رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با انتقاد از سرانه دو تا سه دقیقه ای مطالعه در کشور گفت: این سرانه باید بازنگری شود.
کد خبر: ۱۲۸۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷ 14 November 2015
محمود صلاحی روز شنبه در نشست خبری اعلام برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هفته کتاب جمهوری اسلامی افزود: من آمارهای دو تا سه دقیقه ای را در مورد مطالعه قبول ندارم هر چند که با وضعیت مطلوب نیز فاصله داریم.

وی گفت: اکنون به واسطه پیامک، حجم وسیعی از اطلاعات و مقالات از این طریق منتقل می شود که باید مطالعه آنها نیز جز سرانه مطالعه قرار گیرد.

صلاحی با بیان اهمیت کتاب در نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: بهترین داشته های ما از گذشته، کتاب است و در دین ما نیز کتاب قرآن، به عنوان مهمترین معجزه حضرت محمد(ص) شناخته شده و انقلاب اسلامی فرهنگی بوده و کتاب نیز در این زمینه موضوعیت دارد.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به برگزاری نمایشگاه سالانه کتاب در اردیبهشت ماه افزود: این نمایشگاه به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی کشور شناخته شده که همه ساله علاقه مندان بسیاری از آن استقبال می کنند.

وی گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران امسال برای نخستین بار به عضویت شورای سیاستگذاری هفته کتاب جمهوری اسلامی درآمده و برنامه های ویژه ای را برای این هفته در نظر گرفته است.

صلاحی بیان کرد: امسال در هفته کتاب علاوه بر اجرای طرح نذر کتاب، طرح هِبه کتاب نیز اجرا می شود که در این طرح شهروندان می توانند کتاب های خود را که نیاز ندارند برای اهدا به روستاها و مناطق محروم در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار دهند.

وی افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در قبال هدیه شهروندان، بن های خرید کتاب را در اختیار آنان قرار می دهد تا شهروندان کتاب های مورد نیاز خود را خریداری کنند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دعوت از هنرمندان و نویسندگان برجسته در فرهنگسراها و خانه های فرهنگ برای خواندن کتاب برای مخاطبان، ایجاد گذر کتاب و بخش های ویژه کودک در این گذر در پنج نقطه شهر تهران از جمله مناطق یک، چهار، پنج، هشت، 20و فرهنگسرای مترو را از دیگر برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هفته کتاب عنوان کرد.

صلاحی گفت: ایجاد کتابخانه های سیار و آیین تجلیل از 750 کتابدار برتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عضویت رایگان شهروندان در کتابخانه های این سازمان، عضویت نویسندگان جوان در کانون قلم اولی، تولید و توزیع محصولات مرتبط با کتاب از دیگر برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هفته کتاب است.

وی از برگزاری مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «رنگ صبح» خبرداد و افزود: این کتاب در 15 هزار تیراژ منتشر شده و علاقه مندان برای شرکت در این مسابقه می توانند کتاب مورد نظر را از فرهنگسراهای شهر تهران دریافت کنند.

صلاحی با اشاره به الحاق کتابخانه های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران 81 باب کتابخانه داشت که با الحاق 261 کتابخانه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، تعداد کتابخانه های این سازمان به 342 باب کتابخانه افزایش یافت.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: اکنون کار فهرست نویسی کتابخانه های الحاقی برای درج در شبکه کتابخانه های عمومی این سازمان با اعتبار بیش از یک میلیارد تومان در فرهنگسرای شفق در حال انجام است.

وی ایجاد کتابخانه، توسعه و تجهیز کتابخانه ها و توسعه فرهنگ مطالعه را از جمله اقدامات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه کتاب عنوان کرد و گفت: کتابخانه ها برای غنی سازی اوقات فراغت باید مورد استفاده قرار بگیرند.

صلاحی افزود: هر چه سرمایه در حوزه فرهنگی بیشتر باشد، آسیب های اجتماعی کاهش پیدا می کند و در حوزه فرهنگی نیز ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این زمینه می تواند نقش موثری ایفا کند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزایش تعداد کتابخانه ها در مناطق پرتردد شهر تهران و بوستان ها، راه اندازی کتابخانه های ویژه نابینایان در پنج نقطه شهر تهران، ایجاد بخش های تخصصی در کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را از جمله اقدامات آتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنوان کرد.

وی بیان کرد: برخی از کتاب های آسیب دیده کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جمع آوری شده و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روستاها و مناطق محروم ارسال می شود و کتاب های نو جایگزین کتاب های اهدایی خواهد شد.

صلاحی با اشاره به وجود 34 فرهنگسرا و 160 خانه فرهنگ در شهر تهران افزود: تعداد خانه های فرهنگ، فرهنگسراها و سینماهای شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی با جمعیت 9 میلیون نفری باید افزایش پیدا کند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین در این نشست حادثه تروریستی شب گذشته در پاریس را محکوم کرد و گفت: ما قربانی تروریست هستیم و حدود 20 هزار نفر از ایرانیان در حوادث تروریستی جان خود را از دست داده اند.

صلاحی افزود: دولت ایران از حادثه تروریستی رخ داده در پاریس نگران است و با مردم پاریس همدردی می کند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار امیدواری کرد که روزی فرارسد که تمامی ملت ها با تروریست مقابله کنند و دیگر افراد بی گناه در حوادث تروریستی جان خود را از دست ندهند.
 
*برگزاری جشنواره کتاب شهر

حجت الاسلام حسن ناصری پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این نشست از برگزاری جشنواره «کتاب شهر» خبرداد و گفت: این جشنواره با موضوع شهر، شهروندی و شهرنشینی برگزار می شود و علاقه مندان می توانند آثار خود را تا هفته کتاب سال 95 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از 24 آبان تا دوم آذرماه برگزار می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار