مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب:
مدیرعامل شرکت صنایع سیمان سامان غرب به موانع و مشکلات پیش روی صادرکنندگان اشاره داشت و گفت: اگرچه تحریم‌ها در روند صادرات مؤثر بود، اما بیش از آنکه تحریم‌ها بر ما سخت بگیرد دچار خودتحریمی هستیم.
کد خبر: ۱۲۷۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳ 12 November 2015
مدیرعامل شرکت صنایع سیمان سامان غرب به موانع و مشکلات پیش روی صادرکنندگان اشاره داشت و گفت: اگرچه تحریم‌ها در روند صادرات مؤثر بود، اما بیش از آنکه تحریم‌ها بر ما سخت بگیرد دچار خودتحریمی هستیم.
 
شهریار گراوندی مدیرعامل، صادر کننده برتر استان در سال 94 در گفتگو با تابناک کرمانشاه به بیان دیدگاه های خود در خصوص وضعیت صادرات و مقایسه آن در داخل و خارج کشور پرداخت و گفت: با اشاره به نوپایی صادرات در ایران، نواقص و کمبودهایی در حوزه صادرات داریم که باید با تدابیر ملی و استانی به بالندگی این هدف مقدس کمک کنیم، بخش خصوصی نیز اراده قوی برای صادرات دارد، اما دولت نیز وظیفه دارد فضا را به نفع بخش خصوصی باز کند.

وی معتقد است، صادرات ایران هنوز خردسال است و توان مقابله با پیری به اسم مقررات و آئین نامه های واردات محور را ندارد. وی از صادرات ایران به عنوان کودکی نوپا یاد کرد که برای اینکه سریع راه بیافتد به حمایت دولت نیاز دارد و دولت باید فعل خواستن را برای حمایت از صادرات صرف کند.

این صادرکننده نمونه استان از فعالان اقتصادی و خصوصا صادرکنندگان به عنوان پرچم داران دفاع از کشور در شرایط کنونی یاد کرد و گفت: ما نیاز به حمایت داریم، نه اینکه در جلسات از ما بخواهند رقم صادرات را بالا ببریم و بعد از پشت یقه ما را به عقب بکشند.

فرهنگ صادرات به خوبی جا نیفتاده است

گراوندی از ساختارهای نادرست و قدیمی حاکم بر ادارات و دستگاه‎ها انتقاد کرد و ادامه داد: متاسفانه چابکی و توانمندی در ساختارهای سازمانی ما برای حمایت از صادرات وجود ندارد و شاید دلیل آن نیز انتخاب نادرست باشد.

مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب خواستار بازبینی در ساختارهای صادراتی و تولیدی کشور شد و افزود: از مسئولین استان تقاضا داریم بازدیدهای دوره‌ای از واحدهای تولیدی و صنعتی استان داشته باشند و مشکلات ما را از نزدیک ببینند و بررسی کنند.

گراوندی عنوان کرد: صادرات پشتوانه اشتغال پایدار در کشور بوده و برای کشور ارزآوری دارد که این امر پایه پولی کشور را قوی می‌کند. از سوی دیگر جلوگیری از خام‌فروشی منابع کشور، از مزایای صادرات است و صادرات هم موتور محرک اقتصاد یک کشور است.

وی اظهار داشت: متاسفانه کشور ما از گذشته واردات محور بوده و اگر امکاناتی هم برای صادرات در نظر گرفته شده، حول صادرات نفتی بوده است. در حوزه صادرات کارهایی در کشور انجام شده، اما به دلیل محدودیت‌هایی که خصوصا بواسطه تحریم‌ها وجود داشت این اقدامات چندان موثر نبود.

گراوندی یادآور شد: صادرات نیازمند پرداختن به تبلیغات، بازاریابی، شناخت بازارهای هدف و بسته‌بندی است. چون صادرات ما نوپاست، فرهنگ صادرات نیز به خوبی جا نیفتاده و جا افتادن آن نیز زمانبر است.

کالاهای ایرانی با کیفیت بهتر در دنیا قدرت رقابت دارد

این صادرکننده نمونه با اشاره به اینکه کالاهای تولیدی ایران از نظر کیفیت توان بالقوه رقابت با مشابه خارجی را دارند، عنوان کرد: وقتی که کشوری مانند چین کالاهایی تولید می‌کند که چندان کیفی نیست اما در دنیا به فروش می‌رسد، پس کالاهای ایرانی با کیفیت بهتر در دنیا قدرت رقابت دارد.

به گفته گراوندی، آنچه که تاکنون دست صادرکنندگان ما را بسته بود تحریم‌ها بود که باعث شد نتوانیم کالاهای تولید ایران را به هر کشوری صادر کنیم و ببینیم اصلا توان رقابت داریم یا نه.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه هر کالایی را هم نمی‌توان تولید و صادر کرد، خاطرنشان کرد: باید ببینیم در چه بخش‌های استعداد داریم که به عقیده من ایران در فرآوری مواد معدنی و طبیعی پتانسیل خوبی دارد، خصوصا در بخش سیمان که تکنولوژی و منابع قابل توجهی داریم. موضوع دیگر، تحریم‌های حمل و نقل بود که باعث می‌شد هزینه صادرات زیاد شود و این هزینه بر قیمت تمام شده کالا موثر بود و توان رقابت را از نظر قیمت کاهش می‌داد.

مدیرعامل شرکت صنایع سیمان سامان غرب ابراز امیدواری کرد، با برداشته شدن تحریم‌ها، حل مشکلات مبادلات ارزی و حل مشکلات حمل و نقل، شرایط صادرات نیز بهتر شود.

گراوندی از یک عامل خطر در دوران پساتحریم یاد کرد و افزود: نباید در این دوران همه توجه ما به صادرات نفت و پول راحت این بخش محدود شود و دیگر به صادرات غیرنفتی بی اهمیت باشیم.

وی از مشکلات صادرکنندگان یاد کرد و با انتقاد از بروکراسی سنگینی که در سازمان‌های مرتبط با صادرات وجود دارد، عنوان کرد: برخی از مسئولین و کارمندان این سازمان‌ها هیچ عقیده‌ای به صادرات ندارند.

بومی سازی بسیاری از تجهیزات این واحد در خود استان

مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب همچنین خواستار برقراری مجدد مشوق‌های صادراتی شد که می‌تواند به صورت پاداش، تسهیلات و منابع مالی باشد.

این صادرکننده برتر کشور از شرایط شرکت سیمان سامان هم یاد کرد و ادامه داد: ما در بازه زمانی 36 ماه دو خط تولید را راه‌ندازی کردیم، که مجموعاً دارای ظرفیت هفت هزار تن در روز کلینکر و تا ده هزار تن در روز تولید و بارگیری سیمان می باشد.

مدیرعامل شرکت صنایع سیمان سامان غرب با تاکید بر اینکه بسیاری از تجهیزات این واحد در خود استان بومی سازی شد، یادآوری کرد: ما در این چند سال همواره روند صعوی صادرات داشته ایم و رقم صادرات ما از 800 هزار تن در سال 90 به یک میلیون و 760 هزار تن در سال گذشته رسید.

وی با اشاره به بکارگیری نیروهای شایسته، متخصص و  توانمند تصریح کرد : اکنون 1500 نفر به طور مستقیم و 20 هزار نفر به طور غیرمستقیم از محل فعالیت این واحد اشتغال دارند و در بازار عراق هم جایگاه خود را باز کرده ایم.

صادر کننده نمونه استان تاکید کرد: از کارخانه سیمان سامان غرب به عنوان کیفی ترین واحد تولید سیمان صادراتی دنیا در فرانکفورت آلمان تجلیل شد و شرکت های خارجی این کارخانه را به عنوان یک واحد تولیدی نمونه و شاخص در خاورمیانه می شناسند و امیدواریم پس از لغو کامل تحریم ها بتوانیم به عنوان نماینده شایسته کشور در برخی عرصه های جهانی فعالیت کنیم.

گراوندی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: با همدلی و هم زبانی دولت و بخش خصوصی و همکاری در بخش استانی میان تولیدکنندگان و واحدهای صادراتی با ادارات ذیربط و مسئولین استان و توجه ویژه استاندار کرمانشاه به امر صادرات، می توان در جلسات کاربردی و تخصصی با بررسی موانع موجود کنونی بر سر راه صادرات، واحدهای تولیدی را حمایت و تا حد زیادی بر این مشکلات فایق آمد.

نقش بی بدیل خانواده مدلل در ایجاد فضای شغلی استان

مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب با اشاره به اقدامات تاثیرگذار خانواده مدلل در امر اشتغالزایی گسترده در استان کرمانشاه افزود: سیمان سامان غرب یکی از واحدهای تولیدی است که توسط خانواده مدلل احداث گردیده و این خانواده آنچه که به عنوان رسالت خود در جهت ایجاد اشتغال و کسب اعتبار و افتخار در عرصه های مختلف صنعت و تولید دانسته را در حد توان خود در این خطه انجام داده است.

وی ابراز داشت: با توجه به نقش بی بدیل این خانواده در ایجاد فضای شغلی که هم اکنون دغدغه اصلی استان و کشور است، ستودنی است که آنها سرمایه گذاری را در این آب و خاک، با بهره گرفتن از دانش و تکنولوژی روز دنیا مورد استفاده قرار داده و با وجود تمام مسائل و مشکلات موجود و تحمل سختی ها، تنها به واسطه عشق به مردم کرمانشاه و پایبندی به توسعه استان خویش حرکتی رو به جلو را آغاز نموده و هیچگاه پا پس نکشیده اند و ما نیز به نوبه خود باید خدمات آنها را مورد توجه قرار داده و گوشه ای از این همه خدمات ارزنده را جبران نماییم.


بیش از آنکه تحریم‌ها بر ما سخت بگیرند، دچار خودتحریمی هستیم
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار