حجت الاسلام نقویان در گفتگو با تابناک تهران مطرح کرد؛
تابناک تهران- تقویان خطاب به منتقدین برگزاری اپرای عاشورا گفت: رهبری زمانی فرمودند علت ماندگاری قرآن این است که در قالب هنر عرضه شده است، اینکه ما بتوانیم مفاهیم فاخر و ارزشمند دینی را در قالب‌های جدید و المان‌ها نو بریزیم نه تنها ایرادی ندارد بلکه هنر بزرگی است که از هر شخصی بر نمی‌آید.
کد خبر: ۱۱۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲ 21 October 2015
حجت الاسلام ناصر نقویان در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران درباره حکم شرعی اجرای اپرای عاشورا که  با مخالفت عده ای همراه بوده اظهار داشت : اینکه ما بتوانیم مفاهیم فاخر و ارزشمند  دینی را در قالب های جدید و المان ها نو بریزیم نه تنها ایرادی ندارد بلکه هنر بزرگی است که از هر شخصی بر نمی ‌آید.

وی افزود: شکی هم نیست اگر این کارها ایراد داشت ما باید باب همه اتفاقات دنیای جدید از جمله اینترنت، شبکه های مجازی و خبری را به روی خود می بستیم.

نقویان ادامه داد: رهبری زمانی  فرمودند علت ماندگاری قرآن در این است که در قالب هنری عرضه شده است؛  در قالب هنرمندانه ریختن مفاهیم قدیمی کاری است هنری وفاخر. برخی مداحان هم برای جذاب کردن کلمه و بیان برای مخاطب از سمفونی و نغمات جدید استفاده می کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید مراقب بود تا مرزها حفظ شود و برگزاری مناسبتی دینی در قالب جدید در ورطه های ناسالم نیفتد. در این موارد دو گروه مسئول هستند یکی هنرمندی که این قالب را می سازد و دیگری دین شناسان به روز که بتوانند مرزها را برای هنرمندان ارائه کنند.

برخی اصلا نمی دانند لغت برجام یعنی چه؟

وی اظهار داشت:  گاهی مردم از موضوعی اطلاع ندارند و بدون آگاهی له و یا علیه آن نظر می دهند، مانند متن برجام که برخی اصلا نمی دانند کلمه اختصاری برجام یعنی چه؟ و این کاملا اشتباه است.قرآن صراحتا اعلام کرده که حق نداری له یا علیه چیزی که از آن اطلاع نداری  کاری انجام دهی.

اپرای عاشورا متولی دارد/ عده ای خواب‌نما شده و جلسه می‌گیرند

نقویان گفت: برخی مواقع کاری از اساس اشتباه است، اما  برنامه ای چون اپرا  خود متولی دارد و پاسخگو است، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی اگر انحرافی ببینند اعلام می کنند. اگر هر کسی خودسرانه به موردی اعتراض کند و تجمع کند که سنگ روی سنگ بند نمی شود.قرار نیست هر کس خوابی دید و خواب نما شد یک جا جلسه بگیرد و شلوغ کاری کند. مملکت قانون دارد.

اقدامات" من درآوردی" افراطی ها

این استاد دانشگاه به ماجرای بازکردن سفارت انگلستان و تجمع عده ای برای ممانعت از این اقدام قانونی اشاره کرد  و گفت: رهبری در مرزهای اصلی موضع گیری می کنند. اما عده ای با اقدامات "من درآوری" مانع باز شدن سفارت می شوند. این کار بر عهده مسئولان بیدار نظام است.

باید مقابل افراطی گری ایستاد

وی اظهار داشت: باید مقابل افراط گری در جامعه ایستاد. کسی که بر خلاف قانون اساسی اقدامی کند علیه نظام است. خیال نکنید کسی که فقط گفت من نظام را قبول ندارم علیه نظام است. هر شخصی که بر خلاف قوانین درون نظام اقدامی کند هم علیه است حال می خواهد با تابلوی "ما همه سرباز توایم" باشدمگر قرآن را سر نیزه نکردند؟ قسم خدا را می خوریم، ایمان را سرنیزه و سپر می کنیم و می رویم جلو.

نقویان گفت: در جامعه دو گروه وجود دارد، یکی دوستان نادان و دیگری انسان های جاهل که خطر دوستان نادان به مراتب بیشتراست و قرآن می گوید فتنه این گروه از مرگ بزرگ تر است.

در قرآن اشد نداریم/عدالت در عداوت، قدرت و ضعف باید اجرا شود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دین اسلام عدالت را در سه بخش قدرت، ضعف و عداوت می داند، افزود: گاهی اوقات خطیب در نماز جمعه می گوید ما فلان گروه را به اشد مجازات می رسانیم. ما در قران اشد نداریم در مجازات هم باید عدالت رعایت شود. حال اگر از چیزی برآشفته هستید و به رگ غیرتتان برخورده که نباید اینگونه بگویید. هیچ گاه نباید از مرز عدالت خارج شویم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار