دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ، جایی است که زمین و آسمان همدیگر را در آغوش می‌گیرند، در این دشت هر گلبرگ از لاله‌ها به نغمه باد می‌رقصد و زمین رنگ‌های طلایی و سرخ می‌پوشد، اینجا جایی است که طبیعت به زیبایی‌های خود می‌خندد و دل‌ها به شادی می‌پرد.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲ 23 April 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، دشت لاله‌های واژگون با بوی خوش لاله‌ها و صدای پرندگان، انسان را به خود می‌کشاند، گل‌های لاله با زیبایی‌های خود، دل‌ها را به طرز جادویی می‌برند و هر گلبرگ، یک داستان دارد، داستانی از زندگی، زیبایی و آرامش.

اینجا جایی است که دل‌ها به آرامش می‌رسند و انسان با طبیعت یکپارچه می‌شود، دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ، نه فقط یک منظره طبیعی، بلکه یک تجربه روحی و عاطفی است، اینجا جاییست که انسان با خود و با زندگی‌اش ارتباط می‌گیرد و دل‌ها به آواز لاله‌ها می‌خوانند و آسمان به آغوش زمین می‌آید.

این دشت، یکی از معروف‌ترین مناظر بهاری در ایران است و هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به این منطقه می‌کشاند.

دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری قرار دارد و به‌عنوان بزرگترین رویشگاه لاله‌های واژگون در جهان شناخته می‌شود، بخش‌هایی از این دشت به عنوان اثر طبیعی ملی لاله واژگون تحت حفاظت قرار دارد.

لاله‌های واژگون در این دشت، به زبان محلی به نام‌های گل بگریو (گل گریان) و اشک مریم شناخته می‌شوند، این گل‌ها از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت گل می‌دهند و منظره‌ای سحرآمیز و زیبا را به وجود می‌آورند.

بهترین زمان سفر به دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ، اواسط فروردین تا آخر اردیبهشت است، در این مدت، لاله‌های سربه‌زیر می‌شکفند و سراسر این دشت مخملی را غرق در شگفتی می‌سازند، اگر به دنبال تجربه‌ای سحرآمیز در طبیعت هستید، دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ یک مقصد بی‌نظیر است، اما اکنون این دشت در قرق کامل نیرو‌های حفاظتی قرار دارد.

قرق دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ هم‌چنان ادامه دارد

اصغر احمدی، مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ جزو ۲۰ اثر ملی ثبت شده در کشور است، اظهار کرد: در این دشت گونه منحصر به‌فرد لاله واژگون رشد می‌کند و به این منطقه جذابیت خاصی بخشیده است.

وی با بیان اینکه بخش وسیعی از دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ در سالیان گذشته به‌علت تخریب بی‌رویه گردشگران از بین رفته بود، عنوان کرد: تنها راه تجدید حیات و زادآوری مجدد لاله‌ها در این دشت، قرق کامل و جلوگیری از ورود گردشگران بود.

احمدی افزود: از سه سال گذشته با ایجاد پاسگاه حفاظتی در مسیر ورودی دشت لاله‌های واژگون در شهرستان کوهرنگ، قرق کامل این دشت انجام شد و خوشبختانه شاهد افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی زادآوری لاله‌ها در این دشت هستیم.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تنها مردم بومی و محلی ساکن در روستای هم‌جوار دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ اجازه ورود به این دشت را دارند، توضیح داد: قرق دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ هم‌چنان ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی‌که زیرساخت‌های فرهنگی و گردشگری برای ورود حضور گردشگران در دشت لاله‌های واژگون فراهم نشود، این دشت هم‌چنان در قرق می‌ماند، گفت: مساحت دشت لاله‌های واژگون ۵۰۰ هکتار بود که در حال حاضر ۳۶۰ هکتار این دشت، دارای پوشش گیاهی است.

احمدی با اشاره به اینکه شاهد ورود یک نوع آفت به دشت لاله‌های واژگون در کوهرنگ هستیم، یادآور شد: متاسفانه این آفت به ساقه‌های لاله‌ها آسیب وارد می‌کند، یک تیم از کارشناسان گیاه‌شناسی از مرکز برای نمونه‌برداری به استان سفر کردند و پس از اعلام نتایج، آزمایشات، راهکار مناسب برای مبارزه با این آفت ارائه خواهد شد.

گلدهی لاله‌ها در دشت لاله‌های واژگون تا حدود ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد

علی عبدالهی آرپناهی- مدیر اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهرنگ در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه ورود گردشگران در سال‌های گذشته به دشت لاله‌های واژگون در کوهرنگ آزاد بود، اظهار کرد: متاسفانه ورود آزادانه گردشگران موجب تخریب و از بین رفتن پوشش گیاهی در این دشت شده بود.

وی افزود: در ایام شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های سفر، اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری فرصت را مغتنم شمرد و قرق کامل دشت لاله‌های واژگون را در دستور کار قرار داد تا این دشت مجدد احیا شود.

عبدالهی با بیان اینکه از سه سال گذشته ورود گردشگران به دشت لاله‌های واژگون ممنوع شده است، گفت: تنها اهالی روستا‌های اطراف این دشت، اجازه تردد در این محدوده را دارند، زیرا اراضی کشاورزی و باغات آن‌ها در جوار این دشت قرار گرفته است..

مدیر اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهرنگ با اشاره به اینکه قرق دشت لاله کوهرنگ از ابتدای نوروز آغاز و تا حدود ۲۵ اردیبهشت ادامه دارد، گفت: گلدهی لاله‌ها تا حدود ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد، البته این تاریخ باتوجه به میزان بارش و آب و هوا نیز متغیر است.

وی با بیان اینکه یک اکیپ گشت‌زنی با خودرو برای حفاظت از منطقه دشت لاله‌های واژگون در نظر گرفته شده است، گفت: در طول هفته نیز دو نیرو در پاسگاه حفاظتی این منطقه حضور دارند و در روز‌های تعطیل و ایام پایانی هفته، تعداد نیرو‌های حفاظتی افزایش پیدا می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار