رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ورای شهر تهران، از عدم ابلاغ مطالعات طرح‌های موضعی وموضوعی طرح تفصیلی انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۱۷۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴ 24 October 2015
محمد سالاری، در پاسخ به این سوال که پس از گذشت سه سال از ابلاغ طرح تفصیلی به چه میزان انتظارات مدیریت شهری برآورده شده است؟گفت: طرح تفصیلی شهرتهران که از سال 91 ابلاغ شد، قطعا یکی از اقدامات خوب مدیریت شهری در سال‌های گذشته بوده است، چراکه تهران شهری است که با یک ناهنجاری تمام عیار و بدون هیچ‌گونه برنامه‌ریزی شکل گرفته و می‌توانیم این طرح را به فال نیک گرفت.

وی با بیان این که در مورد میزان تحقق پذیری این طرح، میزان رضایت شهروندان مهمتر از نظر مدیریت شهری است، گفت: متاسفانه آن طور که انتظار می‌رفت این طرح محقق نشده است؛ چراکه بسیاری از تکالیف مندرج در بندهای این طرح که قرار بود، رایزنی‌هایی با نهادها و سازمان‌های دخیل برای بهبود اجرا انجام گیرد و مطالعات امکان سنجی و آیین نامه اجرایی این طرح نیز به تصویب برسد، اما هنوز این مهم محقق نشده است.

وی با بیان این که یکی از مهم‌ترین پیوست‌های طرح جامع، مربوط به طرح‌های موضوعی و موضعی است که تاثیری دوچندان بر ارتقا کیفیت زندگی در پایتخت دارد گفت: 80درصد تحقق پذیری واقعی طرح جامع و تفصیلی به طرح‌های موضوعی و موضعی برمی‌گردد که بخشی از آن هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

وی با بیان اینکه تعیین حریم تهران، توجه به سیما و منظرشهری، ساماندهی مشاغل نامتجانس، پیاده راه محوری، آرام بخشی به محلات، شناسایی پردیس‌های دانشگاهی و آموزشی در پایتخت، طرح جامع رود دره‌ها و جانمایی بلندمرتبه سازی و... از جمله مواردی است که باید در طرح‌های موضوعی و موضعی پیگیری می‌شد گفت: متاسفانه تا به امروز مطالعات این موارد مهم به اتمام نرسیده است.

سالاری با بیان اینکه طرح های موضوعی و موضعی مبتنی بر کارهای مطالعاتی و علمی است گفت: متاسفانه ما مهندسین مشاوری که بتوانند به صورت جامع نگر و با سرعت مطالعات را انجام دهند، نداریم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ورای شهر تهران، در پایان اضافه کرد: شورای شهر پیگیر این موضوعات است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار