عاشقان سید و سالا شهیدان امام حسین (ع) در مناطق مختلف استان ایلام در شب و روز دهم محرم اشک ماتم ریختند
کد خبر: ۱۱۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰ 24 October 2015
این آیین صبح از ساعت 9 صبح تا حوالی ظهر امروز با حضور هیات ها، دسته جات وجمع کثیری از مردم مومن و خداجوی ایلام در میدان 22 بهمن این شهر با نظم و شکوه خاصی برگزار شد.
در این مراسم حاضران در رثای شهادت عظمای سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش اشک ماتم ریختند و به سینه زنی پردختند.
امسال که این آیین در میدان 22 بهمن مرکزی ترین میدان شهر ایلام برگزار شد، از همان ساعات نخستین روز دسته جات زنجیرزنی و سینه زنی از هیات ها، مساجد، حسینه ها و تکایای نقاط مختلف ایلام خود را به این میدان رساندند تا در ویژه برنامه های روزعاشورا شرکت کنند.
امروز همه آحاد مردم خارج از هر پست، مقام، ثروت و مکنت با لباس های سیاه سعی داشتند به هر نحوی اردات و عشق خود را به خاندان رسالت نشان دهند.
سینه زنی، زنجیرزنی، کوبیدن بر طبل و سنج، نوحه خوانی و مرثیه سرایی به گویش های محلی و بومی و اشعار فارسی، اشک های سرازیر شده از چشمان حاضران همه و همه امروز نشان از همدردی مردم مسلمان و موحد ایلام با حضرت ام المصایب زینب کبری و اسرای مغموم دشت کربلا بود.
در مراسم عاشورای حسینی مردم ایلام لبیک گویان عشق و اردات خود را به مولایشان ثابت کردند و با ذکر لبیک یا حسین، با آرمان ها و اهداف این امام همام و عاشورای خونینش تجدید عهد و پیمان بستند.
امروز همزمان با مرکز استان، در دیگر نقاط دور و نزدیک و در همه شهرستان های تابعه استان ایلام نیز آیین های مشابهی در عزای شهدای واقعه جانسوز کربلا برگزار شد و همه مناطق استان سراسر حزن، اندوه و شور و نوای حسینی بود
به گزارش ایرنا، عزاداری سالار آزادگان جهان برای مردم ب نه یک عادت بلکه یک سنت است، سنتی که مظهر وحدت و نماد هویت ملی و مذهبی آنها است و کودک وپیرش این مصیبت بزرگ را با عزاداری به محضر حضرت ولیعصر (عج) تسلیت می گویند.
براساس این گزارش، عزاداران ایلامی در شب عاشورا با برگزاری آئین دمام و سینه زنی و یزله که دارای ریتم تندی است از سوی مردان در مسجدها و مراسم عزاداری زنان در خانه هاعزادارای کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار