هر چند که مدت زمان زیادی از ابلاغ تسهیلات بند الف تبصره 18 در خراسان جنوبی نمی‌گذرد اما از دستگاه‌های اجرایی انتظار می رود بیش از این‌ها برای جذب این منابع تلاش کنند تا همانند سال‌های گذشته این استان جزو برترین های کشوری باشد چرا که تا این لحظه نمی توان نمره قابل قبولی به دستگاه‌های اجرایی در این زمینه داد.
کد خبر: ۱۱۴۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶ 26 November 2023

به گزارش تابناک  خراسان جنوبی؛ وقت وقت دست جنباندن و تلاش مجدانه دستگاه‌های اجرایی خراسان‌جنوبی ست تا منابع نقدی و غیر نقدی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ را هرچه زودتر با طرح‌هایی با بهره‌وری و اشتغال‌زایی بیشتر را گلچین کرده و برای بهره‌مندی از منابع این تبصره به بانک‌ها معرفی کنند چرا که اگر دیر اقدام کنند شاید این منابع را از دست بدهند و استان متضرر شود.

بانک‌ها نیز باید بیش‌از‌پیش با متقاضیان معرفی شده راه آمده و زمینه پرداخت این منابع را فراهم آوردند تا ضمن جذب کامل این منابع متقاضیانی که در دستگاه‌های اجرایی پشت نوبت بهره‌مندی از این منابع مانده‌اند آن هم به‌واسطه سهمیه محدود هر دستگاه اجرایی بتوانند از سهیمه شناور در کشور نیز بهره لازم را ببرند تا شاهد راه‌اندازی کسب‌و‌کار و ایجاد اشتغال در خراسان جنوبی و ایجاد اشتغال‌زایی باشیم.

اکنون همه امید‌ها به تلاش دستگاه‌های اجرایی و همراهی بانک‌ها در خراسان جنوبی دوخته شده تا با ثمره تلاش و همراهی بتوانند نمره قبولی از تبصره ۱۸ را در کشور از آن خود کنند. ابلاغ دیر هنگام و سهم کم هرچند برخی از دستگاه‌های اجرایی از عملکرد خویش در این زمینه رضایت ندارند، ولی دلیل آن را دیر ابلاغ شدن این منابع و سهم کم‌شان عنوان می‌کنند، اما همه متفق القول می‌گویند که پیگیرند تا هر چه سریع‌تر طرح‌ها را گلچین کرده و به بانک‌ها برای انعقاد قرار داد و پرداخت تسهیلات معرفی کنند.

بررسی گزارش وضعیت مانده اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز به تفکیک دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی حکایت از این دارد که تنها دستگاه اجرایی که توانسته ۴۶ درصد این منابع را جذب کند اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) است و دستگاه‌های اجرایی دیگر، چون جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و بهزیستی هنوز درصد پرداخت صفر و یا حداکثر ۴.۵ درصد را دارند. منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز برای خراسان جنوبی تا کنون ۷۳۷ میلیارد تومان است که از این رقم ۳۲۶ میلیارد تومان نقدی و ۴۱۰ میلیارد تومان اسناد خزانه است.



حال با این اوصاف باید رفت سراغ دستگاه‌های اجرایی و چرایی پرداخت نشدن آن را جویا شد. کمیته امداد در رده اول پرداخت تسهیلات محمد عرب، مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: سهم این اداره کل از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ مبلغ ۴۶۹ میلیارد تومان است که از این میزان تاکنون ۲۰۸ میلیارد تومان یعنی ۴۴ درصد پرداخت شده است.

وی یادآور شد: ابلاغ دیر هنگام و محدودیت‌های منابع در برخی از بانک‌ها و سخت‌گیری برای ضمانت از علل پایین بودن میزان پرداختی‌هاست.

پرداخت تسهیلات به سه طرح از ۳۹ طرح حوزه جهاد کشاورزی

آن طور که محمد حسین اکبری، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اعلام کرد: این سازمان سال گذشته جزو نمره الف پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ بوده است، اما امسال خود آن‌ها هم رضایتی در این زمینه ندارند چرا که اعتبارات دیر ابلاغ شده و منابع در نظر گرفته شده نیز برای این سازمان کم است.

به گفته وی همین کم بودن منابع سبب شده تا اقدام به گزینش طرح‌هایی کنند که مهم‌تر بوده و عمومیت و فراگیری بیشتری دارد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: سهم این سازمان از این منابع تسهیلاتی ۱۶۶ میلیارد تومان است که ۳۹ طرح به مبلغ ۱۷۲ میلیارد تومان به سه بانک عامل معرفی شده است.



اکبری اضافه کرد: تاکنون ۳ طرح به مبلغ ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان موفق به انعقاد قرار داد با بانک‌ها شده‌اند.

این مقام مسوول دلیل اصلی عقب بودن جذب این منابع را ابلاغ دیر هنگام آن اعلام کرد و گفت: همچنین مقداری از این منابع به‌صورت اوراق عقود اسلامی است که باید در این زمینه نیز پیگیری‌های لازم برای معرفی طرح‌ها انجام شود.

طرح‌های گردشگری و صنایع دستی در مرحله پالایش

هادی شاهوردی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی هم با اشاره به این که سال گذشته در حوزه گردشگری ۱۱۰ میلیارد تومان معرفی متقاضی این منابع را داشتیم، گفت: ۳۰ میلیارد تومان به طرح‌های معرفی شده تسهیلات پرداخت شد.

وی با اشاره به این که طی دو هفته اخیر پیگیری‌ها برای پالایش طرح‌های متقاضیان بهره‌مندی از تسهیلات در حوزه گردشگری در حال انجام است گفت: تلاش براین است که به‌اندازه منابعی که سال قبل به حوزه گردشگری خراسان جنوبی تخصیص یافت امسال هم بتوانیم معرفی طرح و پرداخت تسهیلات را از سوی بانک‌ها داشته باشیم.

به گفته وی پالایش طرح‌ها نیز پایان این هفته یا در‌نهایت هفته آینده به اتمام می‌رسد و متقاضیان به بانک عامل برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی در ادامه با بیان این که ۹۰ درصد طرح‌های متقاضیان در حوزه صنایع‌دستی در مرحله اول پالایش شده است، افزود: بقیه طرح‌ها نیز به زودی پالایش می‌شود.

اقبال کم از اوراق عقود اسلامی

شاهوردی به تفاوت پرداخت تسهیلات سال ۱۴۰۱ با سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و این که امسال بخشی از این منابع به صورت اوراق عقود اسلامی است، بیان داشت:، چون نقد شدن اوراق کمی مشکل است به همین واسطه شاید متقاضیان چندان رغبتی به جذب این نوع از منابع نداشته باشند و همین موضوع کمی روند کار را کند می‌کند.

وی با انتقاد از سهم کم میراث فرهنگی از منابع بند الف تبصره ۱۸ تصریح کرد: با توجه به اینکه حوزه گردشگری و صنایع دستی از پیشران‌های اقتصادی خراسان جنوبی به حساب می‌آیند ضرورت ایجاب می‌کند تا منابع بیشتری هم به این حوزه از این سرفصل تسهیلاتی تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه منابع تخصیص یافته به این حوزه همانند سال گذشته است، گفت: در حالی که انبوهی از متقاضیان را در این حوزه داریم، اما سهم طرح‌های حوزه صنایع دستی و گردشگری استان یک درصد از منابع بند الف تبصره ۱۸ است.

مهر تایید کارگروه استانی برای ۳۰ طرح حوزه صنعت و معدن

حامد حسن نژاد، معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز اظهارداشت: ۳ بانک عامل ملت، توسعه تعاون و صنعت و معدن برای معرفی طرح‌های بند الف تبصره ۱۸ این اداره در نظر گرفته شده است که سهم بانک ملت ۲۱، توسعه تعاون ۲۸.۵ و صنعت و معدن ۳۸ میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: از طرح‌های متقاضی این اداره کل تعداد ۳۰ طرح به مبلغ ۲۸۵ میلیارد تومان تایید کارگروه استانی را دریافت کرده و به بانک‌ها معرفی شده اند و از طرح‌های معرفی شده یک نفر موفق به دریافت تسهیلات شده است.

به گفته وی همه تلاش براین است که سهمیه تخصیص یافته به این اداره کل تاپایان سال جذب شود و بتوانیم از منابع شناور کشوری هم در این زمینه استفاده لازم را ببریم.



استفاده از سهمیه شناور

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: بنابر آن چه در مفاد این منابع تسهیلاتی آمده است اگر هر دستگاهی بیش از ۷۰ درصد آن را جذب کند می‌تواند از سهیمه شناور استفاده کرده و طرح‌های بیشتری برای بهره مندی از این منابع به بانک‌ها معرفی کند.

وی یاد آور شد: این اداره کل سال‌های ۹۷ و ۱۴۰۰ در کشور جزو استان‌های پیشتاز در جذب این منابع بوده و امسال هم همه تلاش بر این است که این پیشتازی را حفظ کند.

طرح‌های حوزه فناوری در در مرحله تکمیل پرونده

مصطفی بهی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی هم به سهم ۳۱ میلیارد تومانی این اداره کل از منابع بند الف تبصره ۱۸ در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: از این سهمیه بیش از ۳۰ میلیارد تومان آن برای ۳۷ طرح با اشتغال زایی ۱۵۷ نفر جذب شد که خراسان جنوبی جزو استان‌های برتر کشور در این زمینه بود.

به گفته وی برای سال ۱۴۰۱ نیز ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان طرح تایید شده که در مرحله تکمیل پرونده در پست بانک است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی مجموع اعتبار این اداره کل را از این سرفصل تسهیلاتی ۱۲ میلیارد تومان منابع نقدی اعلام کرد و ادامه داد: ۵۰ میلیارد تومان نیز از محل عقود اسلامی در حوزه فناوری ابلاغ خواهد شد.

بانک‌ها تسهیلاتی پرداخت نکردند

حسن شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم اعتبار ابلاغی از این منابع تسهیلاتی را برای این اداره کل بیش از ۱۴ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: بیش از این میزان به بانک‌ها طرح معرفی شده، اما هنوز بانک‌ها تسهیلاتی به متقاضیان این طرح‌ها پرداخت نکرده‌اند.

وی گفت: همه اقدامات در راستای پرداخت تسهیلات از سوی بهزیستی انجام شده و پرداخت از سوی صندوق کارآفرینی امید باید انجام شود که به احتمال زیاد هفته آینده اولین پرداختی را داشته باشیم.

شرفی افزود: تلاش ما بر این است که با پرداخت تسهیلات در حوزه اشتغال زایی نیز اتفاقات بسیار خوبی رقم بخورد.

از نظارت‌ها چه خبر؟

غلامرضا اشرفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی که نظارت بر تحقق بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ را در استان عهده دار است نیز گفت: هنوز این منابع به تازگی ابلاغ شده است کمی از معرفی طرح‌ها به بانک‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی بگذرد می‌توان نظارت‌ها را آغاز کرد.

به گفته وی در مورد طرح‌هایی که مربوط به این اداره کل نیز است جلساتی برای گزینش طرح‌ها برگزار و طرح‌ها در حال معرفی به بانک‌ها هستند.

شمارش معکوس برای جذب سهیمه استان

مرتضی ذاکریان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی هم همین هفته در کمیته استانی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ از اختصاص ۷۳۷ میلیارد تومان منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ به استان خبر داد و گفت: از این تسهیلات ۳۲۶ میلیارد تومان نقدی و ۴۱۰ میلیارد تومان اسناد خزانه است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷ دستگاه اجرایی استان از محل این منابع اعتبار دریافت کرده اند، عنوان کرد: تاکنون به ۳۶ طرح با ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان هم اکنون ۳۱۶ میلیارد تومان اعتبار نقدی در بانک‌های استان موجود است.

وی با اشاره به روند کند پرداخت تسهیلات به طرح‌های مصوب و معرفی شده به بانک‌ها عنوان کرد: دستگاه‌های ذیربط و بانک‌های عامل باید در این زمینه پاسخگو باشند و پیگیری‌های ویژه برای تسهیل روند پرداخت را داشته باشند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی همچنین در گفتگو با خبرنگار ما اظهارکرد: کارعملیاتی تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در استان از خرداد ماه آغاز شده است. وی با تاکید بر اینکه زمان زیادی برای پرداخت این تسهیلات نداریم، بیان داشت: مهلت جذب و پرداخت تسهیلات تا پایان اسفند ۱۴۰۲ اعلام شده است.

معاون ماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: همه تلاش بر این است که منابع ابلاغی در کمترین زمان ممکن جذب شود و دستگاه‌های اجرایی نیز در تکاپو و تلاش برای جذب این منابع هستند.

جواد اشرفی تصریح کرد: همان طور که سال‌های قبل این منابع را جذب کرده ایم امسال نیز به طور حتم این اتفاق برای این منابع تسهیلاتی که کشوری نیز است در خراسان جنوبی خواهد افتاد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار