مساجد همواره محل برنامه ریزی ها در خصوص جنگ و دفاع برای مسلمانان محسوب می شد، امروز نیز باید در کانون مساجد برای توسعه ارزش ها و اخلاق اسلامی اهتمام داشته باشیم و کانون مساجد از جایگاه برجسته ای در ترویج فرهنگ اسلامی برخوردار باشند.
کد خبر: ۱۳۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷ 12 March 2015

همایش سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی، عصر امروز با تجلیل از 77 نفر از فعالان فرهنگی و مسجدی استان در تالار اقبال آذر مجتمع فرهنگی 29 بهمن تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تابناک تبریز، محمدحسین فرهنگی، عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تبریز در مجلس در همایش گرامیداشت سالروز تأسیس کانون های فرهنگی، هنری مساجد کشور در تبریز گفت: نظامی که با عنوان جمهوری اسلامی مزین شده است، مهم ترین مراکز فرهنگی آن باید مساجد باشد.

وی اظهار داشت: نقش کانون مساجد در ترویج فرهنگ اسلامی و حل مشکلات فرهنگی کشور غیر قابل انکار است.

وی با بیان این‌که نقش فرهنگی مساجد باید از حاشیه به متن بیاید، خاطرنشان کرد: به جای این‌که در حاشیه ها و به دور از سرچشمه مسائل فرهنگی به دنبال راه حلی برای مشکلات فرهنگی باشیم، بهتر است چاره آن مشکلات را در سرچشمه اصلی فرهنگی یعنی کانون مساجد بیابیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس با تأکید بر این‌که نباید جایگاه مساجد در عرصه فرهنگ نادیده گرفته شود، تصریح کرد: نظامی که با عنوان جمهوری اسلامی مزین شده است، مهم ترین مراکز فرهنگی آن باید مساجد باشد، از این رو بایستی مسؤولان نظام نگرشی مسجدمحور در عرصه فرهنگ داشته باشند.

فرهنگی با اشاره به جایگاه ارزشمند و محوری مساجد از دوران صدر اسلام تاکنون، گفت: مساجد همواره محل برنامه ریزی ها در خصوص جنگ و دفاع برای مسلمانان محسوب می شد، امروز نیز باید در کانون مساجد برای توسعه ارزش ها و اخلاق اسلامی اهتمام داشته باشیم و کانون مساجد از جایگاه برجسته ای در ترویج فرهنگ اسلامی برخوردار باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تصویب طرح حمایت از مدیریت احداث، توسعه مساجد و پیگیری امور نمازخانه های کشور خبر داد و اظهار داشت: این طرح در دستور علنی مجلس قرار گرفته و چهار ماده اولیه اش تاکنون به تصویب رسیده و تاکنون هیچ نماینده ای با آن مخالفت نکرده و امید است در سه سال آینده تمامی مساجد کشور صاحب کانون مساجد شوند.

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که طرح حمایت از مدیریت، احداث، توسعه و تجهیز مساجد کشور به زودی در صحن علنی مجلس مطرح می شود، گفت: درصورت تصویب این طرح تمام مساجد کشور در 15 سال آینده (سه برنامه توسعه) صاحب کانون های فرهنگی و هنری می شوند.

نماینده مردم تبریز در مجلس خاطرنشان کرد: نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، ماده 5 طرح حمایت از مدیریت،‌ احداث، تجهیز و نوسازی مساجد و نمازخانه های کشور را با 118 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر تصویب کردند.

فرهنگی خاطرنشان کرد: براساس ماده 5 طرح حمایت از مدیریت،‌ احداث، تجهیز و نوسازی مساجد و نمازخانه های کشور، سازمان مکلف است با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط و دانشگاه‌ها با پژوهش مستمر و پس از تعیین شاخصه های جمعیتی مربوط و براساس پراکندگی جمعیتی شهرها و روستاهای کشور، مساجد و نمازخانه های مورد نیاز و مساحت آنها را تعیین کنند و اصول و ضوابط آمایش مساجد کشور جانمایی و احداث آن را پیگیری کند.

وی ادامه داد: طبق این ماده در مواردی که نیاز به تغییر کاربری باشد، استانداری‌ها و شهرداری ها موظفند پس از اعلام رضایت مالک و درخواست معاونت در استان، با قید فوریت نسبت به تغییر کاربری از طریق کمیسیون های ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری در شهرها و شورای توسعه و برنامه ریزی استان‌ها در سایر موارد و بنیاد مسکن اسلامی در محدود روستاها براساس ضوابط اقدام کنند

فعالان کانون های مساجد رزمندگان جنگ نرم هستند

در ادامه این مراسم سعید سعادتی، معاون توسعه و برنامه ریزی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، بر ضرورت تربیت نسل جوان در مساجد تاکید کرد و ابراز داشت: فتوحات بسیاری در طول انقلاب اسلامی شاهد بودیم، اما امام خمینی(ره) فتح الفتوح انقلاب اسلامی را تربیت نوجوانان و جوانان برای آینده میهن اسلامی عنوان کردند.

وی افزود: فعالان مسجدی و کانون های فرهنگی هنری مساجد رزمندگان عرصه جنگ نرم هستند.

معاون توسعه و برنامه ریزی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با اشاره به کارکردهای مختلف مسجد اظهار داشت: کارکردهای نظامی در هشت سال دفاع مقدس محقق شد و کارکرد سیاسی در انتخابات عملی شده که باید نقش های دیگر مساجد در انقلاب اسلامی احیا شود.

سعادتی ادامه داد: نقش مسجد در حوزه تبلیغ اسلام و انقلاب اسلامی در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش تعیین کننده ای بود.

وی تاکید کرد: کارکرد عبادی و تربیتی مساجد باید امروز در جامعه اسلامی احیا شود، اگر عملکرد ما در مسجد منجر به تربیت و ساخت انسان شود، موفق خواهیم بود.

معاون توسعه و برنامه ریزی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: امروزه یکی از ترفندهای دشمنان این است که ذهنیت مدیران ارشد نظام، مردم و نیروهای فرهنگی را به بحث تحریم و فشار اقتصادی معطوف کند.

سعادتی ادامه داد: تحریم های دشمنان علیه انقلاب اسلامی پیچیده شده اما ما از این تحریم ها عبور خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: وظیفه مدیران و فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد روشنگری مردم در قبال تحریم ها و توطئه های دشمنان است.

معاون توسعه و برنامه ریزی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در پایان با طرح سوالی از فعالان کانون های مساجد خواست به این پرسش پاسخ دهند که نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در شکل گیری تمدن نوین اسلامی چه می تواند باشد.

سعادتی افزود: به قید قرعه به افرادی که به این پرسش بهترین پاسخ ها را تا پایان اسفندماه ارائه دهند، به قید قرعه کمک هزینه سفر به عتبات عالیات اعطا خواهد شد.

برنامه های فرهنگی، قرآنی و اسلامی کانون های مساجد افزایش خواهد یافت

همچنین در این مراسم علی اکبر صفی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در این همایش با بیان این‌که باید کانون مساجد به عنوان پایگاه های دینی، سیاسی و اجتماعی و غیره برای تربیت نسل جوان مورد استفاده قرار بگیرند، اظهار داشت: فاصله گرفتن از کانون مساجد و فعالیت های فرهنگی، قرآنی و اسلامی خسارت های جبران ناپذیری را به نسل جوان تحمیل می‌کند.

وی اعتبارات استانی برای توسعه کانون مساجد استان را محدود دانست و گفت: با توسعه کانون مساجد، قطعا برنامه های فرهنگی، قرآنی و اسلامی کانون های مساجد نیز افزایش خواهد یافت و با تکیه بر ظرفیت این کانون ها می توانیم فعالیت جوانان و نسل جدید را به این پایگاه های معنوی سوق دهیم.با بیان این‌که بیش از 18 هزار کانون مسجد در کشور فعالیت می کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از سال قبل تاکنون 110 مسجد به مساجد استان افزوده شده، اکنون 862 کانون مسجد در سراسر استان فعالیت می کنند و برای توسعه این کانون ها اعتبار ملی یک میلیارد و 200 میلیون تومان تخصیص یافته است.

بنابر این گزارش، در این همایش 77 نفر از ائمه جماعات، مدیران مسؤول، فعالان کتابخانه ای، مربیان و رابطان بخش خواهران کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هیأت نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی تجلیل می شود. نعمت الله پایان، معاون اداری مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و محمد باقرپور، مدیر مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز از دیگر تجلیل شوندگان همایش بودند.

همچنین از ابراهیم طاهری فرماندار عجب شیر، فرهاد جبارپور رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی عجب شیر و شعبانعلی حقی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میانه به دلیل همکاری مؤثر در راه اندازی کانون های فرهنگی هنری مساجد قدردانی شد.

بنابر این گزارش، تعدادی از مدیران مسؤول فعال کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی، مدیران فعال خانه فرهنگ دیجیتال، فعال کتابخانه ای و کتابداران فعال، مربیان چهره به چهره فعال، مدیرمسؤول فعال کانون روستایی و کانون تخصصی، فعالان حوزه حجاب و عفاف و پژوهش در کانون های مساجد نیز تجلیل شدند.

همچنین یک هنرمند از بخش خواهران کانون به دلیل به نظم درآوردن نهج البلاغه، مربی عفاف و حجاب، رابط فعال خواهران و مربی چهره به چهره، مسؤول امور فرهنگی، مربی قرآن و مدیرخانه نور از خواهران تجلیل شونده در این مراسم بودند.

سینا طباخی نفر اول حفظ کل قرآن، اکبر قنبری نفر دوم حفظ کل قرآن، امیررضا قیامی نفر اول حفظ 20 جزء، محمد صادق زاده نفر دوم حفظ 20 جزء، وحید صادق زاده نفر اول حفظ 10 جزء، مهدی قشمعلی حق نفر اول حفظ 5 جزء، محمدمهدی طالب نفر دوم حفظ 5 جزء، نیما طباخی نفر دوم حفظ سه جزء، محمدحسن نقی زاده نفر اول رشته قرائت، سجاد امینی نفر دوم رشته قرائت، حسین مهدی زاده نفر اول رشته ترتیل، سینا حبیبی نفر دوم ترتیل، ایوب عبادیان نفر اول رشته اذان و حجت الاسلام جواد اوجاقی نفر اول رشته تفسیر مسابقات استانی مدهامّتان نیز از دیگر تجلیل شوندگان بودند


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :