کد خبر: ۱۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲ 27 January 2015
به گزارش تابناک - مازندران، همه ما کم و بیش خاطراتی تلخ از سرعت گیرهای خیابان‌ها و کوچه‌های شهرها و محل زندگی خود داریم. خاطراتی که شاید تا سال‌ها در ذهن ما باقی بماند. از استهلاک و خرابی ماشین گرفته تا وقوع تصادف و....آن هم در جای جای مازندران با وجود سرعت گیرهای فراوان و متعدد.

آنچه عیان نیست این است که اولین سرعت گیرها در کجا و در چه شرایطی توسط چه کسی یا کسانی و به چه منظوری ابداع شده‌اند. اما هرچه که هست جامعه ما با وضع موجود شدیدا به وجود آن نیازمند است و امروزه تصور جاده‌ای بدون سرعت‌گیر برای همگان امری محال و اجتناب‌ناپذیر است، چون راحت‌ترین روش و در عین حال کم خرج‌ترین راه برای جلوگیری از سرعت‌های غیرمجاز و وقوع حوادث دلخراش است. مردم ما به قدری به این پدیده مانوس شده‌اند که علاوه بر کوچه پس کوچه‌ها در مقابل درب برخی مغازه‌ها و منازل که صاحبان آن از سرعت رانندگان احساس نا امنی می‌کنند، به ایجاد سرعت گیر روی می‌آورند، بدون آنکه کار به اعتراض و زد و خورد و نیاز به حضور پلیس باشد، امنیت محیط برقرار می‌شود. اینها واقعیت‌های تلخی است که در جامعه ما وجود دارد و کسی نمی‌تواند منکر آن شود.

آنچه عیان است وجود سرعت گیرهای متعدد در شهرها و حتی روستاهای مازندران با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف نه تنها به زیبایی شهرها و جاده‌های ما کمک نمی‌کند بلکه نشان‌دهنده ضعیف بودن فرهنگ عمومی به ویژه فرهنگ عبور و مرور در جامعه است. نصب هر سرعت گیر به معنی آن است که ما به قوانین خود که برای سلامت و آسایش ما به اجرا گذارده می‌شود، احترام نمی‌گذاریم یا توان اجرای قوانین را نداریم و مسئولان امر با ایجاد سرعت گیرها ما را مجبور به رعایت قانون می‌کنند. در حالی که همه از وجود زیان‌های سرعت‌گیر، سایش لاستیک‌ها، ترمزها و مصرف سوخت ناشی از سرعت و شتاب مجدد آن و احتمال وقوع تصادف آگاه هستیم. تازه اکثر سرعت گیرهای مازندران یا شکستگی دارند یا خراب هستند و لبه‌های تیز قسمت‌های باقیمانده باعث پارگی لاستیک و انحراف وسایل نقلیه می‌شود.

طبق شواهد و اخبار استانی مسئولان مازندران از استاندار و معاون عمرانی استانداری گرفته تا مدیرکل راه و شهرسازی مازندران و دیگران همه از وجود چنین معضلاتی به خوبی واقف هستند و حتی در فرصت‌های مختلف به حل هرچه زودتر آن اشاره و تاکید کردند.

علی نبیان معاون عمرانی استاندار در این رابطه بیان داشت: باید هرچه سریعتر کارگروهی درباره بررسی و مطالعه نصب سرعت گیرها در سطح محورهای استان تشکیل شود، چرا که تمام سرعت گیرهای موجود از لحاظ ایمنی غیر استاندارد بوده و باید در اسرع وقت اصلاح یا برچیده شوند.

وی با اشاره به وجود سرعت گیرهای غیرمجاز در سطح جاده‌های مازندران افزود: با توجه به مصوبه کمیته ایمنی حمل و نقل باید در اسرع وقت، اقدامات در خور توجه‌ای از سوی فرمانداران شهرداران و روسای ادارات راه و شهرسازی در خصوص برچیده شدن این سرعت گیرها صورت پذیرد چرا که وجود این موانع ایمنی جاده‌های مازندران را کاهش داده است.

نبییان تصریح کرد: نصب دست انداز و برآمدگی با ضخامت 2.5 سانتی‌متر بر روی سواره‌روها مغایر با کنواسیون عبور و مرور است.

بخوبی از سخنان معاون عمرانی استاندار مازندران متوجه شد که وی به عمق فاجعه آگاه است و علاج کار را نیز می‌داند: اصلاح و برچیده شدن سرعت گیرهای غیر مجازدر اسرع وقت!
اما نمی‌گوید چگونه این امر شدنی است یا این کارگروه‌ها چه زمانی تشکیل می شوند؟، طرح ها و برنامه‌های پیش بینی شده‌ی برای اجرا چیست؟، اعتبار آن چقدر است و در چه مدتی قرار است اجرا شود!
متاسفانه مسئولان فقط در اقدامی شعاری از بایدها و نبایدها می‌گوید و این بزرگترین معضل مسئولان مازندران است: شعار منهای عمل.    

حیدر نوروزی هم که چند ماهی می‌شود مدیرکل راه و شهرسازی مازندران شده است، نسبت به این مساله بی‌تفاوت نماند و در جمع خبرنگاران گفت: تمامی سرعت گیرهای جاده‌های برون شهری را حذف می‌کنم.

وی همچنین در خصوص آمادگی این اداره‌کل برای برچیده شدن سرعت گیرهای غیرمجاز در جاده‌های مازندران، اظهار داشت: از آنجا که حفظ، نگهداری و ایمن‌سازی راه‌ها، یکی از وظایف ذاتی و اصلی راه و شهرسازی بوده، لذا این اداره کل آمادگی کامل دارد تا با بسیج کلیه امکانات و نیروهای راهداری نسبت به برچیده شدن این سرعت گیرها اقدام لازم را انجام دهیم.

از آنجا این مدیر چند ماهی است در سمت جدید منصوب شد هنوز برای اجرای اظهارنظرهای خود زمان دارد و قضاوت در این باره شاید زود باشد. اما اینکه می‌گوید تمام سرعت گیرهای جاده‌های برون شهری را حذف می‌شود ما را یاد ضرب المثل " سنگ بزرگ علامت نزدن است" می‌اندازد. مگر اینکه با عملش غیر این را ثابت سازد.

برای روشن تر شدن مطلب ما به این اظهارنظرها اکتفا نکردیم و نظر کارشناسی مشاور حمل ونقل و ترافیک استان را نیز جویا شدیم:

احمد مطالبی کارشناس علوم انتظامی و تصادفات رانندگی و مشاور حل و نقل و ترافیک، سرعت‌گیر را عامل ترافیک در مسیر عادی عنوان کرد و گفت: مهمترین عیب سرعت گیرها پایین آوردن کارایی، ایمنی، سرعت و ظرفیت معابر است.

وی اظهار داشت: ترمزگرفتن در سرعت‌گیرها سبب شتاب منفی موتور و در نتیجه موجب تولید بیشترین مقدار هیدروکربن، مونوکسید کربن و اکسیدهای ازت می‌شود. طبیعتا میزان سرب حاصل از سوخت بنزین هم افزایش می‌یابد و بر آلودگی محیط زیست به شدت تاثیر می‌گذارد که در بروز بیماری‌های ریوی، ضایعات کبدی، کلیوی و دستگاه گوارش نقش بسزایی دارد. حتی این آلودگی‌ها می‌توانند موجب اثرات سوء مغزی در کودکان، ناباروری در زنان و حتی عوارض چشمی مانند کاهش تشخیص فاصله شود.

مشاور حمل و نقل و ترافیک با تاکید بر این که نصب سرعت‌گیر مغایر با قانون ایمنی راه‌ها است، خاطرنشان کرد: بهترین راه برای این کار آموزش ترافیک است و راننده‌ها باید آموزش ترافیکی ببینند.

کارشناس عالی علوم انتظامی و تصادفات، دانش، هنر و تجربه رانندگی را 3 فاکتور مهم رانندگی عنوان کرد و گفت: متاسفانه این آموزش‌ها داده نمی‌شود، اگر آموزش‌ها به درستی انجام شود، نیازی به نصب سرعت گیر نیست.

  وی با بیان اینکه متاسفانه مردم و برخی از مسئولان فکر می‌کنند اگر سرعت‌کاه نصب کنند معضل حل می شود، گفت: در حقیقت اینگونه نیست و با این کار فقط صورت مساله پاک می‌شود و نتیجه‌اش این است که در هر 20 دقیقه یک نفر بر اثر تصادف در ایران کشته شود.

با توجه به آنچه گفته شد امید است حق مطلب ادا شده باشد و پیشنهاد ما به مسئولان مربوطه این است علاوه بر اصلاح و برچیده شدن سرعت‌گیرهای غیرمجاز به آگاهی از طریق رسانه‌های استان و تریبون‌های مختلف زمینه ترویج و گسترش فرهنگ صحیح رانندگی در بین کاربران جاده‌ای را فراهم سازند تا سوانح رانندگی و تبعات مختلف اجتماعی و اقتصادی این موضوع در جامعه کاهش یابد و در تحقق این امر همه مسئولان همراه اداره کل راه و شهرسازی باشند.

منبع: تابناک
برچسب ها: مازندران ، سرعت گیر ، جاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار