مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مسوولان حوزه کتاب باید کتاب های صحیح و سالم را در اختیار جوانان قرار دهند، گفت: هر کتابی را نباید چاپ کرد و قبل از انتشار باید به محتوای آن دقت شود.
کد خبر: ۱۱۳۹۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷ 23 November 2023

به گزارش تابناک قم، همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم با آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید و اساتید حوزه علمیه قم دیدار کرد.

آیت الله جعفر سبحانی در ابتدای این دیدار ضمن تشکر از فعالیت کتابداران کتابخانه مؤسسه امام صادق علیه السلام در دو بخش برادران و خواهران، بر تقویت ارتباط بین اعضای کتابخانه ها و کتابداران تاکید کرد و گفت: کتاب در حقیقت یک واسطه‌ای بین تمدن‌های دیرینه و تمدن‌های بعدی است؛ در واقع اگر این کتاب و قلم در کار نبود هرگز آن تمدن‌های قبلی به نسل بعدی منتقل نمی‌شد.

وی در ادامه افزود: قرآن مجید می‌فرماید: «ن و القلم و ما یسطرون» به قلم قسم می‌خورد و به آن چیزی که می‌نویسد که کتاب است؛ قسم‌های قرآن از دو نظر مهم است: گاهی می‌خواهد اهمیت مقسم به، را بیان کند که در اینجا اهمیت قلم و کتاب را معرفی کند مثل اینجا و گاهی به مقام معنوی مقسم به را اشاره می‌کند مثل قسم خوردن به جان پیامبر. خوشبخت باشید که در سر یک مقامی هستید که کتابی که می‌تواند تمدن‌ها و علوم قبلی را به بعدی‌ها منتقل کند و نسل حاضر را یک نسل باسواد و عالم و فاضل تربیت کند.

این مرجع تقلید در ادامه خاطرنشان کرد: کتابداران و مسئولان حوزه کتاب وظیفه سنگینی بر عهده دارند تا بتوانند کتاب‌های صحیح و سالم را در اختیار جوانان قرار دهند؛ در واقع یک غذای مسمومی در اختیارشان نباشد یک غذای سالم در اختیار باشد.

وی تصریح کرد: هر کتابی را نباید چاپ کرد و اگر هم غفلت کردند و چاپ شد باید ببینید این غذای سالمی است؟ به علم و تقوای آنان کمک می‌کند؟ اگر نه الان کتابی برای من آوردند تا چاپ کنند آوردم صفحه دوم و سوم دیدم آقا نوشته است اخلاق ثابت نیست، ما اخلاق ثابت نداریم و با زمانه‌ها فرق می‌کند، این آدم فرق بین اخلاق و آداب را نفهمیده است و آن آداب است که فرق می‌کند، هر ملتی برای خودش آدابی دار، مثلاً در گذشته اگر کسی با سر برهنه می‌نشست بد بود اما الان برعکس شده و اگر کسی کلاه بر سرش باشد بد است این آداب است اخلاق ثابت است اگر اخلاق را ثابت ندانیم خاتمیت زیر سوال می‌رود خاتمیت بخشی از آن اخلاق است.

آیت الله سبحانی تاکید کرد: «أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِینَ کَالْمُجْرِمِینَ مَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ» شرع می‌گوید مجرم و مسلم یکی نیست و همچنین خداوند منان ما را دعوت می‌کند به عدل و احسان و ذی القربی؛ بنابرین هر کتابی که چاپ می‌شود باید به آن دقت کنند خیال نکنند که خود نویسنده مسلمان هست نوشته اش هم خوب است؛ چون همه افراد آگاه به موازین شرعی نیستند و اگر صحیح است کمک کنند در اختیار جوانان قرار دهند. هر چقدر کتابخانه ها بتوانند نظیف و تمیز و آرام و روح افزا باشند و جوان‌ها را جذب کنند خیلی خوب است.

وی در پایان گفت: در کنار کتابخانه ها نمازخانه قرار دهید تا موقع نماز یک نفر از کتابخوان ها که متدین باشد یا اهل علم است بایستد نه اینکه داد بزند تا هر که می‌خواهد اقتدا کند هر که می‌خواهد اقتدا نکند تا هم به فرهنگ علمی خدمت کرده باشید هم به فرهنگ دینی.

مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز در این دیدار با توجه به فعالیت کتابخانه عمومی مؤسسه امام صادق علیه السلام، از نگاه بلند و مدبرانه حمایتی آیت الله سبحانی در ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تقدیر کرد.

گفتنی است که کتابخانه عمومی مؤسسه امام صادق علیه السلام در زمره کتابخانه های نهادی است که بر اساس رویکرد مدیریتی این مرجع تقلید در کنار مدرسه علوم دینی احداث شده و در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی قرار گرفته است تا عموم شهروندان قمی نیز بتوانند از فضای این کتابخانه بهره مند شوند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار