صنعت پتروشیمی یکی از صنایع اساسی، حیاتی و اقتصادی بزرگ در جهان به شمار می‌آید، صنعتی با تنوع بالای محصولات، که در تامین مواد اولیه هزاران کارگاه و کارخانه صنایع پایین دستی نقش بسازی دارد.
کد خبر: ۱۱۴۸۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰ 12 January 2024

تابناک ایلام، مجتبی قیطاسی ::صنعت پتروشیمی یکی از صنایع اساسی، حیاتی و اقتصادی بزرگ در جهان به شمار می‌آید، صنعتی با تنوع بالای محصولات، که در تامین مواد اولیه هزاران کارگاه و کارخانه صنایع پایین دستی نقش بسازی دارد.

از این رو این صنعت از نظر اشتغال زایی و کسب درآمد‌های ارزی و ارز آوری و همچنین قطع وابستگی به کشور‌های خارجی در اقتصاد کشور از جایگاه بسیار بالای برخوردار است.

تولید محصولات پتروشیمی به نحوی است که یک واحد اصلی در بالا دست، ماده اولیه واحد‌های دیگر را تولید می‌کند، مانند واحد الفین که با تولید اتیلن و پروپیل نیاز واحد‌های پلی‌اتیلن و پروپیل را تأمین می‌کند.

اگه بخواهیم به مزایای صنایع پتروشیمی اشاره کنیم می‌توان گفت از این صنعت در تولید محصولاتی مانند، پلاستیک لاستیک شیمیایی، وسایل پزشکی، صنعت دارو و ... مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که در بهبود کیفیت زندگی رابطه مستقیم دارد و نبود صنعت پتروشمی تولید را برای دیگر صنایع اساسی دچار مشکل می‌کند که این امر وابستگی و خروج ارز را بدنبال خواهد داشت.

از دیگر مزایای مهم صنعت پتروشیمی می‌تواند به ایجاد اشتغال اشاره کرد، این صنعت در ایجاد اشتغال تاثیر بسازی دارد و از این رو به عنوان یکی از بزرگترین صنایع در جهان از هزاران نفر را در بخش‌های تولید تحقیق و توسعه بازاریابی و ... مشغول به کار کرده است .

صادارات و ارز آوری از دیگر مزایای صنعت پتروشمی است که کشور‌ها با توجه به قابلیت‌های خود در صنعت پتروشیمی، می توانند با تولید محصولات پتروشمی و صدور آن به دیگر کشور‌ها بهره وری ارزی را برای کشور مبدا همراه خواهد داشت.

باید توجه داشت با پذیرش صنعت پتروشمی که مزایا و نقش بسازی در تولید محصولات استراتژیک، اقتصاد و اشتغال را دارد، از معایبی نیز برخوردار است که در ادامه به برخی از این موارد می‌پردازیم.

آلودگی محیط زیست از موارد مهمی است که همواره با صنعت پتروشیمی پیوستگی دارد، صنعت پتروشیمی باعث تولید زیاد آلاینده‌های محیطی می‌شود، از جمله گاز‌های گلخان‌های و مواد شیمیایی که ممکن است باعث آلودگی منابع آبی خاک و هوا شوند، اما می‌تواند استفاده از فیلتراسیون‌ها و تصفیه خانه‌ها تا میزان قابل توجه‌ای از این آلودگی‌ها جلو گیر کرد.

از دیگر مواردی که می‌توان به عنوان معایب این صنعت نام برد وابستگی شدید یک کشور به صنعت پتروشیمی است، که ممکن است اقتصاد آن کشور وابسته به قیمت محصولات این صنعت کند و در صورت کاهش قیمت آن ، اقتصاد آن کشور را با مشکلات مواجه کند.

یکی دیگه از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد، بحث امنیتی است، صنعت پتروشیمی به عنوان یک هدف برای حملات تروریستی و یا بحران‌های ایمنی در این صنعت قرار گیرد و خسارت جبران ناپذیر به بار آید که می‌بایست از لحاظ امنیتی در این صنعت بسیار دقت و توجه صورت گیرد.

صنعت پتروشیمی برای اولین بار در استان با طرح احداث مجتمع پتروشیمی ایلام کار خود را آغاز کرد این مجتمع جهت استفاده از محصولات اتان، C۳+، C۵ پالایشگاه گاز ایلام، پس از مطالعات اقتصادی جلسه ۹۴۷ هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تیرماه ۱۳۸۱ به تصویب رسید.

از این رو، شرکت پتروشیمی ایلام در تیرماه ۱۳۸۲ تاسیس و مراحل احداث مجتمع در زمینی به وسعت ۱۲۲ هکتار در شهرستان چوار آغاز گردید و در سال ۱۳۹۳ با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

اما همواره این شرکت در بحث آلودگی محیط زیستی، ابر بدهکاری و وضعیت استخدامی کارگران این مجتمع صنعتی مورد نقد رسانه و عموم مردم قرار گرفته است که این رسانه با توجه رسالت خود در حوزه روشن سازی در ادامه پاسخ مدیرعامل شرکت پتروشمی را در خصوص این موضوعات را به سمع و نظر مخاطبین گرامی می‌رساند.

غلامحسن گرشاسی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام در حاشیه در نشست با جمعی از رسانه های استان به مناسب سالروز شهادت خبرنگار بسیجی غلامرضا رهبر در گفتگو با خبرنگار ما گفت:صنعت سه آلایندگی هوا، خاک و آب را به همراه دارد اما با این وجود آلودگی خاکی و آبی در پتروشیمی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صنعت بسیاری از آلودگی های نسبی است، افزود : از سال ۹۹ تا اکنون روند آلودگی هوایی پتروشیمی ایلام کاهشی بوده و حتی این شرکت برای پالایش دقیق آلودگی با هزینه ۲۰میلیارد تومان برای اقدام به خرید یکی از پیشرفته دستگاه های سنجش آلایندگی روز دنیا نمود .

گرشاسبی خاطر نشان کرد :هیچگونه نگرانی در خصوص دود فلر اتلین مجتمع پتروشمی ایلام وجود ندارد چراکه طبق شاخص دستگاه سنجش آلایندگی هوا مستقر در این شرکت و اعلام اداره کل محیط زیست استان ، آلایندگی این مجتمع در حد مجاز است.

گرشاسبی یادآور شد :برای اطمینان بیشتر مکاتباتی با محیط زیست جهت استقرار نفر مقیم در مجتمع و نظارت مستقیم انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه خود و خانواده ام در مهمانسرای مجتمع که در نزدیک فلر پتروشمی ایلام بوده زندگی می کنیم، افزود : هر ساله هزینه‌های بالایی برای کنترل و رصد آلایندگی‌ها انجام شده و ما هر ساله موظفیم تمامی کارکنان و کارگران این شرکت را از نظر سلامتی خون، پوست، قلب، ریه و.... رصد کنیم که خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی برای کارکنان این مجتمع که در معرض دود پتروشیمی قرار دارند گزارش نشده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با بیان اینکه اقداماتی که در پتروشیمی انجام می‌شود کمتر از جهاد نیست افزود: ما در تلاشیم ضمن تولید مشکلات این مجتمع به تدریج مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه خوراک‌های مورد نیاز پتروشیمی ایلام ۱۱۹ تن شامل ۲۹تن اتان،۴٠ تن ال. پی.جی و گاز مایع و ۵٠ میعانات گازی است، افزود: از میزان تنها بخشی از آن یعنی ۱۵تن اتان،۲۳ تن ال.پی.جی و ۱۵تن میعانات گازی تامین شده این امر به‌ دلیل اینکه تنگه بیجار توسعه لازم را نداشته و تا ۲ الی ۳ سال آینده این خوراک تأمین نخواهد شد.

گرشاسبی تصریح کرد: بر این اساس باید دنبال خوراک‌های مشابه و پذیرش خطرات مربوط در این زمینه بود و در این‌ راستا کار بسیار بزرگی انجام شده است.

وی یادآوری شد: با توجه به حجم بالای کار این شرکت اگر بخشی از این فعالیت ها متوقف شود شرکت پتروشیمی دچار زیان میلیارد دلاری می شود.

وی در مورد اقدامات انجام شده در حوزه مسئولیت های اجتماعی این شرکت گفت: بیش از ۲۰سال است قانونی مدونی از سوی مجلس شواری اسلامی برای ساماندهی مسئولیت های اجتماعی شرکت های صنعتی از نظر کمی و کیفی تدوین نشده که به همین دلیل اختیار قانونگذاری در این خصوص در اختیار مجامع عمومی شرکت‌ها است و بر اساس موقعیت‌های اقتصادی تصمیماتی در این حوزه اتخاذ می‌شود.

گرشاسبی یادآور شد : این شرکت در سال ۱۴۰۱ دو برابر مصوبات مجمع عمومی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هزینه کرده که این آمار در اختیار مراجع نظارتی قرار گرفته است .

گرشاسبی در ادامه خاطرشان کرد: استان ۶۰۰ هزار نفری ایلام مشکلات متعددی دارد که هزینه‌های مربوط به حوزه مسئولیت های اجتماعی جوابگوی حل آنها نیست.

وی با اشاره به بدهی ۸هزار میلیاردی پتروشیمی ایلام بیان داشت :طولانی شدن زمان ساخت پروژه‌های پتروشیمی یکی از اصلی‌ترین دلایل زیادن‌ده بودن پتروشیمی است .

گرشاسبی افزود: این پتروشیمی در سال ۸۲عملیات احداث آن آغاز گردید و در سال ۹۳به بهره برداری رسید، در حالی که این پتروشیمی می بایست پس از سه سال برگشت سرمایه آن صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ علم تجارت پتروشیمی ایلام زیانده است ولی دولت سودآوری دارد در همین راستا صنعت پتروشیمی در سال جاری ۱۶ میلیارد دلار برای کشور ارز آوری به همراه داشته است .

مدیر عامل پتروشیمی ایلام در خصوص تبدیل وضعیت نیروی های پتروشیمی گفت: آزمونی جهت تبدیل وضعیت این نیروها توسط دانشگاه آزاد برگزار شده است و درمجموع ۱۸۰ نفر ۹۰ نفر حدنصاب لازم کسب کرده که بزودی قرارداد آنها به عنوان نیروی پیمانکاری مستمر منعقد میگردد و مابقی نیز تاپایان سال ساماندهی می شوند.

وی ادامه داد: سال آینده نیز نیروها با مدرک دیپلم و کارشناس غیر فنی در اولویت سامندهی قرار می گیرند./م

#راویان-پیشرفت-ایلام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار