ثبت ۷۴۲ بیمار دیالیزی در هرمزگان
تابناک هرمزگان- رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر ۷۴۲ بیمار دیالیزی در این استان وجود دارند گفت: در راستای ارتقای خدمات و حمایت از بیماران کلیوی ۱۵ دستگاه دیالیز ۱۵ دستگاه دیالیز به ارزش ۶ میلیارد تومان به بیمارستانهای میناب و رودان با حمایت ویژه معاونت درمان و هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت اختصاص وبه بیمارستانهای میناب و رودان تحویل شد.
کد خبر: ۱۱۳۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴ 14 November 2023

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان// دکتر غلامعلی جاودان رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگوی خبری ویژه هفته حمایت از بیماران کلیوی با وبدا خلیج فارس  ضمن ابراز نگرانی از شیوع بیماری کلیوی گفت:از ابتدای سال گذشته تاکنون ۴۰ نفر به بیماران  دیالیزی استان اضافه شد که در مقایسه با سالیان گذشته بی سابقه  بوده و زنگ خطری جدیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن بیان اینکه در حال حاضر در مرکز ، شرق و غرب این استان ۱۶ مرکز دیالیز فعال و در حال خدمت رسانی به این بیماران است افزود:  در شهر بندرعباس مرکز دیالیز بیمارستان شهید محمدی به ۲۰۵ بیمار، خلیج فارس به ۲۵ بیمار و بیمارستان کودکان به ۲۶ بیمار ارائه خدمت می کند.

جاودان در ادامه ضمن یادآوری اینکه این مراکز در سه شیفت کاری در طی ۲۴ ساعت خدمات ارائه می دهند افزود: در شرق استان نیز بیمارستان میناب به ۱۲۰ بیمار ،رودان به ۴۷بیمار،  سیریک به ۱۵ بیمار، جاسک به ۱۹ بیمار ارائه خدمت می کنند و برای مرکز بشاگرد فعلا بیمار دیالیزی ثبت نشده است.

وی در ادامه گفت: در  غرب استان بیمارستان بندر خمیر به ۳۱ بیمار، لنگه به  ۴۸ بیمار،  بستک به ۵۶ بیمار،  پارسیان به ۳۲ بیمار ، درمانگاه خلیج فارس قشم به ۴۱ بیمار و بیمارستان پیامبر اعظم(ص)  قشم به ۳۱ بیمار ، حاجی آباد به ۱۱ بیمار و کیش به ۲۶ بیمار ارائه خدمت می‌کند.

دکتر جاودان با بیان اینکه از مهمترین علل بیماری مزمن کلیه،دیابت (نوع ۱ و ۲) و فشار خون بالاست گفت: سطح بالای قند خون در طول زمان می تواند به کلیه های شما آسیب برساند و فشار خون بالا باعث ساییدگی و پارگی رگ‌های خونی شما می‌شود.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از بیماری کلیه مراقب باشید تا تغذیه ای متعادل داشته باشید تا از افزایش وزن و بالارفتن کلسترول جلوگیری شود. زیاد نمک استفاده نکنید زیرا مصرف زیاد نمک باعث پرفشاری خون می‌شود. از هر گونه خوددرمانی بپرهیزید. در واقع، مسکن های غیراستروئیدی که شامل آسپرین هم می‌شوند، می‌توانند کلیه ها را سمی کنند.

دکتر جاودان با عنوان اینکه کلیه‌ها از مهم‌ترین ارگان‌های بدن هستند و عملکردهای مهمی را بر عهده دارند در پاسخ به سوال اینکه علائم نارسایی کلیه چیست؟ گفت:  عارضه و بیماری کلیه قطعا با نشانه‌هایی همراه خواهد بود. بیماری نارسایی کلیه به دلیل عملکرد و وظایف کلیه‌ها با مشکلات ادراری همراه است. به‌علاوه ادرار باعث دفع مواد زائد از بدن می‌شود و طبیعی‌ست دفع نامناسب این مواد می‌تواند باعث تجمع سموم در بدن شود.

علائم نارسایی کلیه عبارتند از ،کاهش میزان دفع ادرار، ادم که به دنبال دفع نشدن ادرار ایجاد شده و این احتباس مایع در بدن موجب تورم اندام‌های تحتانی، پاها و زانو می‌شود. پف کردن زیر چشم، خستگی و ضعف، گیجی،حالت تهوع،تنگی نفس و درد قفسه سینه،اریتمی یا ضربان قلب نامنظم،کاهش هوشیاری، خارش مداوم،کرامپ و انقباض ناگهانی عضلات، تشنج و در موارد شدید نارسایی کلیه موجب کما و در مواردی مرگ هم می‌شود.

دکتر جاودان توصیه کرد در صورت بروز این علائم افراد از خود درمانی پرهیز نموده و به پزشک متخصص کلیه مراجعه نمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خاتمه ضمن دعوت به حضور خیرین در حمایت از بیماران کلیوی گفت: علی رغم اینکه اکثر هزینه‌های درمان بیماران کلیوی بصورت دولتی انجام می‌شود ولیکن بسیاری از این بیماران با توجه به اینکه لازم است در هفته بین دو تا ۳ جلسه و گاهاً بیشتر طبق دستور پزشک دیالیز شوند،  از جهت تامین دارو و همچنین هزینه‌های رفت و آمد ونیاز به اقامتگاه جهت همراهان نیازمند یاری و کمک خیرین می باشند.

انتهای پیام//

برچسب ها: علوم پزشکی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار