نماینده مجلس:
نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تحریم ریشه همه مشکلات کشور نیست بلکه بسیاری از مشکلات دیگر است که باعث چنین رکودی در کشور شده است که بسیاری از آنها ربطی به تحریم ندارد.
کد خبر: ۱۲۲۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳ 02 November 2015
به گزارش تابناک قم، محمد رضا پورابراهیمی،  در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در فرهنگسازی و مطالبه‎گری اقتصاد مقاومتی در دانشگاه قم گفت: تحریم‎ها در کشور، به اندازه وزن خود تاثیرگذار بوده و بیش از آن چیزی که بوده نباید روی آن مانور داد.

وی افزود: خوشبختانه امروزه طلاب حرکت بسیار خوبی در زمینه توسعه اقتصاد مقاومتی بر اساس و گفتمان رهبر معظم انقلاب آغاز کرده‎اند که باید این جریان ادامه داشته باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران سه چالش مهم در کشور را به عنوان چالش‎های اقتصاد مقاومتی در کشور برشمرد و گفت: از مهمترین این مشکلات، توسعه تصدی‎گری اقتصادی دولت در همه ارکان اقتصادی کشور است؛ تصور می‎شد که پس از ابلاغ اصل 44 مشکلات این بخش کم شود ولی امروزه این تصدی‎گری در امورات مختلف به رغم واگذاری‎های متعدد بیشتر شده است.

نایب رییس کمیسیون حمایت از تولید داخلی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از این حوزه‎ها که باید نقش دولت مثل همه جای جهان کم می‎شد ولی شاهد افزایش حضور دولت در آن بوده‎ایم، در سازمان تامین اجتماعی و صندوق‎های تامین اجتماعی است که نبض اقتصادی کشور را در دست دارد.

وی افزود: کشورها سهمی در این صندوق ندارند زیرا اگر دولت بخواهد در این زمینه ورود کند باید 1200 هیئت مدیره را تشکیل دهد و زمینه برای سکون کار و یا حتی مشکلات دیگر فراهم می‎شود که متاسفانه امروز کاملادر اختیار دولت است.

وی گفت: مشکل تصدی‌گری باعث شده است که فسادها در کشور بیشتر شود زیرا توان نظارتی دولت و نهادهای نظارتی کاهش یابد و از این حفره‎های ایجاد شده، مفاسد زاییده شود.

پورابراهیمی بیان کرد: یکی از تبلورات این مشکلات در زمینه سهام عدالت است که امروز یک مشکل دیگر برای کشور ایجاد کرده است.

وی وابستگی 80 درصدی به بودجه نفت را از دیگر مشکلات کشور در زمینه رسیدن به اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: دولت پس از مشکلات صادرات نفت در محدوده تحریمی، وابستگی خود را به نفت کم کرد ولی ترس آن داریم که رفع تحریم‎ها دوباره ما را به شرایط قبل برگرداند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اشکلات کارهایی که در کشور در حال حاضر انجام می‎شود اصرار به کاهش تورم است؛ این کاهش تورم در سال اول خوب بود ولی نباید این کاهش تورم، رکود را در کشور بیشتر کند.

وی عنوان کرد: عدم رعایت بیش از 50 درصد از قوانین مقابله با قاچاق ارز و بخشی از قوانین بهبود کیفیت کسب و کار و همچنین حمایت از کالای داخلی ازدیگر مشکلات ما در کشور است.

وی گفت: یکی از مشکلات دیگر کشور ما، ضعف در زمینه اقتصاد دیپلماسی است که وزیر خارجه باید در مجلس پاسخگو باشد که در این زمینه چرا سفرای ما هنوز کار خاصی در این زمینه انجام نمی‎دهند در حالی که باید خط شکن اقتصاد مقاومتی در خارج از کشور باشند.

پور ابراهیمی عدم ارایه به موقع برنامه ششم در مجلس و مجمع را از مشکلات دولت دانست و تصریح کرد: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید روحیه جهادی داشت و کارها با معطلی انجام نمی‎شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار