رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه ۵۰ درصد ردیف‌های تشکیلاتی این دانشگاه خالی است، گفت: در ICUها هر تخت باید یک تا دو پرستار داشته باشد اما گاه چهار تا هشت تخت به یک پرستار داده می‌شود و در این شرایط، کیفیت کار کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۱۱۴۷۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸ 07 January 2024

تابناک خوزستان: دکتر محمدحسین سرمست با حضور در خبرگزاری ایسنا و تبریک روز زن در خصوص وضعیت آلودگی هوا، اظهار کرد: ۱۴ نوع آلاینده داریم که یکی از آنها ریزگردها است و همه این آلاینده ها صدمه می زنند.

وی با اشاره به تداوم آلودگی هوا در خوزستان افزود: با تعطیلی مشکلی حل نمی شود؛ فعالیت ها کاهش می یابد و آلودگی ها موقتا کاهش می یابد اما باید فکر اساسی شود. باید ببینیم نقص کجاست و نقص را برطرف کنیم. به طور مثال در دراز مدت در مورد افزایش کیفیت بنزین، خودروهای دودزا و جا به جایی کارخانه های آلاینده کار شود.

کار خاموشی فلرها از اهواز آغاز شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم خاموشی کامل فلرها بیان کرد: باید این کار از اهواز که مرکز استان است آغاز شود زیرا در این شهر کارخانه هایی داریم که نمی توان آنها را تعطیل کنیم که باید جا به جا شوند.

وی با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر سلامت در طولانی مدت تصریح کرد: در پی آلودگی هوا برخی از بیماری ها مانند آسم یا سرطان‌ها ، در طولانی مدت بروز پیدا می کنند.

سرمست با اشاره به شرایط نامطلوب آلودگی هوا، گفت: اکنون تلاش می شود اما تلاش ها کوتاه مدت و موقت هستند. به طور مثال فلرها را خاموش کنند اما مگر یک روز است که خاموش کنند در حالی که باید فلرها کاملا خاموش شوند.

آمادگی برای همکاری با جهاد دانشگاهی در پژوهش‌های آلودگی هوا

وی عنوان کرد: سعی می‌کنیم در مورد آلودگی هوا در حوزه پژوهشی و ارتباط با جهاد دانشگاهی خوزستان، کار مشترکی انجام شود تا از امکانات برای تشخیص به موقع و برنامه‌ریزی بلندمدت استفاده شود و محیط سالم‌تری برای زندگی داشته باشیم.

هیچ منطقه‌ای در خوزستان بدون پزشک نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت کمبود پزشک در شهرهای شمال و شمال شرق خوزستان افزود: یک پزشک بعد از گذراندن دوره طرح، حق انتخاب دارد. جایی مثل دلی محمد حسین در اندیکا که می‌گویند دائم بدون پزشک می‌ماند، هر چند این گونه نیست که بدون پزشک باشند زیرا پزشکان جاهای دیگر آنجا را پوشش می‌دهند اما این پوشش، صددرصدی نیست.

وی عنوان کرد: هیچ جا بدون پزشک نیست اما مناطقی دچار کمبود می‌شوند زیرا پزشک بعد از رفتن به این مناطق، موقتا آنجا می‌رود و زود برمی‌گردد و به دلیل مشکلات زیرساخت‌های شهری و برخوردها، دیگر حاضر به ماندن نمی‌شود. به عنوان مثال مدیر شبکه بهداشت و درمان اندیکا، در یک ماه ۱۲ پزشک به مناطق مختلف برده است.

چرا پزشکان ماندگار نمی‌شوند؟

سرمست گفت: نبود زیرساخت‌های شهری، مسائل فرهنگی و برخوردهای مردم با پزشکان، منجر به این می‌شود که پزشک حاضر نباشد به آن منطقه برود. از سوی دیگر همه فکر می‌کنند خارج رفتن مهم است. از طرف دیگر به دلیل تورم، بیشتر پزشکان و داروسازان به سمت کارهای پول درآر رفته‌اند و در حال فعالیت در حوزه‌هایی مانند جراحی‌های زیبایی یا ساخت ویتامین‌ها به جای دارو هستند.

وی با بیان اینکه در پی برخوردهای مردم، برخی شهرها در بلک لیست پزشکان قرار می‌گیرند، گفت: در برخی مناطق، رفتارها و برخوردهای مردم مشکلی ندارد و پزشکان به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال در این شهرها فعالیت می‌کنند اما در یک مورد مثلا سال گذشته چند مورد حمله به پزشک در یکی از شهرستان‌های خوزستان رخ داد و در پی آن، اکنون پزشک ندارند.

به روز شدن مطالبات پزشکان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: آنچه در این زمینه در حوزه کار دانشگاه علوم پزشکی است این است که زیرساخت‌های مرتبط با پزشکان را فراهم و مطالبات را به روز پرداخت کنیم و اکنون پرداخت مطالبات نسبت به دو سال قبل بسیار به روزتر است.

انتظارات بالای مردم و امکانات محدود بهداشت و درمان

وی با تاکید بر لزوم حفظ آرامش و صبوری مردم در زمان مراجعه به مراکز درمانی بیان کرد: یکی از مشکلات ما این است که انتظارات مردم از سیستم بهداشت و درمان به صورت تصاعدی و آسانسوری بالا می‌رود اما امکانات محدود است که این مسائل پزشکان را فراری می‌دهد. از سوی دیگر، جو ضد پزشک نیز در جامعه همه‌گیر و نهادینه شده است.

تعرفه پزشکان حتی دو برابر هم نشده است

سرمست گفت: یکی دیگر از مشکلات پزشکان این است که هر چند از سال ۹۳ تاکنون قیمت تمام اجناس ۱۰ برابر شده است اما در این سال‌ها هنوز تعرفه پزشکان حتی دو برابر هم نشده است؛ در نتیجه، کار کردن پزشکی که می‌خواهد درست‌کار باشد و زیرمیزی نگیرد، معنی ندارد.

وی بیان کرد: امسال پیشنهاد داده شد که تعرفه پزشکان ۴۰ درصد افزایش یابد اما احتمال دارد کمتر از این افزایش یابد که بسیار بد است زیرا ما ضعیف‌تر می‌شویم و نمی‌توانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.

مهاجرت به پرستاران رسیده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اکنون کار مهاجرت به پرستاران رسیده است و پرستاران باتجربه، می‌روند. جدیدا می‌آیند می‌گویند ما را به ICU بفرستید تا رزومه کار در ICU را داشته باشند. البته خیلی سخت است و برخی از آن‌ها برمی‌گردند. هر چند در خارج از کشور پرستاران را بدون هیچ پیش شرطی پذیرش می‌کنند اما درباره پزشکان سخت می‌گیرند.

وی افزود: البته آن‌ها هم به نیروی کار نیاز دارند زیرا جوانان‌شان تنبل شده‌اند و مجبور هستند نیروی کار از کشورهای دیگر بگیرند. نیروی کار ارزان و باتجربه را می‌گیرند و درصدی از این روند هم ممکن است مبارزه منفی با ایران برای فرار مغزها باشد.

سرمست در خصوص مطالبات پرستاران گفت: در ۱۵ سال اخیر، سیر توجه به پرستاران و رفاهیات‌شان رو به بهبودی بوده است. ارتقای بهره‌وری و تعرفه خدمات پرستاری در حال انجام است و بیشتر مشکل در حوزه پرستاری، در خصوص کمبود پرسنل است.

وی افزود: دو سال استخدام پرستار نداشتیم و مدت طرح برخی پرستاران تمام شده است و برخی نیز بازنشسته شده‌اند و این مساله موجب شده است که برای پر کردن شیفت‌ها، اضافه کار اجباری به پرسنل پرستاری داده شود و این شرایط، موجب نارضایتی شدید می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پیگیری‌ها انجام شده است و ضریب تعداد پرستار به تخت از ۰.۵ به ۰.۷ رسیده است. صحبت شده است که اگر وزارت بهداشت مجوز استخدام صادر کند، سهم بیشتری به خوزستان اختصاص دهد زیرا ۵۰ درصد ردیف‌های تشکیلاتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خالی است یعنی با ۵۰ درصد نیروها کارها انجام می‌شود. به طور مثال در حال حاضر، بیمارستان امام(ره) اهواز ۵۰۰ پرستار کمبود دارد.

کمبود پرستار در خوزستان

وی بیان کرد: در ICUها هر تخت باید یک تا دو پرستار داشته باشد اما گاه چهار تا هشت تخت به یک پرستار داده می‌شود و در این شرایط، کیفیت کار کاهش می‌یابد.

سرمست گفت: ۵۰ درصد آمبولانس‌ها کامل اسقاط شدند و بعد تعمیر شدند. حدود ۱۲۰ آمبولانس از ۲۵۰ آمبولانس غیر فعال هستند و ماهانه حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان بابت تعمیر این حدود ۱۲۰ این آمبولانس هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: دولت در حال توجه به این موضوع است و مجوز خرید یک هزار آمبولانس را داده است و تامین ۵۰۰ آمبولانس از این تعداد در حال اجرایی شدن است؛ ۱۰۰ دستگاه تحویل گرفته شده است و در حال تجهیز هستند.

منبع/ایسنا

برچسب ها: بهداشت ، درمان ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار