عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اعلام اینکه مشکلات برجام در اجرای آن هویدا می‌شود، گفت: اجرای برجام باید باعث ایجاد اعتماد بین‌المللی شود و نباید در برجام به عقب بازگردیم.
کد خبر: ۱۱۴۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷ 19 October 2015
به گزارش تابناک مازندران  از شهرستان آمل، برجام امروزه به یکی از مهم‌ترین مسائل سیاسی کشور تبدیل شده است که در همه محافل، مجالس، امکان عمومی و گردهمایی‌های مردمی به آن پرداخته می‌شود.
با شکل‌گیری برجام و برداشتن تحریم‌‌های مختلف علیه ایران، مردم از مسئولان ارشد دولت که با رأی آنها به مدیریت کشور می‌پردازند، انتظار دارند تا در روند زندگی‌شان تحول ایجاد کنند.
در بسیاری از نشست‌های مردمی حرف‌های زیادی از آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران، رفع تحریم‌های کمرشکن، ایجاد اشتغال، توسعه رونق، حرکت تندتر چرخه اقتصاد و ایجاد فضای فزاینده کسب و کار به میان می‌آید.
تصمیم‌سازی‌های اخیر در کشور موجب شد تا با عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگوی تفصیلی بپردازیم.
عزت‌الله یوسفیان‌ملا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ، با اشاره به برجام و رأی نمایندگان به آن، گفت: معتقدم مرحله شکل‌گیری برجام یا آخرین قرارداد ژنو به اتمام رسیده و دیگر نباید وارد جزئیات در شکل‌گیری شویم.
وی افزود: با ورود دوباره به مراحل شکل‌گیری برجام به‌ یقین در مرحله اجرا دچار چالش و مشکل می‌شویم، البته هم‌اکنون با خوبی، بدی، کم و یا زیاد بودن از مرحله شکل‌گیری عبور کرده و پرونده آن بسته شد.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه باید در مرحله اجرای برجام تلاش کنیم، گفت: هنوز عده‌ای بر مرحله شکل‌گیری دامن می‌زنند و می‌خواهند ما را از مرحله اجرا غافل کنند، هرچند باید بدانیم هر داد و ستد سیاسی با دادن و گرفتن مواردی همراه بوده و مذاکرات با بده و بستان سیاسی توام است.
یوسفیان‌ملا با تاکید بر اینکه ممکن است در مذاکرات موارد زیادی را از دست داده باشیم، ولی در مقابل بسیاری از چیزها را به‌دست آوردیم، تصریح کرد: داد و ستد سیاسی در مذاکرات 1+5 دارای توازن است، زیرا مسئولان کشور آن را تائید کردند و در نخستین گام رهبر انقلاب همواره می‌فرمودند مذاکره‌کنندگان مورد تائیدمان هستند و در موضع با درستی و صحت عمل کار می‌کنند.

* به نتیجه مذاکرات و اجرای برجام خوش‌بین هستم

وی با اعلام اینکه میزان و معیار دیگر درست بودن عمل مذاکره رئیس جمهور است که اجازه آن را صادر کرده و وزیر امور خارجه هم در متن مذاکره بود، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی هم حرکات مسئولان را تائید کرد و با این وجود دلیلی برای بدبینی وجود ندارد، زیرا اگر ذره‌ای در عملکرد مذاکره‌کنندگان تردید ایجاد می‌شد، باید در تصمیم‌گیری‌ها هم تردید داشتیم.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اعلام عبور برجام از مراحل شکل‌گیری، یادآور شد: به‌هیچ عنوان نباید در برجام به عقب بازگردیم، زیرا این قانون در بین نمایندگان مجلس تصویب شده و میثاقی است که بسته شد.
یوسفیان‌ملا با اشاره به اینکه مشکلات اصلی برجام در حال اجراست، ادامه داد: یقین دارم در این مرحله مشکلات چندین برابر می‌شود، از این پس باید سعی کنیم تا مفاد برجام به‌درستی اجرا شود و به بند بند آن توجه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در مرحله اجرای برجام بازرسان آژانس انرژی اتمی، گروه 5+1 و اتحادیه اروپا افرادی را ممکن است برای بازرسی به ایران اعزام کنند، اضافه کرد: در این بین امکان دارد صحبت‌هایی مبنی بر فعالیت جاسوسی آنها برای اسرائیل مطرح شود یا زیاده‌خواهی‌هایی از سوی طرف مقابل اعلام شود، هر چند کشورهای خارجی باید بدانند که ایران همانند عراق نیست و در زمان صدام به‌سر نمی‌برند که هر چه بخواهند عملی شود.

* اعتمادسازی اصل و اساس برجام است

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئولان باید به هر آنچه که در مذاکرات 5+1 امضا کردند پایبند باشند، تصریح کرد: باید هر آنچه که در محدوده امضای‌مان قرار دارد را بپذیریم.
یوسفیان‌ملا با اشاره به خطرات زیاد در مرحله اجرای برجام، گفت: اگر بازرسان بین‌المللی اعلام کنند که ایران تنها در یک بند از مذاکرات سرپیچی کرده است و با خلل در یک بند مانع آن شد کل مسئله و همه تلاش‌ها به‌هم می‌خورد.
وی با تاکید بر اینکه باید ما به نتیجه مذاکرات خوش‌بین هستیم، ادامه داد: مردم هم امیدوار واکنش تحریم هستند.
نماینده مردم آمل در مجلس با اعلام برخی ادعاها مبنی بر اینکه مجلس نباید مذاکرات و برجام را تائید می‌کرد، افزود: مجلس همانند همه معاهدات و قراردادهای بین‌المللی طبق اصل 88 قانون اساسی که می‌گوید هر آنچه دولت در نظام جمهوری اسلامی با کشورهای بیگانه و خارج از مرز قراردادی با هر نام همانند تعهدنامه، توافقت‌‌نامه و معاهده بسته باید به تصویب مجلس برسد، وارد میدان شد.
یوسفیان‌ملا با تاکید بر اینکه با تصویب برجام در مجلس بیشتر از دیگر معاهدات و مذاکرات در آن ورود پیدا کردیم، خاطرنشان کرد: در گذشته با ورود یک معاهده‌ای به صحن مجلس در قبول یا عدم قبول آن رأی داده می‌شد، ولی مجلس تاکنون معاهده‌ای را رد نکرد، ولی در برجام پا را فراتر گذاشته و علاوه بر قبول آن، در چندین بند چگونگی اتفاقات آینده را شرح داد.
وی بیان کرد: مجلس فراتر از سایر معاهدات بین‌المللی در برجام وارد شده که این میزان ورود را از خانه ملت انتظار نداشتیم.

* اجرای برجام موجب ایجاد اعتماد بین‌المللی شود

نماینده مردم آمل در مجلس با اشاره به اینکه در مواردی همانند عدم عملیاتی شدن تحریم از سوی طرف مقابل و تعلیق یک بند از بندهای موجود پیش‌بینی هایی داشتیم که مازاد بر رویه حاکم بر تعهدات گذشته بود، یادآور شد: مردم خواسته‌شان این بود که با رأی مجلس به برجام وضعیت معیشتی بهتر می‌‌شود، ولی بیشتر مردم کشور خواهان برجام هستند و مخالفان آن مخالف اصل توافق نیستند.
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور با اعلام اینکه مخالفان برجام نمی‌توانند مخالف اصل توافق باشند، اظهار کرد: مذاکره‌کنندگان از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران مأموریت داشتند، پای میز مذاکره نشستند و همه مقامات آنها را پذیرفتند با این وجود مخالفان ممکن است در برخی مفاد و بندها بحث داشته باشند، آن را زیان‌آور دانسته و به سود کشور نداند، ولی اصل مذاکره را قبول دارند و هم‌اکنون باید بپذیرند که برجام به سرانجام رسیده و در اجرای آن همکاری کنند.

* بدترین آفت برجام پنهان‌کاری و حرکت مغایر است

این مسئول با تاکید بر اینکه از انتظارات مردم حل مشکلات است، گفت: ولی مردم امیدشان بسیار بیشتر از آن چیزی است که در برجام مشاهده می‌شود، هرچند خیلی افراد امیدوارند همه مسائل حل شود و در این بین مسئولان امید داریم تا جایی که امکان دارد مشکلات تولید، اشتغال و نقدینگی حل شده، ولی فکر نمی‌کنم برجام بتواند این ‌همه تاثیرگذار باشد.
یوسفیان‌ملا با اشاره به اینکه باید با برنامه‌ریزی مدون و مدیریت لازم به اتفاقات آینده در برجام خوش‌بین بود، اضافه کرد: توافقات می‌تواند پشتوانه خوبی برای کشور باشد، البته باید منتظر اجرای آن باشیم و اجرای برجام موجب ایجاد اعتماد شود، زیرا تمام بندهایی که در برجام آمده مایه اعتمادسازی است که اعتماد را اصل و اساس آن قرار دادند تا فریب، مخفی‌کاری و پنهان‌کاری را شاهد نباشیم.
وی در پایان گفت: بدترین آفت برجام پنهان‌کاری یا حرکت مغایر آن است که باید به‌شدت از آن پرهیز شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار