تحلیلی بر انتخابات کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده
این موضع گیری با عبارت "نه به موحد " به شدت در حال چرخش است ، اما تا چه میزان این شعار واقعیت دارد و یا اینکه به مرحله عمل می‌رسد؟
کد خبر: ۱۱۵۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱ 26 February 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ، انتخابات در جمعه پیش رو در حالی برگزار می‌شود که تنها چند روز مانده به آن شرایط در حوزه‌های انتخابیه استان به شدت در حال تغییرات است به گونه‌ای که در برخی حوزه‌ها نظرسنجی‌های میدانی و مجازی نشان از جابه جایی افراد با شانس پیروزی دارد.
اگر تا چند روز پیش تنها حوزه رقابتی استان، بویراحمد، دنا و مارگون بود، اما اکنون خبر‌های خوبی از رقابتی‌تر شدن دو حوزه دیگر به گوش می‌رسد که این می‌تواند نوید بخش برگزاری رقابتی پرشور و تا حدود زیادی منصفانه (به شرط مدیریت صحیح متولیان) باشد.
در حوزه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گویا شرایط چرخش‌های بزرگ و سریعی داشته و پیروز انتخابات بنابر تحلیل‌ها به احتمال زیاد سید محمد موحد نخواهد بود. البته یک نکته بسیار مهم عامل رسیدن به چنین پیش بینی است که گفته می‌شود در عمده مناطق بیشتر از آنکه بحث بر سر رقابت چه کسی پیروز شود باشد، بحث بر سر نه بزرگ به موحد است با این مضمون که عمده طرفداران، لیدر‌ها و خود کاندیدا‌های فعال در این حوزه انتخابیه اعلام می‌کنند که رضایت به پیروزی هر رقیبی دارند به جز موحد!
این موضع گیری با عبارت "نه به موحد " به شدت در حال چرخش است، اما تا چه میزان این شعار واقعیت دارد و یا اینکه به مرحله عمل می‌رسد؟ واقعیت میدانی تا اینجای کار نشان می‌دهد که تحلیل گذشته تابناک مبنی بر " رقابت همه با یک نفر" در حوزه کهگیلویه صحت دارد و در روز‌های اخیر وارد فاز جدیدی شده و عملا این تحلیل به شعار "نه به موحد" تبدیل شده است و همه تلاش می‌کنند که موحد پیروز انتخابات نشود.
آیا موحد شکست را می‌پذیرد؟
در خصوص اردوگاه سیاسی موحد همیشه یک واقعیت وجود دارد و آن هم اینکه وی دارای یک تیم مشاور و یک گروه بزرگ حامی پر تلاش و جدی است که هر آنچه را که هیچ لیدر یا هوادار نمی‌داند و یا به آن فکر هم نمی‌کند، آن‌ها با قدرت تمام به کار می‌برند و از هر ترفندی چه قانونی و چه غیرقانونی برای موفقیت کاندید خود استفاده می‌کنند و تا ثانیه‌های آخر رای گیری و پس از آن شمارش و اعلام نتایج پای کار می‌مانند و تلاش می‌کنند.
سید محمد موحد در حال حاضر نماینده است و تقریبا ۱۰۰ درصد مدیران حوزه انتخابیه هوادار و مطیع بی چون و چرای اوامر وی هستند بنابراین این مدیران که برخی مسئولیت اجرای انتخابات و برخی هم خدمات دهنده به مردم هستند با همه توان خود می‌توانند کمک کاری در موفقیت موحد باشند و در این خصوص هم ترسی از لو رفتن فعالیت‌های خود ندارند.
در کنار این موضوعات همیشه گفته شده که موحد موفقیت را کسب خواهد کرد به هر ترفندی، اما اینبار تلاش‌های زیادی از طرف گروه‌های مختلف برای شکست وی انجام می‌شود و حتی گفته می‌شود شخص موحد و افراد نزدیک ، بوی شکست را استشمام کرده اند و در حال تلاش و چاره جویی برای فرار از آن هستند.

نه به موحد شایعه یا واقعیت؟!

حتی زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که برخی به دنبال مجاب کردن موحد برای فرار از شکست به شیوه‌ای آبرومندانه و تبدیل آن به پیروزی به سبکی دیگر هستند و آن کناره گیری و حمایت از مژدهی پور است! اینکه این ایده تا چه میزان جدی و مورد پذیرش موحد و هوادارانش باشد مشخص نیست، اما پیشنهاد دهنگان چنین تحلیلی بر این باورند که با کناره گیری موحد و حمایت وی از مژدهی پور، حداقل یک اتحاد در حوزه ثلاث (بخشی از حوزه انتخابیه) ایجاد می‌شود که می‌تواند پایه و اساس خوبی برای کسب آرا و حتی موفقیت مژدهی پور باشد. البته برخی هم معتقدند که  با وجود ، غرور و قدرت طلبی در اردوگاه موحد ، مطلقا حاضر به پذیرش چنین پیشنهادی نیستند و همچنان بر پلن‌های مختلف و شگرد‌های خاص خود تاکید دارند و معتقدند که این انتخابات را هم به هر نحو ممکن با پیروزی وی به پایان می‌رسانند.

نقلی دیگر از فضای سیاسی مطرح است که تلاش هایی برای یک کاسه کردن رای های مژدهی پور و دهبانی صورت می گیرد که در صورت کناره گیری موحد می توان گفت این ترکیب می تواند پای قدرتمند فینال انتخابات باشد .
بزرگواری برنده قطعی انتخابات در حال حاضر؟
برخی که معمولا در انتخابات ادوار مختلف پیگیر شرایط هستند و با تحلیل داده‌ها به پیش بینی می‌پردازند معتقدند که در شرایط حال و بدون دخالت عوامل خارج از قانون انتخابات، بزرگواری برنده بی چون و چرای انتخابات است. حتی در اردوگاه‌های رقیب به غیر از موحد هم به صورت شفاف اعلام می‌کنند که بی شک بزرگواری تا اینجای کار برنده قطعی انتخابات خواهد بود، هر چند از کنار اتفاقات یکی دو روز آینده نباید بی تفاوت گذشت و باید منتظر ماند.

نه به موحد شایعه یا واقعیت؟!

موفقیت بزرگواری از کجا تحلیل می‌شود؟
واقعیت این است که عمده تحلیل‌های روز‌های اخیر به کنار رفتن عدل هاشمی پور بر می‌گردد چرا که با وجود وی قطع یقین وجود داشت که با اختلاف فاحش برنده خواهد بود، اما حالا شرایط کاملا متفاوت شده و گفته می‌شود که عمدتا لیدر‌ها و هوادارنش به اردوگاه سید علی محمد بزرگواری پیوسته اند و همین هم به مهمترین عامل برای قطعی شدن موفقیت بزرگواری تعبیر می‌شود.
نکته دیگر اینکه در حوزه اصلاحات هم تبلیغات وسیعی برای موفقیت بزرگواری صورت می‌گیرد به عنوان مثال گفته می‌شود یکی از لیدر‌های غلام رضا تاجگردون با حضور در یکی همایش انتخاباتی کهگیلویه به صراحت اعلام کرده که تاجگردون گفته که اگر بزرگواری در حوزه گچساران حاضر می‌شد شخصا از وی در مقابل رقبا حمایت می‌کردم و یا اینکه گفته می‌شود منطقیان در یک پیام فضای مجازی (استوری) اعلام کرده که بزرگواری هیچ نقش منفی در رد صلاحیت من نداشته است که در واقع نوعی حمایت ضمنی از وی تلقی می‌شود! و حتی گفته می‌شود علیرغم بیانیه عدل هاشمی پور مبنی بر مختار بودن هوادارانش برای انتخاب، اما از حوزه‌هایی وی تحت فشار برای مجاب کردن لیدرهایش به حمایت از بزرگواری است.
از آنچه که در بالا گفته شد و برخی موارد دیگر که چندان قابلیت انتشار ندارند، اینگونه تحلیل می‌شود که بزرگواری با اختلاف بسیار بالا برنده انتخابات است هر چند همانگونه که گفته شد رقیب موحد است که تقریبا هیچ میانه‌ای با شکست ندارد!
هشدار‌ها برای دستگاه‌های امنیتی و قضایی!
متاسفانه در محل صندوق‌های رای و پیرامون آن همواره اتفاقاتی رخ می‌دهد که گفته می‌شود بر نتایج انتخابات تاثیر زیادی دارد از جمله موارد غیر قانونی مانند خرید و فروش رای، یا سوء استفاده از وضعیت معیشتی مردم به نفع کاندیدا‌ها به این مضمون که در کنار صندوق‌های رای (محیط‌های بیرونی و کمتر در معرض کنترل) افرادی وجود داردند که اقدام به کار‌های غیرقانونی و تاثیرگذاری بر نظر رای دهندگان می‌کنند و بعضا با وجود یقین در این اقدامات غیرقانونی و حتی شناسایی این افراد، اما اقدامی صورت نمی‌گیرد؛ و یا اینکه گفته می‌شود برخی کاندیدا‌ها از ترفند‌های مختلف مانند گسیل افرادی از خارج استان برای رای دادن در حوزه انتخابیه استفاده می‌کنند و حتی گفته می‌شود که برخی مسئولین ارشد از حوزه‌های انتخاباتی از هم اکنون تقاضای تعرفه بیشتر از جمعیت رای دهنده شهرستان خود را داده اند و در واقع این موضوع به باز کردن مسیر تخلف در انتخابات تحلیل می‌شود.
یا اینکه گفته می‌شود در برخورد با مخلان و کسانی که اقدامات غیر قانونی پیرامون صندوق‌های رای یا در مناطق مختلف انجام می‌دهند به نفع برخی کاندیدا‌ها و بر علیه دیگر کاندیدا‌ها اعمال قانون می‌شود مثلا لیدر‌های با فعالیت‌های غیرقانونی برخی کاندیدا‌ها احضار و عملا از فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌شود، اما لیدر‌های برخی دیگر را در حد تذکرات معمول آزاد می‌گذارند!
به هر جهت بخش زیادی از این موارد ناشی از برداشت‌های میدانی و نظرات مردمی با در نظر گرفتن اقدامات ادوار گذشته است و اینگونه نیست که برای همه این موارد سند قطعی وجود داشته باشد، اما موارد به گونه‌ای هم نیست که بتوان ان‌ها را ناشی از بدبینی و یا توهم افراد و یا حساسیت‌های معمول دانست بنابراین به نظر می‌رسد دستگاه‌های امنیتی و قضایی می‌توانند با عملکرد هوشمندانه و مسئولانه خود جلوی اینگونه اقدامات غیرقانونی احتمالی را بگیرند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
ضمن تشکر از اقدامات و تلاش های موحد در دوره های مختلف علیرغم انتقاداتی که بر عملکرد وی هم وارد است اما موحد چاره ای جز پذیرش شکست ندارد و در واقع حضور وی در این انتخابات بدترین اشتباه سیاسی اش بود .
در ضمن هنوز هم به دلایل رد صلاحیت عدل هاشمی پور مشکوک هستیم و امیدواریم که اگر برنامه ریزی خاصی برای رد صلاحیت وی به نفع شخص یا جریانی خاص صورت گرفته ، این سناریو موفق نشود
ناشناس
|
Canada
|
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
بزرگواری برنده قطعی انتخابات خواهد بود
قدرشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
سلام با تشکر از تحلیل شما. اما خودتان فرمودید که همه از مخالفت با موحد می گویند معلوم است به دو دلیل 1- چون موحد را پیروز حتمی تشخیص دادند پس از نظر روانشناسی معلوم است که همه کاندیداها بر علیه موحد موضع بگیرند 2- موحد را نماینده دولت رئیسی و نظام و رهبر می دانند و این بی انصافی است که مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که از طرف استکبار جهانی بر این ملت وارد شده را به موحد ربط دهیم این تحریم ها که نتیجه مقاومت ملت ایران است را به موحد ربط دهیم ملت ما ملت قدرشناسی است و ان شاءالله در 11 اسفند با رای خود به موحد جواب دشمنان خارجی و ایادی داخلی را خواهد داد. در ضمن مردم کهگیلویه بزرگ خود با انتخاب موحد به دو خوزه انتخابیه دیگر هم شاخ ونشان می کشد که نماینده قوی را در مقابل آنها انتخاب خواهد کرد
پاسخ ها
عدالتتتتت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
ما قبول داریم طی این چند سال از سوی کشورهای ظالم تحریم شدیم و واقعا مشکلاتی در تمامی حوزه ها وجود دارد ؛ ولی قبل از تحریم چی؟؟؟ ۲۴ سال تو مجلس شوخی بردار نیست ،، واقعا آقای موحد از هر نظر عالی و بعنوان فردی سیاستمدار در استان و حتی کشور هست ولی متاسفانه کسانی ب عنوان لیدر در کنار ایشان هستند ک باعث شده دیدگاه مردم گهگیلویه بزرگ نسبت به ایشان تغییر کند .
ناشناس
|
Canada
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
در پیروزی موحد هیچ شک نکنید
منصف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
موحد باید درصحنه بماند تا نه بزرگ مردم اورا ازسپهر سیاسی حذف کند واین مبنای باشد برای دیکران که بدانند مردم حتی سناتور را کارایی نداشته باشند را به زیر می کشند،
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار