معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده در کشور ما ۳۵ درصد از افراد بالای ۱۸ سال به پرفشاری خون و ۱۴ونیم درصد از افراد بالای ۲۵ سال نیز به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند
کد خبر: ۱۱۴۰۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶ 28 November 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر از جمله سکته‌های قلبی و مغزی عامل ٧٨ درصد از مرگ و میر‌ها هستند، گفت: دیابت و پرفشاری خون مهمترین علت بروز بیماری‌های غیرواگیر است.
رضاییان زاده گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در کشور ما ۳۵ درصد از افراد بالای ۱۸ سال به پرفشاری خون و ۱۴ونیم درصد از افراد بالای ۲۵ سال نیز به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند.
وی با بیان اینکه بسیاری از مبتلایان به این دو بیماری خاموش، از مشکل خود مطلع نیستند گفت: در حال حاضر در استان فارس از مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰ هزار نفر که پیش بینی شده است به پرفشاری خون مبتلا باشند ۴۳۰ هزار نفر یعنی حدود ۴۲ درصد از بیماران شناسایی شده اند.
وی افزود: از مجموع بیش از ۳۹۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت در فارس حدود ۲۰۵ هزار بیمار شناسایی شده اند که این آمار نشان میدهد هنوز ۴۸ درصد از مبتلایان به این بیماری در استان تشخیص داده نشده اند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در پویش ملی سلامت غربالگری فشار خون برای همه افراد بالای ۱۸ سال و غربالگری دیابت هم برای همه افراد بالای ۴۰ سال و نیز افراد ۱۸ تا ۴۰ سال که دارای عامل خطر از جمله اضافه وزن، فشار خون، سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت دارند، رایگان صورت می‌گیرد.
پویش ملی سلامت با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» تا ۲۰ دیماه در خانه‌های بهداشت روستایی، مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشت شهری و روستایی، پزشکان منتخب در سراسر استان فارس ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار