با این که برخی از جنبه‌های زیبایی امری همگانی است و در ژن‌های ما نهفته است؛ اما تازه‌ترین پژوهش حاکی از آن است که هر فردی درک و دریافت خاص خودش را از زیبایی دارد.
کد خبر: ۱۱۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶ 23 October 2015
لورا جرماین، پژوهشگر و استاد دانشگاه هاروارد اظهار می‌کند: به باور ما اتفاق نظر در خصوص زیبایی یک چهره تا 50 درصد توافقی است و به همین میزان نیز اختلاف نظر وجود دارد.

وی می‌افزاید: این موضوع با درک رایج تطابق دارد؛ زیرا نمی‌توان نحوه لباس پوشیدن و آرایش را در زیبایی افراد نادیده گرفت. از سوی دیگر، در جمع دوستان معمولا در مورد جذابیت یا زیبا بودن یا نبودن فردی خاص بحث درمی‌گیرد.

در پژوهشی که با همین موضوع انجام شد، 35 هزار داوطلب مورد بررسی قرار گرفتند. دانشمندان برای گردآوری اطلاعات در خصوص زیبایی مؤثر و کارآمد عامل اختلاف سلیقه را نیز مد نظر داشتند. این محققان همچنین میان 547 زوج دوقلوی همسان و 214 دوقلوی همجنس غیرهمسان دست به مقایسه زدند.

محقق این پژوهش با اشاره به یافته‌های این پژوهش می‌گوید: با این که بیشتر صفات انسان‌ها ناشی از ژن است؛ اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد درک و دریافت زیبایی موضوعی تجربی است، نه ژنتیک.

جرماین ادامه می‌دهد: اگرچه عامل زیست محیطی نقشی حائز اهمیت دارد، اما نباید خانواده‌ای را که فرد در آن رشد و تربیت یافته، نادیده گرفت؛ از آن جهت که درک زیبایی امری فردی و نامحسوس است و مواردی از قبیل بی‌همتایی فرد، تجربه زیستن با دوستان و همسالان و رسانه‌های ارتباط جمعی و اجتماعی در تبیین آن مؤثرند.

یافته‌های این تحقیق که در نشریه Current Biology چاپ شده، روزنه‌ای را رو به تکامل و سازوکار ذهن اجتماعی باز می‌کند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار