مهدی قاسمی رهبر گروه کر شهر تهران گفت: فستیوال بین المللی کر خاورمیانه که یک فستیوال جوان و نوپا است و امسال در روزهای ۲۰ تا ۲۴ اسفند در دوبی اجرا می‌شود و گروه کر شهر تهران نیز در این فستیوال شرکت خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲ 08 March 2015

به گزارش فارس، مهدی قاسمی رهبر گروه کر شهر تهران در نشست خبری که درباره این سفر در آموزشگاه موسیقی پارت برگزار شد، گفت: گروه کر شهر تهران از سال 78 فعالیت خود را آغاز کرده و به طور مداوم تا کنون هر سال یک یا دو بار به روی صحنه رفته است.

قاسمی درباره این فستیوال گفت: فستیوال بین المللی کر خاورمیانه که یک فستیوال جوان و نوپا است و امسال در روزهای 20 تا 24 اسفند در دوبی اجرا می شود. در این فستیوال گروه‌هایی از کشورهای عراق، افغانستان و چندین گروه کر اماراتی حضور دارند که اغلب اعضای این گروه‌های اماراتی را هنرمندانی از کشورهای آمریکا و فیلیپین و تعدادی دیگر از کشورها تشکیل می دهند و به این دلیل که اعضای این گروه کرها کمتر از خاورمیانه و بیشتر از کشورهای غربی هستند، رقابت آسانی برای ما نخواهد بود ولی برای ما در نهایت حضور در این فستیوال اهمیت دارد نه فقط کسب مدال.

وی افزود: این فستیوال سه برنامه مختلف دارد که در روز اول جشنواره گروه‌ ها پشت سر هم به مدت 20 دقیقه اجراهایی را خواهند داشت که البته فستیوال به ما به دلیل استفاده از قطعه های ایرانی اجازه داده 40 دقیقه برنامه اجرا کنیم. در روز دوم نیز تمامی گروه ها یک قطعه را تمرین و در کنسرتی به نام «شب هزار صدا» اجرای مشترکی همراه با یک گروه کر صاحب نام از کشور کانادا خواهند داشت. روز سوم هم به مسابقه اختصاص دارد که در این روز گروه ها به رقابت می پردازند.

وی درباره نحوه آشنایی این فستیوال و دعوت از این گروه افزود: ما روی شبکه های اجتماعی گوناگون فیلم هایی از اجراهای مختلف مان گذاشته ایم و دیدن همین فیلم ها  توسط مسئولان فستیوال موجب شد تا از ما دعوت کنند.

قاسمی در مورد اعضایی که در این برنامه شرکت دارند و آثار اجرایی گفت: تیم ما متشکل از 39 نفر است که از این تعداد 33 نفر اعضای گروه کر و بقیه گروه هنرمندان نوازنده شامل یک پیانیست و کوارتت زهی هستند. قطعاتی هم که در این فستیوال اجرا می کنیم، بخشی مربوط به دوره باروک و بخشی هم مربوط به چند قطعه ایرانی از آهنگسازان ایرانی است. این قطعات شامل آثاری از استاد احمد پژمان، محمدرضا تفضلی، اسلامی است که برای گروه کر ساخته شده و قطعه «فردوسی» ساخته استاد مرتضی حنانه را نیز که برای آواز سولو و پیانو بوده با گروه کر اجرا می کنیم که البته کر آن تک صدایی است ولی با تکنیک های آوازی ویژه ای اجرا می شود.

قاسمی درباره همکاری دفتر موسیقی وزارت ارشاد با کر تهران گفت: ما هیچ درخواست مالی از دفتر موسیقی نداشتیم چون شرکت هواپیمایی امارات هزینه های رفت و برگشت و اقامت ما را می پردازد ولی برای اطلاع دفتر موسیقی از این سفر، گزارشی از جزئیات این برنامه را در اختیار آنها قرار دادیم.

قاسمی درباره وضعیت مکان اجرا گفت: هنوز دقیقا جایی که باید اجرا صورت بگیرد را ندیده ام و به همین دلیل نگرانی های برای صدا دهی گروه دارم ولی آنطور که به ما اعلام شده کنسرت در یکی از مراکز تجاری معتبر دوبی است که دارای قابلیت های خوبی برای اجرای برنامه است.

در ادامه این نشست محمدرضا تفضلی آهنگساز و استاد دانشگاه گفت: در این کنسرت قطعه «سوتک» با شعری از دکتر علی شریعتی که قبلا در مجموعه ای کرال روی شعر شاعران معاصر ساخته ام اجرا می شود. این قطعه قبلا توسط همین گروه در فستیوال موسیقی معاصر اجرا شده است.

تفضلی درباره استفاده از تکنیک های خاص هارمونی در آثارش گفت: من دغدغه زیادی برای استفاده از هارمونی های نامتعارف دارم و از این لحاظ اجرای این اثر با گروه کر دارای دشواری هایی است و خوشحالم که گروه کر شهر تهران به خوبی توانسته این قطعه مشکل را اجرا کند.

تفصلی درباره جایگاه کر در ایران و کشورهای غربی گفت: کر در ایران سابقه ای حدود صد ساله دارد در حالی که گروه کر در آئین مسیحیت سابقه ای چندصد ساله دارد و از این نظر آثار کرال غربی پشتوانه ای از تجربیات عظیم دارند؛ با این حال آثاری که در این رقابت عرضه می شود، طوری آهنگسازی شده که در کنار آثار غربی حرفی برای گفتن داشته باشد.

در پایان این نشست گلاره وزیری زاده خواننده و مدرس آواز گفت: از سال 81 با گروه های کر آقای قاسمی آشنا هستم و به اعضای آن آواز درس می دهم، بعد از یکسال از این آشنایی بود که برای تحصیل به خارج از کشور رفتم و امسال برگشته ام و باز تدریس به این گروه کا را آغاز کرده ام.

وی درباره تفاوت های آواز سولو با آواز کرال گفت: به طور کلی این دو آواز با هم تفاوتی ندارند ولی باید در گروه کر، خواننده بیش از هر چیز به هماهنگی با گروه بی اندیشد و سعی نکند با ویبره های زیاد و صدای قوی، خودنمایی کند.

وی درباره وضعیت خوانندگان کر در ایران گفت: متاسفانه به دلیل اینکه تقریبا تمامی اعضای گروه های کر در ایران بر خلاف خوانندگان کر در غرب که بیشتر تحصیلات آواز دارند، از صفر آواز را شروع می کنند، دشواری های زیادی برای آموزش آنها داریم. ولی در گروه کر شهر تهران فعلا وضعیت آواز اعضا به حد رضایت بخشی رسیده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار