفتن از پتانسيلهاي منطقه آذربايجان به پايه چهارم تبديل شود.

حمايت از صنعت خودروسازي استان هدف اصلي ما است

اسمعيل اکبرپورپايدار، مديرعامل شرکت آذهايتکس نيز عضو ديگر اين ائتلاف در بخش صنعت با اشاره به دليل حضور خود در انتخابات اتاق بازرگاني استان گفت: متاسفانه جايگاهي براي خودروسازي در اتاق بازرگاني استان وجود نداشت که در اين دوره سعي کرديم با شرکت در اين انتخابات از صنعت خودروسازي در استاني که قطب خودروسازي کشور است حمايت کرده و جايگاه آن را حفظ کنيم.

در بخش صنعت و معدن، فرآورى حلقه مفقود شده است

حسن صديقى يکي ديگر از اعضاي ائتلاف 2020 در بخش معدن نيز در اين نشست واحدهاي صنعتي و کشاورزي را سرشاخه بخش معدن دانست و گفت:اتاق بازرگاني به عنوان مشاور سه قوه ازامکانات و ظرفيت‌هايي برخوردار بوده که مي‌تواند به نحوي چشمگير در مناسبات اقتصادي، تنظيم ضوابط و مقررات اثرگذار باشد.

مديرعامل آذرشهاب تبريز با بيان اينكه در بخش صنعت و معدن، فرآورى حلقه مفقود شده است گفت: از يك معدن چندين محصول مى توان توليد كرد در صورتى كه در كشور ما عمدتاً فقط به توليد يك نوع محصول اكتفا مى شود.

وى ادامه داد: به عنوان مثال از ماده معدنى (گچ) مى توان 50 نوع محصول توليد كرد كه در كشور ما فقط از آن صرفاً دو نوع گچ توليد مي شود و بقيه محصولات مورد نياز از «گچ دندانپزشكى» گرفته تا «گچ شكسته بندى» از كشورهاى خارجى به كشور وارد مى شود در صورتى كه مى توان با احياء سيستم فرآورى ماده معدنى و ارائه آموزش هاى تخصصى و وارد كردن دانش فنى، اين محصولات را در كشور توليد كرد و به ارزش افزوده بيشترى دست يافت. 

 صديقى  به تشکيل دپارتمان فراوري معدني تاکيد کرد و افزود: اين دپارتمان حلقه مفقود بين صنعت و معدن را پر مى كند به طوري که با استفاده از كارشناسان خبره و نخبگان در اين دپارتمان مى توانيم با شناسايي معادن در کشور و استان محصولات جديدي از ظرفيت هاى مطلوب را ارائه و نهايتاً محصولات جديدي توليد شود.

وي افزود: با اجراي اين طرح، پول هاى سرگردان را به توليد جذب کنيم و براي ميلونها نفر اشتغال ايجاد کنيم.

 صديقي همچنين با اشاره به نقش NGO ها در تجارت جهاني گفت:گفت:تکنولوژي و NGO ها به عنوان ويتريني مي توانند ما را به دنيا معرفي کنند و از طريق آنها مي توانيم به بازار دنيا ورود پيدا کنيم.

وي با بيان اينکه متاسفانه  قوانين کشور ما روي تجارت است نه روي توليد افزود:اگر قوانين کشور ما استفاده از پتانسيلهاي معدني باشد طبيعتا باعث رشد اقتصادي و پيشرفت کشور خواهد شد.

صديقي با اشاره به اينکه بهره مالکانه به واحدهايي که پروانه بهره‌برداري از معادن به نام دولت است اما توسط بخش‌هاي خصوصي اداره مي‌شود، تعلق مي‌گيرد افزود: اخيراً کميسيون تلفيق مجلس در مصوبه خود مقرر کرده براي تقويت 80 درصدي  بودجه سال 94 ،بهره مالکانه از تمامي معادن اخذ شود که اين تصميم کلا به ضرر فعالان اقتصادي و برخلاف فرموده هاي مقام معظم رهبري در بندهاي 24 و 25 اقتصاد مقاومتي است و اين اقدام تعطيلي 70 درصدي معادن را بدنبال خواهد داشت.

نبض اقتصاد هر مملکت، اتاق بازرگاني آن استان است

قاسم قويدل نيز از اعضاي اين ائتلاف در بخش بازرگاني با تاکيد به اينکه نبض اقتصاد هر مملکت، اتاق بازرگاني آن استان است افزود:نقش اتاق بازرگاني در صنعت،تجارت،معدن و کشاورزي که نبض هر مملکت هستند عميق و سازنده است. بنابراين هر کسي که وارد اتاق مي شود بايستي از وقت ، امکاناتش و قدرت جهت ارتقاء اتاق بازرگاني که ارتقا صنعت،تجارت،معدن و کشاورزي  را بدنبال خواهد داشت استفاه کند .

مديرعامل آجيل سراي تبريز با اشاره به اينکه بحران اقتصادي و جنگ اقتصادي مشکلي است که امروز با آن روبرو هستيم  افزود:امروز اسلحه دشمن براي جنگ با ايران اقتصاد است و اگر ما بتوانيم امکانات و افکار خود را هماهنگ و تنگاتنگ کنيم با وجود فشار و تحريم ها موفق خواهيم بود.

60 درصد پتانسيل خالي در صنعت چرم استان وجود دارد

مسعود بنابيان از اعضاي اين ائتلاف در بخش بازرگاني با تاکيد به اينکه تبريز به عنوان تامين کننده75 درصد چرم کفش کشور بايستي نماينده اي در اتاق بازرگاني داشته باشد افزود: جهت توليد مصنوعات کفش و لباس به دليل وجود  60 درصد پتانسيل خالي در صنعت چرم استان ،850 خياط خانگي در حاشيه تبريز با محوريت چرم سازان چرم تبريز  شناسايي شده است.

نماينده صنعت چرم استان افزود:با اين اقدام در 5 سال آينده از صادرات کيف و لباس جرم 200 ميليارد دلار سهم استان از بازارهاي جهاني خواهدشد.

گفتني است ؛در ادامه اين نشست بقيه اعضاي ائتلاف نيز به بيان اهداف و نقطه نظرات خود پرداختند.

لازم بذکر است بر اساس اين گزارش انتخابات هشتمين دوره  انتخابات هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي همزمان با سراسر کشور هجدهم اسفند ماه در تبريز برگزار مي شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :