نگاهی دوباره به چهارشنبه سوری
با گذر زمان تغییرات عمده ایی در باور مردمان ایران بوجود آمده است.برخی از آیین ها کاملا فراموش شده اند ،برخی تغییر ماهیت داده اند و برخی هم با تغییر محتوا مواجه گشته اند.
کد خبر: ۱۲۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰ 10 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه،به باور گذشتگان و همچنین زرتشتیان، در پنج روز مانده به پایان سال فروهر مردگان برای سركشی بازماندگان خود به زمین فرود می آیند و در پایان شب سال كه پایان جشن گاهان است، بر روی بام رفته و فانوسی به لبه بام خود می گذاشتند كه تا بامداد روشن میماند. سپیده دم بر روی بام می رفتند و آتش افروزی آغاز می شد كه با نوای اوستا در هم می آمیخت. این آیین با دمیدن نخستین رخش خورشید پایان می پذیرفت و نوروز آغاز می شد. گویا آیین آتش افروزی شب جشن چهارشنبه سوری از آتش افروزی زرتشتیان یا ایرانیان باستان در شب پایان سال سرچشمه گرفته شده است .

گفته میشود ایرانیان از ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد تا کنون در آخرین شب چهارشنبه(سه شنبه شب) هر سال، آن را با روشن کردن آتش و پریدن از روی آن، برگزار می‌کنند.جشن آتش در واقع پیش درآمد جشن نوروز است که نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است.

با گذر زمان تغییرات عمده ایی در باور مردمان ایران بوجود آمده است.برخی از آیین ها کاملا فراموش شده اند ،برخی تغییر ماهیت داده اند و برخی هم با تغییر محتوا مواجه گشته اند.

مراسم چهار شنبه سوری یکی از همین آیینهاست که ماهیت اصلی و علت پیدایش آن اکنون به ورطه فراموشی سپرده شده و فقط آتش و آتش بازی آن باقی مانده است.این مراسم و یا این بازی با خطرات بسیاری همراه است بطوریکه درسالهای اخیر تبدیل به موضوعی انتظامی و سلامتی در سطح ملی شده است.

استفاده گسترده از مواد محترقه وارداتی و غیر مجاز که همواره با خطرات جانی همراه بوده است یکی از ارمغان های این مراسم میباشد.

خروج سالانه میلیاردها تومان پول از کشور برای واردات غیر قانونی مواد محترقه از کشورهای همسایه یکی از ابعاد اقتصادی این موضوع است.علاوه بر این ،در این روز خسارت هنگفتی در حوزه سلامت با بروز حوادث جانی و مالی به کشور وارد میشود.

در حوزه سلامت ،استفاده از مواد محترقه غیر استاندارد،موادی با قدرت انفجاری بالا،عدم آگاهی از نحوه استفاده از برخی مواد محترقه،انبار کردن تعداد زیادی مواد در خانه ها،عدم فرهنگ استفاده صحیح،عدم آموزش لازم و استفاده کودکان بدون اطلاع از عواقب آن باعث گردیده تا ما هر ساله شاهد صدمات جانی ،مالی و روانی زیادی در سطح کشور باشیم.

اما امسال در استان آذربایجان غربی با تلاش مسئولین شاهد اقدامات جدی در این خصوص هستیم.

امسال در این استان ،غرفه هایی در داخل شهر برپا شده است که در این غرفه ها اقدام به عرضه مواد محترقه استاندارد،ایرانی و کم خطر میشود .والدین به همراه کودکان خود از این غرفه ها لوازم چهار شنبه سوری را تهیه میکنند که این خود گامی در جهت کاهش مسائل پیش آمده میباشد.

رحیم جهان بخش رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی با اشاره به مبارزه جدی پلیس با توزیع‌ و تولیدکننده‌های مواد محترقه اشاره کرد و گفت: امسال در سایه فعالیت و برنامه‌ریزی نیروی انتظامی تخلفات مربوط به این حوزه تا اندازه قابل توجهی کاهش یافته است، به طوری که آئین شادمانی چهارشنبه آخر سال با نشاط و انبساط روانی برگزار خواهد شد.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی با اظهار به اینکه نباید مراسم‌های ویژه تعطیلات نوروزی و چهارشنبه آخر سال با مسائل حاشیه‌ای و خطرآفرین مخلوط کنیم، ادامه داد: صله ارحام، کمک به نیازمندان، سرکشی از بیماران و ... از جمله آئین‌‌های نشاط آور ویژه این ایام است.

جهانبخش به همکاری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی با فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان اشاره کرد و بیان داشت: ایجاد جامعه امن، بانشاط و آرام‌بخش مهم‌ترین اهداف مشترک در چنین ایامی است.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت هوشیاری و آگاهی والدین و مربیان مدارس در چین روزهایی نسبت به رفتار و حرکات نوجوانان، اظهار داشت: با نظارت والدین و اولیای مدارس میزان وقوع حوادث ناشی از انفجار مواد محترقه را می‌توان به حداقل رساند.

اما مطمئنا تلاشهای نیروی انتظامی به تنهایی نخواهد توانست در این راه موفقیت آمیز باشد مگر با همکاری کلیه دستگاهها و نهادهای کشوری و استانی در جهت فرهنگ سازی لازم،آموزشهای مورد نیاز و آگاه سازی موثر برای ایجاد زمینه تفریح سالم در جامعه صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار