مدیر منابع طبیعی نهاوند گفت: 21 سامانه اسکان عشایری در نهاوند وجود دارد که عشایر در این مکان‌ها اسکان می‌یابند.
کد خبر: ۱۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰ 08 March 2015

مدیر منابع طبیعی نهاوند گفت: 21 سامانه اسکان عشایری در نهاوند وجود دارد که عشایر در این مکان‌ها اسکان می‌یابند.

به گزارش فارس؛علی ده‌ پهلوان در دیدار با فرماندار شهرستان نهاوند، منابع طبیعی را سرمایه الهی و خدادادی در هر منطقه خواند که شهرستان نهاوند از این نعمت ارزشمند بهره کافی را برده است.

وی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی منابع طبیعی شهرستان وجود دام‌های فراوان در این منطقه است زیرا تعداد دام‌های سبک بیش از سه برابر ظرفیت منابع طبیعی و مراتع شهرستان نهاوند است.

مدیر منابع طبیعی نهاوند به اجرای بیش از ده‌ها برنامه مختلف فرهنگی در هفته منابع طبیعی اشاره کرد و ابراز داشت: همه این برنامه‌ها رویکرد فرهنگی دارد زیرا فرهنگ سازی برای استفاده بهینه از منابع ملی و طبیعی ما را در حفاظت و حراست از این عرصه یاری می‌دهد.

*وجود بیش از 22 هزار هکتار جنگل دست‌ کاشت و طبیعی در نهاوند

وی از وجود بیش از 22 هزار هکتار جنگل دست ‌کاشت و طبیعی در نهاوند خبر داد و افزود: بالاترین سرانه جنگل و فضای سبز در استان همدان متعلق به شهرستان نهاوند است.

ده‌ پهلوان اظهار کرد: امسال به علت خشک سالی‌ های فراوانی که در مناطق مختلف کشور به ویژه منطقه گرمسیری اسکان عشایر رخ داده، ورود عشایر به داخل مراتع شهرستان نهاوند و استان 15 روز زودتر انجام می‌شود که این مورد موجب بروز مشکلاتی برای عرصه‌های منابع طبیعی خواهد شد.

وی ادامه داد: ورود زودهنگام دام، آن هم سه برابر ظرفیت موجود مراتع، باعث تخریب و از بین رفتن گونه‌های موجود در مراتع می‌شود.

* برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای جلوگیری از ورود بیش از ظرفیت دام

مدیر منابع طبیعی نهاوند گفت: برای جلوگیری از ورود بیش از ظرفیت دام به دنبال ایجاد کارگاه‌های آموزشی برای عشایر، روستاییان، دامداران و مرتع ‌داران هستیم تا تحت هر شرایطی از ورود دام اضافه بر ظرفیت مراتع جلوگیری شود.

فرماندار نهاوند نیز وجود سراب‌های پرآب و خروشان در نهاوند را نعمتی ارزشمند خواند و گفت: نهاوند تنها شهرستان استان است که در طول ایام سال پر از آب است بنابراین فرهنگ سازی برای استفاده از این ظرفیت بر عهده همه دلسوزان به ویژه نخبگان علمی، فرهنگی و اجتماعی است.

امامعلی عبدالملکی هفته منابع طبیعی را فرصت مناسبی برای آشنا کردن مردم با فضای سبز و درختان سرسبز عنوان کرد و ابراز داشت: در این هفته باید ارائه راهکارهای ترویجی و تشویقی برای احاد مردم را در دستور کار قرار دهیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار