سعادت
استاندار آذربایجان‌غربی گفت: مجموعه مدیریتی استان با انسجام و یکپارچگی بدنبال جبران فرصت‌های از دست رفته در آذربایجان‌غربی است.
کد خبر: ۱۲۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹ 06 November 2015

به گزارش تابناک آذربایجان غربی و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌غربی، مهندس «سعادت» در هشتمین جلسه شورای اداری استان که با حضور معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در سالن شهید عطایی استانداری ترتیب یافت، اظهار کرد: در دو سال گذشته و از زمان استقرار دولت تدبیر و امید در استان، بسیاری از موضوعات اساسی، چالش‌ها، موانع توسعه و تنگناهای استان در حوزه‌های مختلف را شناسایی و در خصوص راهکارهای برطرف کردن آن‌ها با مدیران و صاحب‌نظران، جلسات هم‌فکری و هم‌اندیشی برگزار کرده‌ایم.

وی، بیکاری را از معضلات اصلی آذربایجان‌غربی برشمرد و افزود: حدود 40 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی با مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در استان بیکار هستند که این موضوع، به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها و مجموعه مدیریتی استان تبدیل شده است.

سعادت با اشاره به پتانسیل‌های استان آذربایجان‌غربی از جمله هم‌مرزی با سه کشور خارجی، تنوع قومی و فرهنگی، مزیت‌های آب و خاک و ... گفت: علیرغم وجود این مزیت‌ها، استان آذربایجان‌غربی به‌علت وجود عقب‌ماندگی‌های تاریخی، توجه نکردن به بحث سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌ها در سال‌های گذشته به‌ویژه در دولت‌های نهم و دهم، درگیر بودن استان به‌صورت مستقیم در جنگ تحمیلی، مواجه بودن با ضدانقلاب در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب و ... نتواسته در شاخص‌های توسعه و رشد و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان، به جایگاه مورد انتظار دست یابد.

وی ادامه داد: امروز دولت تدبیر و امید و مجموعه مدیریتی و مسئولان استانی که از همه‌ جریانات و نیروهای توانمند استان انتخاب شده‌اند، با یک انسجام و یکپارچگی، در جهت جبران فرصت‌های از دست رفته می‌کوشند و امید می‌رود با حمایت و توجه مسئولان ارشد کشور و دولت، بتوانیم اهداف مورد نظر را در بحث توسعه و رونق اقتصادی در استان تحقق بخشیم.

استاندار آذربایجان‌غربی در ادامه سخنان خود افزایش اختیارات استانی را خواستار شد و گفت: دولت اخیراً بخشی از اختیارات دستگاه‌ها، وزراتخانه‌ها و سازمان‌ها را احصاء و به دستگاه‌های استانی تفویض کرد که امید می‌رود این روند ادامه یابد تا بتوانیم اختیارات کافی برای برطرف کردن مشکلات استان داشته باشیم.

سعادت هم‌چنین در خصوص اداره استان به‌صورت درآمد هزینه‌ای اعلام آمادگی کرد و گفت: آذربایجان‌غربی توانایی درآمدی زیادی دارد و معمولاً ستاد درآمد استان در رابطه با سهم استان در درآمد کشور نقش اساسی ایفا می‌کند، از این‌رو از دولت خواستیم استان را به‌صورت خودکفا و متکی بر درآمد هزینه اداره کنیم که در صورت تصویب، این طرح را که برگرفته از الگوی اقتصاد مقاومتی است در استان اجرا می‌کنیم.

وی، با اشاره به بخشی از مشکلات پیش‌روی دولت یازدهم از جمله بحث رکود تورمی خاطرنشان کرد: همه تلاش دولت با وجود همه مشکلات اقتصادی این است که با استفاده از توانمندی‌های موجود، در راستای برطرف کردن مشکلات، ایجاد رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم حرکت کند که این سیاست‌ها در آذربایجان‌غربی نیز به‌صورت جدی در حال پیگیری و اجراست.

استاندار آذربایجان‌غربی بحث صدور کارت‌های اعتباری خرید را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: از دولت انتظار داریم صدور کارت اعتباری برای بخش تولید را نیز مد نظر قرار دهد تا از این طریق بتوانیم در راستای ایجاد و توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی گام برداریم.

سعادت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مدیریت یارانه‌ها به‌صورت استانی اعلام آمادگی کرد و گفت: با توجه به این‌که دولت در بحث مدیریت یارانه‌ها، با تنگناهایی روبروست، ما از دولت می‌خواهیم که مدیریت یارانه‌ها را به استان‌ها واگذار کنند، البته ما معتقدیم که باید به اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد جامعه بیشتر از این‌ها کمک شود و از طرفی دیگر معتقدیم که باید بخشی از این یارانه‌ها برای کمک به بخش تولید اختصاص یابد.

وی ادامه داد: واگذاری مدیریت یارانه‌ها به استان‌ها، فرصت مناسبی برای دولت تدبیر و امید است که بتواند بدور از افراط و تفریط‌های گذشته، این موضوع را به‌صورت مدبرانه، مدیریت کند.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به برخی برنامه‌های مهم استان گفت: مدیریت بهینه منابع آب در استان با توجه به بحث خشکی دریاچه ارومیه، ارتقای ظرفیت‌های بخش کشاورزی و گذر از کشاورزی سنتی به مکانیزه و مدرن، توسعه آبیاری‌های نوین در اراضی و باغ‌ها، تلاش برای تبدیل استان به قطب صادرات غیرنفتی در کشور، توسعه زیرساخت‌های منطقه آزاد ماکو با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رونق صادرات، پیگیری ایجاد چندین منطقه ویژه اقتصادی در استان، تلاش برای برطرف کردن عدم توازن در استان و تقویت همگرایی قومی از جمله مهم‌ترین برنامه‌ها و اقداماتی است که در استان اجرا و در دستور کار قرار دارد.

سعادت در رابطه با بحث همگرایی قومی در استان گفت: در گذشته‌ها، از واگرایی اقوام در استان که محصول توطئه‌های دشمن بوده است خسارت دیدیم اما خوشبختانه امروز شاهد هم‌گرایی قومی و زندگی مسالمت‌آمیز و محبت‌آمیز اقوام و ادیان در استان هستیم.

وی یادآور شد: کسانی که چه از خارج و چه از داخل، در تلاش هستند با ایجاد تفرقه و اختلاف‌افکنی میان اقوام و ادیان در استان، به آرمان‌ها و اهداف انقلاب ضربه بزنند بدون تردید با توجه به وحدت و همدلی، ثبات در افکار و اندیشه‌های عمومی و هوشیاری مردم و قومیت‌ها در استان، در رسیدن به اهدافشان ناکام می‌مانند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار