معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از غربالگری ۶۴ درصدی بیماران دیابتی و فشار خون در جامعه هدف ایلام خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۳۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰ 18 December 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ علی نیکونهاد اظهار داشت: آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر شعار پویش ملی سلامت برای تشخیص و شناسایی بیماران دیابتی و فشار خون است.

وی بیان کرد: در این پویش جمعیت بالای ۱۸ سال و زنان باردار می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامعه سلامت پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت به صورت رایگان مورد غربالگری قرار گیرند.

وی افزود: جامعه هدف این طرح در استان ۴۴۰ هزار نفر است و تاکنون ۶۴ درصد این افراد مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی ادامه داد: از این افرادی که غربالگری انجام دادند ۵ هزار و ۸۰۰ نفر مشکوک به فشارخون و ۳ هزار و ۳۰۰ نفر مشکوک به دیابت شناسایی شدند که البته برای این افراد پرونده الکترونیک تشکیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیماران شناسایی شده در این طرح تحت کنترل و درمان قرار می‌گیرند، عنوان کرد: مهمتر اینکه در این طرح تاکنون ۵۰ هزار نفر پیش فشارخونی و ۱۵ هزار نفر پیش دیابتی داشتیم که این مهم‌تر است.

نیکونهاد افزود: شناسایی زود هنگام این دو بیماری در افراد می‌تواند کمک کند که در برنامه‌های بعدی که خود مراقبتی و درمان و نیز آزمایشاتی که انجام می‌شود، بتوانیم از روند رشد و پیشرفت بیماری جلوگیری کنیم.

وی بیان داشت: بر اساس آمارها از جمعیت بالای ۳۰ سال استان ۵ درصد به دیابت و ۱۰ درصد به پرفشاری خون مبتلا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تصریح کرد: چهار عامل کمتر تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهمترین عوامل خطر برای ابتلا به بیماری‌های دیابت و پرفشاری خون محسوب می‌شوند./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار