پس از گذشت هجده هزار و دویست و شصت و دو روز صبر؛
کد خبر: ۱۱۶۳۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷ 22 October 2015

"بابا ما مترو نخوایم کیا باید ببینیم؟ چرا این مسخره بازیا را جمع نمی کنین، پول این مترو را که خوردند را رفتند، حداقل جون مردما آزاد کنید!"

این، حرف ها و دیالوگ های مردمی است که شاید از شنیدن آن دیگر هیچ مسئول و هیچ دست اندرکاری، التهاب و استرس به سراغش نیاید و به نوعی این موضوع برایش عادی شده باشد. 


این گله و شکایت ها را شاید تا چند روز پیش، هم وقتی از اطراف میدان امام حسین (ع)، دروازه دولت و چهارباغ می گذشتی، از مردمی که در ترافیک و شلوغی گیر کرده بودند و باید برای رسیدن به مقصدشان زحمات زیادی را به جان می خریدند، می شنیدی! خیلی هایشان وقتی به هم می رسند بعد از اتمام گلایه ها، به عنوان حسن خطام به سخره می گفتند این مترو به عمر من و شما کفاف نمی دهد، ارثی است که هنوز رسیدنش به نسل های بعدی هم مشخص نیست!

البته این صحبت ها خیلی هم بی ربط نبود؛ هر روز به بهانه ای، از زمان رسیدن به مترو دور می شدیم و این مردم بودند که خاک می خوردند و مسیرشان طولانی تر می شد و ترافیکشان بیشتر! روزی به بهانه بی توجهی دولت به این پروژه کلان شهر اصفهان، مدتی به دلیل مسائل میراثی و روزی هم به خاطر بی توجهی مدیران شهری و استانی، قطار شهری از اصفهان دور می شد و مسافرانی که منتظر آن بودند، از این انتظار بیشتر رنج می کشیدند.

حالا اما با گذشت همه این روزها، فردا بالأخره پس از 15 سال، طلسم حضور مترو در اصفهان شکسته می شود و اصفهانی ها می توانند از ثمره بخشی از تحمل رنج و سختی چند ساله خود استفاده کنند. بن بست سخت و سهمگین مترو، با مشکلات عدیده ای که برای مردم ایجاد کرده بود، از فردا سوت آغازش خورده می شود به نوعی این موضوع تسکینی است برای منتظرانی که حالا 15 سال از انتظارشان در ایستگاه های قطار می گذرد.

n00127567-r-b-000.jpg (600×422)

شاید بیان این موضوع غلط نباشد که فردا حاصل پنجاه سال مطالعه و فعالیت، افتتاح می شود، چرا که مسائل مطالعاتی این پروژه از نیم قرن پیش آغاز شده و به دلیل همه مشکلات فردا پس از گذشت هجده هزار و دویست و شصت و دو روز، صبر سوت مترو در اصفهان نواخته می شود تا این تحفه پنجاه ساله بالأخره در نصف جهان هم دیده شود.

به نوعی افتتاح فاز اول از خط یکم مترو اصفهان، مثل مسکن و مشوقی است برای افزایش تحمل و صبر مردم، چرا که با وجود همه تلاش هایی که در راستای بر طرف ساختن مشکلات پیش پای مردم صورت گرفته، آن ها دیگر اعتماد لازم را به مجریان ندارند و فکر می کنند افتتاح مترو فقط بازی است و دیگر هیچ...! شاید تصورات مردم جای گله نداشته باشد، چرا که آن ها حالا به بهانه های مختلف، سال ها انتظار کشیدند که سوار مترو شوند و این موضوع محقق نشده تا امروز!

باید بر این نیز تأکید داشت که کار مترو به همین جا ختم نمی شود و حتی پیش از افتتاح فاز اول قطار شهری، خط دوم مترو اصفهان توسط محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کلنگ زده شد تا هر چه سریع تر مترو اصفهان تکمیل شده و یکی از اساسی ترین مشکلات اصفهان یعنی آلودگی هوا که بیشتر آن به خاطر مشکلات حمل و نقلی و ترافیک های سنگین است حل شود.

اعتقاد بارز و راسخ این است که همه در کنار هم متولی مترو هستند، حالا همه مردم، سازمان ها و ارگان باید در کنار هم با همدلی و مشارکت، در جهت حفظ، گسترش و تسهیل شرایط این دست رنج 50 ساله تلاش کنند.

فردا را شاید به توان پایان 14 سال صبر و مقاومت و انتظار مردم و همچنین روز امید به آینده قطار شهری در اصفهان دانست، البته شاید هنوز عده ای که سال ها است از بی اعتمادیشان گذشته است، با افتتاح این فاز دوباره اعتماد نکنند و اعتقاد داشته باشند که این ها همه بازی سیاسی است، اما مهم این است که افتتاح فاز اول مترو اصفهان پایان فرصت مترو برای کسب اعتماد مردم نیست، بلکه گام اول برای اعتمادسازی است!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار