کد خبر: ۱۱۶۰۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹ 02 April 2024

به گزارش تابناک گیلان ن مهرداد لاهوتی از جمله نمایندگان ادوار که اظهارنظرهایش بیشتر رنگ و بوی اقتصادی دارد.

لاهوتی که در جریان انتخابات مجلس دوازدهم مجدداً کارت سبز ورود به مجلس را از مردم دریافت کرده، می گوید؛ «باید مناسبات اقتصادی خود را درست کنیم چراکه نمی‌شود دور خودمان را دیوار بکشیم و بگوییم نباید با دنیا روابط اقتصادی داشته باشیم.»

او در جریان این گفتگو از ملاقات خصوصی خود با قالیباف خبر می‌دهد و می گوید؛«مردم دیگر نه حوصله چپ را دارند نه حوصله راست را. مردم می‌گویند حاصل چیست؟»

در ادامه گفتگوی نوروزی خبرگزاری خبرآنلاین با مهرداد لاهوتی، نماینده ادوار مجلس و منتخب مجلس دوازدهم را می‌خوانید:

****

*آقای لاهوتی! شما با نزدیک به ۲۵ هزار رأی نماینده مجلس دوازدهم شدید، این میزان رأی نسبت به بار قبلی حضور شما در مجلس، ریزشی بود یا افزایشی؟

این چهارمین دوره حضور بنده در مجلس شورای اسلامی است، در دفعات قبل هم رأی من متفاوت و بستگی به میزان مشارکت مردم داشته است. تفاوت این دوره انتخابات مجلس با دوره‌های قبل این بود که میزان مشارکت نسبت به دفعات قبل مقداری پایین بود، اما در این شرایط هم حدود ۲۵ هزار نفر به من اعتماد کرده و رأی دادند. البته اختلاف بنده با نفر دوم بیش از ۱۵ هزار رأی و با نماینده فعلی بیش از ۲۰ هزار رأی است. در مجموع رأی بنده در این دوره از انتخابات نسبت به سال قبل بیشتر بود.

دوست داشتم با افراد با تجربه در مجلس همکار بودم

*افزایش آرای شما در این از انتخابات نسبت به دوره قبل چه پیامی داشت؟

علت افزایش رأی بنده را باید از مردم بپرسید اما من در مجالس هشتم، نهم و دهم بودم. در مجلس یازدهم با اختلاف زیر ۲۰۰ عدد، حدود ۱۵۰ یا ۱۶۰ رأی کمتر توفیق نداشتم که ادامه خدمت دهم اما در این دوره مردم تشخیص دادند که به من رأی دهند. بنابراین تصور می‌کنم خود مردم تمایل داشتند که از بین داوطلبین برای حضور در مجلس دوازدهم بنده را انتخاب کنند.

از رأی نیاوردن باهنر تعجب کردم

*رأی آوردن و رأی نیاوردن کدام کاندیدا برای شما شوکه‌کننده بود؟

در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی اتفاقات خاصی افتاده که قابل بیان است. برای مثال علی‌رغم اینکه افکار عمومی تصور می‌کرد نوبخت به مجلس راه پیدا کند، این اتفاق صورت نگرفت، البته این اتفاق به میزان مشارکت هم مربوط است چنانچه اگر میزان مشارکت در شهر رشت بیشتر بود، قطعاً رأی می‌آورد.

علاوه بر این با توجه به حضور موثر پورابراهیمی در کمیسیون‌های مختلف مخصوصاً کمیسیون اقتصاد مجلس، تصور می‌کردم که وارد مجلس شود. همچنین رأی نیاوردن باهنر هم برای بنده تعجب‌آور بود. البته بنده هم علاقه داشتم که افراد صاحب تجربه و تخصص وارد مجلس شوند. منتخبینی که جای این افراد آمدند هم دارای علم و تخصص بالا هستند اما چنانچه آنها هم رأی می‌آوردند، می‌توانستند موثر باشند.

*رأی آوردن چه کسانی برای شما جای تعجب داشت؟

این دوره از انتخابات مجلس جای تعجب نیست چراکه مردم معیارها و شاخص‌های مختلفی را مدنظر قرار می‌دهند. ما از جمله کشورهایی هستیم که احزاب ثبت شده زیادی داریم اما احزاب فعال نیستند. در جهان مردم به برنامه‌های احزاب رأی می‌دهند اما در کشور ما وضعیت به این ترتیب است که وقتی فرد به مجلس راه پیدا می‌کند باز هم از تفکر خودش دفاع می‌کند. نکته دیگر در انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی این است که ۱۴۸ نفر از منتخبین جدیدالورود هستند.

قوانین بی‌کیفیت هستند

*با توجه به اینکه ۱۴۸ نماینده جدیدالورود به مجلس دوازدهم داریم، به نظر شما مختصات مجلسی که این تعداد نماینده جدیدالورود دارد، به چه صورت خواهد بود؟

قوه مقننه دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون دارد. یکی از دردهای مجلس در ادوار مختلف میزان قانونگذاری است. اینکه از صبح تا شب قانونگذاری کنیم مشکلی را حل نمی‌کند کمااینکه ۷۵ درصد قانونگذاری‌ها همان اصلاح قانون است. به این معنی که به اندازه‌ای قوانین بی‌کیفیت تصویب می‌کنیم که مرتباً به دنبال اصلاح آن قوانین هستیم. بنابراین در امر قانونگذاری باید توجه کرد که از همان ابتدا به انحراف نرویم. نکته دوم که از جمله وظایف قوه مقننه محسوب می‌شود، نظارت بر اجرای قانون است که معمولاً قوه مقننه از این ابزار غافل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار