یک جامعه شناس مطرح کرد: جمهوری اسلامی ایران یک نهضت یا گروه چریکی کوهستانی نیست که رفتار نهضتی و چریکی داشته باشد بلکه یک نظام است، نظام باید مجموعه منظمی از رفتارها داشته باشد و سیاست های نظام ناظر بر ساماندهی امور باشد نه ناظر بر پراکنده کردن
کد خبر: ۱۱۴۷۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸ 05 January 2024


یک جامعه شناس مطرح کرد: جمهوری اسلامی ایران یک نهضت یا گروه چریکی کوهستانی نیست که رفتار نهضتی و چریکی داشته باشد بلکه یک نظام است، نظام باید مجموعه منظمی از رفتارها داشته باشد و سیاست های نظام ناظر بر ساماندهی امور باشد نه ناظر بر پراکنده کردن.


به گزارش تابناک همدان، حسین نجفی با اشاره به واقعه دیروز کرمان بیان کرد: تصور من از واقعه دیروز این بود که در درجه اول باید سطوح شهرستانی و استانی با توجه به تجربه چند ساله مراسم و غیر پیش بینی پذیر بودن آن به دلیل علاقه عاطفی که مردم به حاج قاسم دارند و تحولات منطقه ای که قشر خاکستری بیشتر پای کار می آیند(مانند رخدادهای غزه) و با نوسان جمعیت مواجه می شویم نسبت به برگزاری سالگرد شهادت نباید مثل یک مراسم عادی برخورد کنند که قطعا باید این بخش از شهرستان و استان در سطح شورای تامین پاسخگو باشند و اطلاعیه دهند که نسبت به این مراسم چه اقداماتی صورت گرفته است، مصوبات برگزاری این مراسم چه بوده و چه تفاوت هایی با مصوبات سال های قبل داشته است، چه پیش بینی هایی شده بود، در این مراسم باید لایه های مختلف چک، خنثی و امنیتی وجود می داشت و این حق مردم است که این موارد را بدانند.


وی با بیان اینکه جامعه ما به این حوادث عادت دارد و وقایع دهه 60 را دیده ایم اما این سطح روشنگری (پیش بینی های صورت گرفته برای مراسم) بسیار مهم است، افزود: با اینکه مردم این سطح از روشنگری در خصوص امنیت برگزاری مراسم را ندیدند اما یک ساعت پس از واقعه بر سر مزار حاج قاسم حضور داشتند این روحیه مردم قابل تحسین است اما از وظیفه مسئولان چیزی کم نمی کند.


این جامعه شناس در خصوص واکنش های سریع یک سری از نخبگان دانشگاهی و خبرنگاران گفت: بالافاصله بعد از حادثه شاهد واکنش هاس سریع نخبگان دانشگاهی و خبرنگاران بودیم که باعث بالا بردن برخوردهای رمانتیک و احساسی می شود و شاهد تقابل حداکثری می گردد یادمان باشد جمهوری اسلامی ایران یک نهضت یک گروه چریکی کوهستانی نیست که رفتار نهضتی وچریکی داشته باشد بلکه یک نظام هستیم، نظام باید مجموعه منظمی از رفتارها داشته باشد و سیاست های نظام ناظر بر ساماندهی امور باشد نه ناظر بر پراکنده کردن آن بنابراین این که مستقیم گفته شود کار اسرائیل بود درست نیست.


نجفی اشاره کرد: جدیدا مجموعه رسانه ای وابسته به داعش اعلام کرده تا ساعاتی دیگر قرار است فایل صوتی مرتبط به گفتگوی رهبر جدید داعش منتشر شود که این احتمال وجود دارد این گروه قبول مسئولیت کنند.در راستای استراتژی گربه تنها که تصرف سرزمینی را از دست داده اند و بستر رسانه، بستر سازماندهی جدید نیروهای پراکنده داعش شده است بنابراین به صرف توئیت فلان شخص گفته شود که کار فلان گروه بوده و پیوند زدن احساسات مردم به این گونه مسائل از سیاست مملکت داری به دور است.


وی تصریح کرد: اگر یک نفر تحلیلگر عادی یا یک ژورنالیست برای جذابیت رسانه ای این حرف را بگوید مهم نیست اما زمانی که اساتید دانشگاه احساسات مردم را به این سمت هدایت می کنند و می گویند «این بیشرافتی است که ما در جنگ غزه نیستیم این نشان دهنده این است که مسئولانه برخورد نمی کنند».


این جامعه شناس اشاره کرد: رهبرفرزانه انقلاب یا حتی مراجع بعد از شهادت حاج قاسم با انبوهی از احساسات خشم آلود مردم می توانست حتی فتوای جهاد دهد اما این کار را انجام ندادند زیرا ما نهضت نیستیم ما نظام هستیم رفتار نهضتی نباید از ما سر بزند ما آینده این کشور، منابع این کشور را نیز باید در نظر بگیریم همانگونه که رهبری دور اندیشی دارد.


نجفی ادامه داد: تمامی سطوح گفتگوهای کشورهای همسایه باید در نظرگرفته شود و مسئولانه نسبت به هر پیامی واکنش نشان داد همانگونه که رهبر انقلاب دشمن را مستقیم خطاب قرار ندادند و هیچگونه اشاره ای نکردند که در فلان جا نیروهای نیابتی ما جبران می کنند این نشان می دهد زمانی که رهبری در این نقطه می ایستند برخی از افراد که چند قدم از رهبری جلوتر می ایسند خیانت می کنند.


به گفته وی، خیانت است که از خون شهدا و احساسات برآمده از مردم قرار می گیرند و مردم را شهروند می دانند و خود را رهبر در صورتی که تفاوت در مسئولیت سپاری به رجال کشور است و اگر قرار باشد آنها نیز مانند شهروندان عاطفی و احساسی برخورد کنند تفاوتی میان رجال سیاسی با سابقه ای که دهه 60 و ترور های کور دیده اند با افرادی که در خیابان حضور دارند و دچار احساسات می شوند وجود ندارد.


این جامعه شناس اظهار داشت: عقلانیت رهبر فرزانه انقلاب به شدت قابل تحسین است البته نه در این حادثه بلکه حوادث پیشین وباید این نکته را مد نظر داشت که جمهوری اسلامی همیشه دو بال بازی داشت یک بال نهضتی و دیگری بال نهادی.


نجفی خاطر نشان کرد: ما در اوج مزاکرات با عربستان نیز نیروهای نیابتی مطمئن بودند مانند حزب الله لبنان و از توافق ایران و عربستان ناراحت نبودند زیرا می دانستند جمهوری اسلامی راهبرد نهضتی و جنبشی خود را دارد زیرا ضرورت های استراتژی و ژئوپولوتیک منطقه می طلبد که این گونه باشد.


وی اشاره کرد: در زمان شاه نیز حاکمین کشور دستی بر مرزهای برونی داشتند اما امروزه دیگر با آن رویکرد که رژیم پیشین نسبت به نیروهای نیابتی داشت را نداریم تفاوت در این است که کرامت و استقلال را برای تصمیمگیری نیروهای نیابتی قائل هستیم برعکس عربستان که برای نیروهای نیابتی خود این استقلال و کرامت را قائل نیست و تفاوت دیگر اینکه هیچگاه در امور داخلی آنها دخالتی نداشتیم. اما این قوت قلبی را نیز دارند زمانی که ما برای مزاکرات با آمریکا و عربستان رفتیم نیروهای نیابتی ما ریزش نکردند.


به طور کلی می توان گفت در این گونه شرایط نخبگان نباید رجال سیاسی را تحریک به رفتار های احساسی کنند زیرا رجال کشور ممکن است گمان کنند که بدنه یاران و وفاداران و مومنان انقلاب از ما انتظار حمله تمام عیار را داشته باشند یک مداح، استاد دانشگاه دارای تیریبونی است که می تواند با مخاطبان اندک خود اما به واسطه جایگاه خود و پخش رسانه ای صدای بزرگ مطالبه نشان داده شود، زیرا رسانه این توانایی را دارد که صدای اقلیت را صدایی بزرگ نشان دهد و صدای مردم و صدای مردم جغرافیای رسانه را جابه جا کند.


نیاز است مسئولانه رفتار شود زیرا کشور از این گونه حوادث کم ندیده اما لازم است از این حوادث تجربه بر تجربه افزوده شود نه صرفا واکنش رمانتیک این عقلانیت رهبری مملکت تحسین برانگیز است زیرا ما عادت کرده ایم به نقد کردن ، غرغر کردن و زدن حرف های روشن فکرانه.


یادمان باشد فرمان آتش دادن هنر نیست به آینده کشور بیشتر از انتقام چشم امید داریم زیرا مملکت دار هستیم و آیین کشور داری باید آینده را در نظر بگیرد نه امروز و رفع عطش انتقام را. انتقام باید در یک پروژه استراتژیک و غیر فردی باشد این که فلان شخص را بزنیم تا انتقام گرفته شود درست نیست اتفاقا این خون شهدا باید به سطح روابط دیپلاماتیک استحکام ببخشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار