مدیرکل و دبیر شورای پدافند غیرعامل مازندران گفت: ۳۴۹ برنامه هم‌زمان با هفته پدافند غیرعامل در استان اجرا می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸ 25 October 2015

به گزارش تابناک مازندران، سید یدالله نبوی ظهر یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه استان، بابیان اینکه مجموع اقدامات غیرمسلحانه موجب کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسریع در مدیریت بحران برای مقابله با تهدیدات دشمن می‌شود، اظهار داشت: حوزه مسئولیت پدافند غیرعامل تهدیدات نظامی، سایبری، زیستی انسان و دام، کشاورزی، مواد غذایی، دارویی، محیط‌زیست، اقتصادی و شیمیایی را دربرمی گیرد.

وی بابیان اینکه مقابله با تهدیدات طبیعی همچون سیل، آتش‌فشان، خشک‌سالی و سرما در حوزه سازمان مدیریت بحران است، تصریح کرد: سازمان پدافند غیرعامل در سال ۸۲ بر اساس فرمان مقام معظم رهبری تشکیل و در سال ۹۰ به دلیل لزوم ترویج پدافند غیرعامل، سالروز صدور فرمان رهبری در ۸ آبان به این روز نام‌گذاری شده است.

نبوی بابیان اینکه پدافند غیرعامل مکمل پدافند ملی و همه‌جانبه کشور است، افزود: پدافند غیرعامل صلح‌آمیزترین و اثربخش‌ترین امر برای کاهش آسیب‌های ملی است.

وی از ویژگی‌های پدافند غیرعامل سال جاری را تأیید اساسنامه سازمان، ابلاغ و صدور حکم رئیس سازمان پدافند غیرعامل توسط مقام معظم رهبری، سند پدافند غیرعامل در برنامه ششم توسعه نظام و بودجه سال جاری برشمرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران به عملکرد ۶ ماهه این اداره کل اشاره کرد و افزود: برگزاری ۱۱ دوره آموزش عمومی و تخصصی ویژه مدیران، کارشناسان و دهیاران برای ۱۲ هزار و ۶۶۵ نفر، هفت همایش و پنج رزمایش تخصصی در بخش‌های مختلف سایبری، زیستی و اطفاء حریق، صدور مجوز بند الف ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه برای ۴ طرح ملی  در سطح استان، ابلاغ سند راهبردی رعایت الزامات پدافند غیرعامل به کلیه دستگاه‌های اجرایی استان ازجمله اقدامات است.

نبوی به تهیه و ابلاغ چک‌لیست ارزیابی ملاحظات پدافند غیرعامل در مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان به شهرداری‌ها، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و اداره کل راه و شهرسازی جهت اجرا اشاره کرد و افزود: صدور گواهینامه آموزشی برای هزار و ۲۰۰ نفر از مدیران، مربیان، کارشناسان و دهیاران، آموزش و صدور کارت مربیگری پدافند غیرعامل برای ۱۷ نفر انجام شد.

وی با اشاره به اینکه فاز ۲ طرح جامع پدافند غیرعامل استان با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در حال تهیه است، تصریح کرد: از ۲۹ مرکز مهم شهرستان‌های استان در خصوص بکار بردن مولدهای اضطراری بازدید صورت گرفت.

افتتاح ۱۳۰ طرح پدافند غیرعامل

نبوی از افتتاح و بهره‌برداری ۱۳۰ طرح با ماهیت پدافند غیرعامل در هفته دولت خبر و اظهار داشت: در هفته پدافند غیرعامل سه طرح کلنگ زنی و بهره‌برداری می‌رسد و همچنین زنگ پدافند غیرعامل در مدرسه مرحوم بصیری با حضور استاندار نواخته می‌شود.

وی از تشکیل خانه هلال و مدیریت بحران روستایی در مراکز دهستان‌های استان با همکاری هلال‌احمر، دفتر امور روستایی و مدیریت بحران استانداری خبر داد.

نبوی در خصوص سوخت در دستگاه‌های اجرایی، اذعان داشت: سازمان پدافند غیرعامل در خصوص استفاده از سوخت جایگزین توسط صنایع، کارخانه‌ها، نانوایی‌ها، واحدهای درمانی و دستگاه‌های اجرایی پیگیری‌های لازم می‌کند.

وی به پیش‌بینی ۳۴۹ برنامه در هفته پدافند غیرعامل در سطح استان سال جاری اشاره کرد و گفت: از این تعداد برنامه‌ها ۷۷ برنامه آموزشی و همایش، ۸۳ رزمایش و مانور، ۱۶ جلسه با محوریت پدافند غیرعامل و ۱۷۰ برنامه مختلف اجرا می‌شود.

نبوی بیان کرد: برای تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد انجمن علمی بنام پدافند غیرعامل در کشور و استان شکل‌گرفته است.

وی مهم‌ترین مشکلات پدافند غیرعامل را عدم شناخت دقیق مسئولان و مردم نسبت این مقوله عنوان و اظهار داشت: باید فرهنگ پدافند غیرعامل در جامعه نهادینه و طرح‌های آن در سطح اجتماع بومی‌سازی شود.

نبوی با اعلام اینکه برای احداث سد در استان باید طرح‌های پدافند غیرعامل رعایت شود و در شهرهای الف از آب سدها برای مصرف استفاده می‌کنند، افزود: سند آمایش سرزمین استان با رویکرد پدافند غیرعامل در حال تهیه است.

وی خاطرنشان کرد: همه مدیران با نگاه پدافند غیرعامل برای توسعه استان ورود پیدا کنند شاهد کمترین آسیب و خسارت می‌شویم.

نبوی با اشاره به اینکه از چهارم تا ۱۰ آبان به نام هفته پدافند غیرعامل نام‌گذاری شده است، گفت: با توجه به شعار این هفته مصونیت کشور با همدلی و هم‌زبانی ملت و دولت، کوتاه‌ترین تعریف از پدافند غیرعامل دفاع بدون سلاح در راستای سیاست‌های کلی نظام در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار