معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی عامل ۳۹.۵۸ درصد مرگ و میرها در سطح استان است، گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی در جایگاه اول علل مرگ و میر در استان قرار دارد.
کد خبر: ۱۱۳۹۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹ 25 November 2023

به گزارش تابناک زنجان، مشهود تقی‌لو، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه طرح ملی غربالگری قند و فشارخون بالا و همچنین طرح ملی سلامت خانواده برگزار می‌شود، اظهار داشت: طرح ملی غربالگری قند و فشارخون بالا از ۲۰ آبان در استان آغاز شده و تا ۱۵ آذر ادامه خواهد داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اهمیت تشخیص زود هنگام قند و فشارخون بالا به عنوان عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی افزود: بیماری‌های قلبی عروقی عامل ۳۹.۵۸ درصد مرگ و میر‌ها در سطح استان است و در جایگاه اول علل مرگ و میر در استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه جمعیت هدف طرح ملی غربالگری قند و فشارخون بالا طرح افراد ۱۸سال و بالاتر است، خاطرنشان کرد: در استان زنجان، ۷۹۶ هزار و ۳۳۳ نفر مشمول این طرح هستند که لازم است به منظور غربالگری به مراکز جامع سلامت و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت سطح استان مراجعه کنند.

تقی لو به اندازه‌گیری قد و وزن و محاسبه شاخص توده بدنی و تن‌سنجی در ضمن غربالگری قند و فشار خون اشاره کرد و گفت: همه خدمات در طرح ملی غربالگری قند و فشارخون رایگان است و امیدواریم ۷۰ درصد جمعیت شهر‌های بالای ۲۰هزار نفر (که طرح سلامت خانواده در آن‌ها اجرا نمی‌شود) و ۱۰۰ درصد جمعیت شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و روستا‌های استان زیر پوشش این طرح قرار گیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مورد اقدامات پس از غربالگری، اظهار کرد: بیماران بعد از غربالگری و شناسایی، از طریق سیستم ارجاع به سطح درمانی مربوطه ارجاع می‌شوند و تحت کنترل و درمان قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که از وضعیت فشار خون و قند خون خود مطلع هستند می‌توانند با خود اظهاری در سامانه op.salamat.gov.ir در طرح ملی غربالگری قند و فشارخون بالا مشارکت کنند.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار