هدف از برگزاری نظرسنجی‌های انتخاباتی در بستر اینترنت چیست؟
برخی گروه‌های سیاسی با هدف کسب محبوبیت و یا تخریب نامزدهای گروه‌های رقیب، دست به نظرسازی‌های انتخاباتی می‌زنند که طی روزهای اخیر، نمونه‌های آن را به کرات می‌شود در کانال‌ و گروه‌های فضای مجازی مشاهده کرد.
کد خبر: ۱۱۵۲۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۲ 03 February 2024

به گزارش تابناک قم، نظرسنجی یک روش علمی است که طی آن، آرا و افکار جامعه مخاطب با استفاه از ابزارها و روش‌های آماری مورد بررسی قرار گرفته و سپس نتایج آن مورد تحلیل‌های کارشناسی قرار می‌گیرد.

از جمله نظرسنجی‌های مرسوم، نظرسنجی‌های انتخاباتی است و در صورتی که این نوع از نظرسنجی‌ها با روش‌های علمی و توسط موسسات معتبر انجام شود؛ نتایج آن می‌تواند تاثیر شایانی بر شور و شوق انتخاباتی داشته باشد.

با این حال متاسفانه برخی گروه‌های سیاسی با هدف کسب محبوبیت و یا تخریب نامزدهای گروه‌های رقیب، دست به نظرسازی‌های انتخاباتی می‌زنند که طی روزهای اخیر، نمونه‌های آن را به کرات می‌شود در کانال‌ و گروه‌های فضای مجازی مشاهده کرد.

در این نظرسازی‌ها، هیچ‌گونه داده‌ای در خصوص نوع و نحوه برگزاری نظرسنجی ارائه نشده است و همه آنچه که به عنوان نتیجه نظرسنجی منتشر می‌شود؛ معمولا تعدادی عدد است که کفه سنگین تر آن بنفع کاندید مورد نظر منتشرکنندگان است.

همچنین در نظرسنجی‌هایی که در بستر اینترنت قرار دارند؛ توزیع و تعریف جامعه مخاطب تنها منحصر به مخاطبان آن سایت یا کانال است و نمونه گیری آماری علمی صورت نگرفته است و به همین خاطر هرکسی با سازماندهی افراد می‌تواند نتایج این نظرسنجی را به نفع خود تغییر دهد.

این گونه نظرسنجی‌ها در انتخابات می‌تواند تبعات مختلفی را در پی داشته باشد که دامنه‌های آن حتی ممکن است «خانمان‌سوز» نیز باشد؛ برای نمونه ایجاد توهم در برخی نامزدهای انتخاباتی از تبعات دم دستی نظرسنجی‌های اینترنتی است و به نظر می‌رسد استناد کنندگان و دامن زنندگان به نتایج این نظرسنجی، بیش از اینکه به دنبال شور رقابت سالم باشند؛ به دنبال کسب منافع خود در بستر فضای انتخابات می باشد.

منبع: قم‌نا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار