کد خبر: ۱۲۰۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۱ 31 October 2015

چندی پیش اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ایران در واکنش به خبر ارسال نامه چهار وزیر در اظهارنظری جالب و البته جنجالی، آنها را به «مفت خوری و حرام خواری» متهم کرد.

به گزارش«تابناک»، ترکان در ابتدا در یکی از سایت های اقتصادی وابسته به دولت به صراحت نامه نگاری چهار وزیر با روحانی پیرامون وضعیت رکود در بازار بورس و اقتصاد ایران را ناشی از تلاش برای به دست آوردن رانت خوراک پتروشیمی و دسترسی به «پول مفت» عنوان کرد.

در ادامه بخشی از مصاحبه ایشان را ملاحظه می نمایید:

 آن‌ها به دنبال رانت خوراک ارزان برای پتروشیمی بودند و هر یک به دلیلی این نامه را امضا کردند. انگیزه آقای طبیب‌نیا این بود که شاخص بورس بالا برود و تصور می‌کرد که اگر به پتروشیمی‌ها خوراک ارزان بدهند، سودشان بالا می‌رود و شاخص بهتری برای بورس به ارمغان می آورد؛ اما در این میان سؤال پیش می آید که انگیزه آقای دهقان، وزیر دفاع و آقای ربیعی، وزیر کار چه بود؟ 90 درصد پتروشیمی‌ها برای این دو وزارتخانه و تحت مدیریت این دو وزیر است. پس دوست دارند خوراک ارزان بگیرند. مگر چه کسی از پول مفت بدش می‌آید؟ همه خوش‌شان می آید. بنابراین آن‌ها با این انگیزه ها نامه را امضا کردند.

در واقع همان گونه که مشخص است ترکان بر اساس این مصاحبه علاوه بر متهم کردن چهار وزیر به رانت خواری و به دنبال پول مفت بودن، می گوید، آنها درخواست نابجایی از روحانی داشته‌اند که بعدا هم از این درخواست نابجا پشیمان شده‌اند.

بازتاب این مصاحبه جنجالی باعث شد که ابتدا شخص ترکان در مصاحبه با یک روزنامه، سعی در تکذیب این اظهارات کند و سایت اقتصادنیوز را مورد اتهام قرار داد که سخنان وی را تحریف کرده است. از سوی دیگر، سخنگوی دولت محمد باقر نوبخت، نیز در جلسه سخنگویی دولت سعی کند به لطایف الحیلی مواضع اکبر ترکان را تعدیل نماید.

اما این پایان ماجرا نبود، بلکه وی در مصاحبه ای دیگر رسانه‌هایی که صحبت های ایشان را پوشش داده اند را با الفاظ بی‌ادبانه مورد خطاب قرار داده و آنها را به خوردن نان حرام متهم کرده است.

آقای ترکان به طور مشخص با دو بار اسم آوردن از سایت تابناک، پیکان هتاکی خود را به سمت تابناک نشان رفته است. ایشان در بخشی از مصاحبه خود با سایت صدای امید که از رسانه‌های حامی دولت محسوب می شود؛ بیان می دارد که:

«متأسفم که بعضی رسانه‌ها به مبانی اخلاقی توجه ندارند و حرف‌ها را تحریف می کنند از آن مطلبی دیگر بیرون می‌آورند که خیلی غیراخلاقی است. من هرگز جملاتی مثل مفت خوار و رانت خوار را به کار نبردم. این جملات شایسته همان منتشر کنندگان آن است که می خواهند از این راه های زشت و غیر اخلاقی نان بخورند. من اصلا این جملات را نگفتم، اقتصاد نیوز عین جملات من را نوشته اما تابناک به صورت غیراخلاقی آن را تعریف کرده و نمی دانم چه منظوری داشتند».

و در ادامه پیرامون نارضایتی وزار از مصاحبه خودش بیان می دارد:

«حتما دلخور شدند و بعضی‌ها برای من پیامک فرستادند که از این جمله رنجیدند، به آنها گفتم این جملات را تابناک از خودش درآورده است و در گفت وگوی من اصلا چنین عباراتی به کار نرفته و آنها که دنبال این هستند که به هر قیمتی نان حرام بخورند این کار را کردند. آرزوی مخالفین دولت این است که به این نحو ایجاد اختلاف کنند، اما اعضای هیات دولت به آقای روحانی ارادت قلبی و کارایی دارند و سیاست های ایشان را دنبال می کنند

البته این نکته کاملاً مبرهن است که هر کسی این حق را دارد که در حوزه مسئولیت خود اظهار نظر و یا حتی اعلام کند که این نظر شخصی وی بوده است و نظر رسمی دولت نیست؛ موضوعی که آقای نوبخت نیز بر آن تاکید کرد و گفت، نظر دولت از طریق سخنگو بیان می شود.

اما سخن اینجاست که آقای ترکان که البته مشاغل متعددی دارد و شاید به دلیل همین مشاغل متعدد در اظهار نظر دچار غفلت و فراموشی می شود، می توانست این موضوع را به نظر شخصی خودش و یا کارشناسی ارجاع دهد؛ نه اینکه زبان به هتاکی و دروغ نسبت به رسانه ها و افکار عمومی باز کند.

در حالی متاسفانه آقای ترکان تابناک را به حرام خواری متهم می کند که همه رسانه ها سخنان ایشان را دیده اند و جالب اینکه فقط خود ایشان و سخنگوی دولت هستند که از آن برداشت دیگری دارند؛ اما اتهام آقای ترکان می تواند فتح باب خوبی برای روشن شدن حقیقت باشد.

در همین فقره مصاحبه ایشان، در سطور بالا توضیح داده شد که چه اتفاقی افتاده و وی چگونه برخورد کرده است. سعی کردیم، مشخص کنیم که وی بر راه حرام به تابناک تهمت و افترا بسته یا تابناک به او تهمت زده است. 

متأسفانه در کشور ما آنچه بلند است، دیوار حاشاست؛ دیواری که برخی از مسئولین همچون آقای ترکان در پشت آن پنهان می شوند و رسانه های سیاست زده جناحی هم چون متنفع می شوند به حمایت از چنین مسئولینی برمی خیزند. کاش آقای ترکان به جای حرکت بر مسیر تهمت زنی از وزرایی که آنان به دنبال رانت خواری معرفی کرده است، معذرت خواهی می کرد و این مسیر خطا  را انتخاب نمی کرد. 

در واقع آقای ترکان به جای اینکه پاسخگوی عملکرد خود و همچنین معذرت خواهی به خاطر این تهمت ها و افتراها باشد،نباید اقدام به تهمت زنی و وارونه جلوه دادن حقیقت
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار