سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد:
مصاحبه‌ای از سخنگوی شورای نگهبان منتشر شده است که هر چند ظاهرا عادی و معمول است، اما شک این نکته که شاید به این افراد رد صلاحیت شده چراغ سبزی نشان داده شده را افزایش می‌دهد!
کد خبر: ۱۱۴۹۹۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹ 20 January 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، طی چند روز گذشته برخی کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده همایش‌های تبلیغاتی خارج از قانونی برگزار کردند و البته خبری هم از برخورد قانونی نبود که این احتمالا به دلیل نظر مسئولین برای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی و افزایش مشارکت باشد. اما در کنار تحرکات گسترده تایید صلاحیت شدگان، هواداران کاندیدا‌های رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شده هم در این زمینه تلاش کردند از قافله عقب نمانند و همایش‌های گسترده تری از تایید صلاحیت شده‌ها برگزار کردند!

برگزاری این همایش‌های تبلیغاتی با این جمله کلیدی همراه بوده که شورای نگهبان به فلان کاندید رد صلاحیت شده گفته شما تایید هستید و می‌توانید فعالیت خود را ادامه دهید!
اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟
در خصوص واقعیت موضوع بی شک باید به قانون رجوع شود که قانون هم مرحله سوم بررسی و اعلام صلاحیت‌ها را به شورای نگهبان مختص کرده است و این شورا هم طبق قانون ۱۹ بهمن باید نتایج اعتراضات عدم تایید یا عدم احراز و یا حتی نظر نهایی در خصوص تایید صلاحیت شدگان را اعلام کند، اما مصاحبه‌ای از سخنگوی شورای نگهبان منتشر شده است که هر چند ظاهرا عادی و معمول است، اما شک این نکته که شاید به این افراد رد صلاحیت شده چراغ سبزی نشان داده شده را افزایش می‌دهد!

دکتر طحان‌نظیف بیان داشت: در اصلاح قانون انتخابات تنها مهلت‌های زمانی تغییر کرد. اکنون در روز‌های آغازین مرحله پایانی یعنی شورای نگهبان هستیم. به طور معمول درصدی از تایید در مرحله شورای نگهبان داریم.

وی گفت : با وجود اینکه چند روز از ثبت شکایات و آغاز بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان نگذشته تعدادی از عدم تایید‌ها و عدم احراز‌ها با بررسی‌هایی که در شورای نگهبان داشتیم به تایید تبدیل شد که در موعد مقرر به افراد اعلام خواهد شد.

چنین مصاحبه‌ای شاید معمول و نشان دهنده روند عادی عملکرد شورای نگهبان در چنین برهه‌ای است، اما «اعلام تایید برخی افراد» نکته‌ای مهم است که شک صحت ادعای تایید صلاحیت برخی کاندیدا‌های رد صلاحیت شده کهگیلویه و بویراحمد را پررنگ‌تر می‌کند؛ و شاید با توجه به وضعیت رقابت‌های انتخاباتی در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد، شورای نگهبان متناسب با این وضعیت و جلوگیری از ضایع شدن حق این کاندیدا‌ها که در دو مورد احتمال پیروزی آن‌ها بسیار بیشتر از رقبا است، خواسته در نتایج انتخابات متهم به مهندسی نشود و به نوعی این افراد را به ادامه فعالیت مانند دیگر رقبا ترغیب و یا چراغ سبز نشان داده باشد که البته تایید این موضوع با توجه به نوع اقدامات شورای نگهبان بسیار سخت است.
ماجرا، اما در کهگیلویه و بویراحمد کمی متفاوت‌تر است و با واکنش‌هایی هم همراه است. مسیولین امر مطمئنا آنچه که قانون می‌گوید را منتشر می‌کنند. به عنوان مثال سید جواد هاشمی،  رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سوالی پیرامون اعلام تایید صلاحیت چهره‌های سرشناسی که در حوزه‌های انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون و کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی رد صلاحیت شدند گفت: امروز هم خودم و هم آقای جوکار مسئول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان از شورای نگهبان در تهران این موضوع را پیگیری کردیم که خبری نبود.

رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تجمع انتخاباتی این افراد گفت: تجمعات انتخاباتی تخلف است و قطعا مستندسازی و به شورای نگهبان ارسال می‌شود.
اما در طرف مقابل دست به قلم‌ها و کاربران فضای مجازی اینگونه مصاحبه‌ها را نمایشی و در راستای حمایت از کاندیدا‌های خاص تعبیر می‌کنند!
البته اتهام حمایت از کاندیدای خاص در این موضوع شاید چندان وارد نباشد چرا که چنین مسئول یا مسئولانی مطابق با آنچه که به آن‌ها ابلاغ می‌شود توضیح و خبر منتشر می‌کنند.

در مجموع آنچه که تاکنون مشخص است طبق نظر شورای نگهبان تعدادی از رد صلاحیت شدگان قطعا تایید شده اند و حتی برخی اعلام کرده اند که شورای نگهبان تصمیم گرفته در این دوره حتی زودتر از زمان قانونی یعنی ۱۹ بهمن ماه به برخی تایید صلاحیت شدگان نتایج را به گونه‌ای به آن‌ها اعلام کند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار