انتخابات مهمترین فصل زندگی سیاسی افراد یک جامعه و عالی ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهمترین مجرای تحقق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و همچنین پاسخگویی حاکمیت در برابر آنها است.
کد خبر: ۱۱۵۵۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴ 26 February 2024

تابناک ایلام ، بهروز مردانی :: انتخابات مهمترین فصل زندگی سیاسی افراد یک جامعه و عالی ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهمترین مجرای تحقق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و همچنین پاسخگویی حاکمیت در برابر آنها است.

و انتخابات مجلس بخاطر در راس بودن امور از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست فی الواقع راه توسعه، آبادانی و پویایی یک جامعه از بستر مجلس و انتخابهای صحیح و معقولانه آن می گذرد.

در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس که در یازده دوره آن استان ایلام هر دوره یک نماینده جدید راهی بهارستان کرده و از معدود استانهایی هست که هرگز یک نماینده را دو بار (سوای نیم دوره نمایندگی داریوش قنبری که جایگزین مرحوم کرمی شد) بر کرسی نمایندگی ننشانده این امکان وجود دارد که برای اولین بار سنت سکنی شود و یک نماینده را دوباره راهی بهارستان کند حال اینکه نمایندگان قابلی در این دوره پای به این عرصه نهاده اند که از توانایی لازم برخوردار هستند.

با مطالعه اجمالی بر نحوه انتخاب در مناطق مختلف کشور در خواهیم یافت که مناطق توسعه یافته و برخوردار دارای نمایندگانی بوده اند که حداقل دو دور و بیشتر در مجلس حضور داشته و این حضور مستمر باعث شده تا علاوه بر تسلط کامل بر قوانین از قدرت لابی و چانه زنی بالا برخوردار و در تصمیم گیری ها بهترین شکل ممکن را اتخاذ و در نتیجه برخورداری و بهره مندی آن مناطق از فرصت ها و امکانات به نسبت مناطقی است که هر دور با آزمون و خطا نماینده ای جدید به مجلس فرستاده و منتخب تا با فضا، وظایف و اختیارات خود آشنا شود فرصت از کف رفته و توسعه نیز به یغما خواهد رفت.

به اعتقاد نگارنده یکی از اصلی ترین مولفه های عدم توسعه یافتگی استان همین مقوله ی آزمون خطا و آزمایش افراد مختلف در ادوار گذشته است که صرفا فقط از روی عناد، لجاجت و تعصبات قومی بوده و چیزی جز حسرت و پشیمانی در پی نداشته است.

اکنون با پشت سر گذاشتن یازده آزمون و رسیدن به بلوغ سیاسی کامل و با اعتقاد به این گزاره که جایگاه نماینده در تعریف پروژه ها، طرح ها، جذب اعتبارات و بطور کلی توسعه بسیار مهم و حیاتی است می طلبد برای یکبار هم که شده این مورد را در بوته آزمایش قرار و نتایج آن را به نظاره بنشینیم شاید این بار دیگر انگشت ندامت به دندان نگزیدیم و حسرت چهار سال گذشته را نخوریم./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار