تابناک تهران- با توجه به درآمد بسیار قابل توجه چند صد میلیاردی تبلیغاتی از طريق تابلوهاي شهري ضرورت نظارت جدی شورای شهر بر اين روند بيش از گذشته احساس مي شود تا با مديريت صحیح این موضوع ضمن جلوگیری از هدر رفت سرمایه و بكارگيري شركت هاي توانمند در اين عرصه باعث جلب رضایت شهروندان و تعالی سیمای شهر تهران به عنوان نماد ايران در ابعاد ملي و فراملي شد.
کد خبر: ۱۱۶۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸ 21 October 2015
اگر شهر را به مثابه اثرهنري بزرگ توسط آفرينندگان و جمعيت حاضر در آن تلقي كنيم سیمای شهر نمونه بارزی از هویت آن قلمداد خواهد شد. بنابراین ، عناصرتجهیزات خیابانی یا به اصطلاح مبلمان شهری را نباید بصورت مفرد و مجزا طراحی کرد بلکه باید با دید سیستمی و توجه به انعكاس هويت شهري به طراحی آن پرداخت و در اين فرآيند وظیفه خطیر برنامه ریزان و مدیران شهری را در سازماندهی، زیباسازی، بهسازی فضا و تجهیزات مدیریت شهری مورد توجه قرار داد. از این رو، گسترش و پيچيدگي مسائل شهري وشهرسازي بويژه دركلان شهرها ضرورت ساماندهي عناصر بصري را بیش از پیش ضروری می سازد.

به گزارش «تابناک»، تبلیغات شهري در جهان امروز و در عصر انفجار اطلاعات، در مراودات اقتصادی و فرهنگی ازجایگاه علمی تخصصی و در ابعادی وسیعتر، هنری برخوردار است اما صنعت تبلیغات با همه سوابقی که در کشور ما دارد هنوز هم جوان و در برخي موارد غیر علمي است. 

تابلوهای شهری به عنوان یکی از مهمترین مولفه عناصر بصری نقش متمایزی در انعکاس سیمای شهر تهران ایفا می کند. به منظور شناخت و درک دقیق مسئله تابلوهای شهری ، از یک سو باید به جزئیات آن مثل ابعاد ، موضوع ، رنگ ، نورپردازی حروف ، اشکال و نوع ساخت آن پرداخت و از سوی دیگر نقش تابلو را در سیمای شهر بررسی کرد. بايد به اين نكته توجه كرد كه در شکل های موجود درتابلوهای شهری مسئله فرهنگی پررنگ تر از مسئله فنی است به عبارتی اشکال تابلوها بیش از آنکه یک مسئله فنی باشد یک مسئله فرهنگی محسوب می شود و ضرورت واکاوی و نظارت بر نصب، محتوا و دیگر مختصات آن از ابعاد گوناگون دارای اهمیت است. 

به طور کلی می توان برای علائم و تابلوهای مورد استفاده در سطح شهرها ، چند نقش کلی تعیین نمود؛ تابلوهای اطلاع رسانی ،تابلوها و پانل های تبلیغاتی، علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی. تلاش و نظارت برای ایجاد همخوانی طراحی مبلمان شهری با هویت شهروندان و محیط های شهری از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که همین امر باعث برقراری ارتباط مطلوب با محیط و زیباسازی سیمای شهر خواهد شد.

زيباسازي از طريق تابلوهاي شهري بر ارتقاء كيفيت محيط و فضاهاي عمومي تاكيد دارد تا تعامل اجتماعي را تسهيل كرده و هويت كالبدي شهر و هويت اجتماعي شهروندان را تحكيم بخشد. با گسترش دامنه تبليغات و اطلاع رساني و پيچيده شدن روشهاي ساخت در نتيجه ابداع تكنيك هاي جديد تبليغاتي در محيط شهري نياز به متخصصان و مهندسان بيش از پيش احساس مي شود، تاضمن رعايت اصول ايمني، نياز فضاي شهري و توجه به تبعات مثبت و منفي نصب تابلوهاي تبليغاتي از آن به عنوان بازوي قدرتمندي براي زيباسازي فضاي شهري استفاده شود.

یکی از اصول مهم در آرایش فضاهای شهری، رعایت تعادل و هماهنگی در طراحی و چیدمان آنهاست بدیهی است که تابلوهای شهری نیز از این قضیه مستثنی نیستند. با گشتي کوتاه درخیابان و معابر اصلی شهر تهران میتوان این عناصر را مشاهده کرد که در عین ایجاد بی نظمی بصورت نمادین به رقابت مشغولند. در این میان تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی ، به دلیل رنگ و لعاب بیشتر و در مقیاس بزرگتر ، جلب توجه زیادی کرده و حتی در بعضی موارد اثر تابلوهای مهمی مانند تابلوهای راهنما را کم رنگ می کند . 

علاوه بر آن تراكم تبليغاتي در برخي مناطق و خالي بودن فضاي تبليغي در برخي اماكن ديگر نيز زمينه دلزدگي و آزردگي خاطر شهروندان رافراهم ساخته و به مرور زمان از شمار مخاطبان خود خواهد كاست. فقدان جذابيت عمده تبليغات چه از لحاظ ساختار و يا كيفيت طراحي، اثربخشي بازاريابي را نيز تحت الشعاع قرار داده است. همچنين عدم جانمايي صحيح اين تابلوها و در برخي موارد منطبق نبودن با اصول اوليه تبليغاتي موجب شده در بسياري موارد شهروندان بخصوص رانندگان سردرگم شوند و همين امر موجب بروز حوادث و تصادفات را فراهم آورده است.

یکی از عوامل ایجاد کننده چنین وضعیتی در کلان شهرتهران عدم آشنایی با اصول و قواعد تخصصی برخی شرکت های تبلیغاتی است که آسیب های بزرگی از این طریق بر پيكره شهر وارد می سازند و در برخی موارد نیز نقش واسطه را در زمينه اخذ سفارش درساخت تبليغ ايفا مي‌كنند. البته بايد اذعان داشت نمي‌توان تمام نكات ضعف یاد شده را به تمام طراحي‌ها و همه شرکت های تبلیغاتی تعميم داد، چرا كه در اين بخش كارشناسان و متخصصان زبده نيز مشغول فعاليت هستند. لیكن نمي‌توان مشكلاتی را که از این طریق بر چهره شهر و مخاطبين آن وارد می شود را ناديده گرفت و اگر نارسايي ها مورد بررسي و ساماندهی قرار نگيرد برجسته‌تر خواهد شد و آسيب هاي جدي بر پيكره شهر، شهروندان و اين واحد صنفي وارد خواهد كرد

بنابراين، رعايت اصول تخصصي تبليغاتي در تابلوها از نظر زيبايي پيكره، اماكن قابل نصب و جانمايي مناسب، حروف نوشته، پيكتوگرام، اجرا، رنگ بندي و... تاثير زيادي در جلب مخاطب و زيبايي منظر شهري و فضاي هاي عمومي دارد. بنابراين، اولويت دادن به بحث تبليغات و بهره گيري از تيم هاي تخصصي مركب از كارشناسان زبده ارتباط جمعي، تبليغات، روانشناسي،‌گرافيست و در نهايت كارگرداني مي تواند از سطحي نگري جلوگيري به عمل آورد و آن را در جهت صحيح هدايت كند علاوه بر آن، باتوجه به گزارشهاي واصله تابناك اقتتصادی، برخی از شرکت ها از عدم همكاري سازمان زیباسازی شهر تهران و نحوه انتخاب پیمانکاران همکار گله مند هستند. البته تحليل محتواي گزارشهاي منعكس شده به تابناك به اين موارد ختم نمي شود. 

از اين رو، با توجه به درآمد بسیار قابل توجه چند صد میلیاردی تبلیغاتی از طريق تابلوهاي شهري ضرورت نظارت جدی شورای شهر بر اين روند بيش از گذشته احساس مي شود تا با مديريت صحیح این موضوع ضمن جلوگیری از هدر رفت سرمایه و بكارگيري شركت هاي توانمند در اين عرصه باعث جلب رضایت شهروندان و تعالی سیمای شهر تهران به عنوان نماد ايران در ابعاد ملي و فراملي شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار