مذاکرات هسته ای به خوبی پیش می رود و در طول این مذاکرات نیز سه اصل عزت ،حکمت و مصلحت به خوبی رعایت شده است و طبق گزارشات اختلاف ها به موارد محدود رسیده است و سعی می شود در این فاصله کوتاه مشکلات حل شود.
کد خبر: ۱۳۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۷ 13 March 2015

جلسه هم اندیشی فعالان اقتصادی و صادرکنندگان استان، در قالب میزکاری ترکیه و جمهوری آذربایجان، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد.

دکتراسماعیل جبارزاده در جلسه هم اندیشی اعضای اتاق بازرگانی وفعالان اقتصادی استان، هدف از تشکیل این جلسه را استفاده از نکته نظرات فعالان اقتصادی عنوان کرد و افزود: استفاده از نظرات و راه حل های صاحبان صنعت و تجارت، برای پیشبرد اهداف و فعالیت های اقتصادی بین آذربایجان شرقی و دو کشور آذربایجان و ترکیه مهم است.

وی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان و اقدامات انجام شده در سال جاری در جهت تسهیل روابط تجارت بین الملل، از جمله راه اندازی کارگو در فرودگاه تبریز، مراودات صورت گرفته با مسوولان کشورهای همسایه را در رفع برخی موانع، موثر دانست.

اسماعیل جبارزاده با اشاره به تصویب پروژه آزاد راه تبریز- بازرگان، گفت: با اجرای این پروژه زیرساخت ارتباطی ایران و ترکیه تقویت و حمل و نقل کالا تسهیل می شود.

وی به اهمیت بخش خصوصی در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: انتظار دولت از بخش خصوصی توسعه صادرات غیر نفتی می باشد و بر همین اساس دولت هم از بخش خصوصی حمایت ویژه ای دارد و سعی دارد موانع سر راه را بردارد.

جبارزاده بیان کرد: مذاکرات هسته ای به خوبی پیش می رود و در طول این مذاکرات نیز سه اصل عزت ،حکمت و مصلحت به خوبی رعایت شده است و طبق گزارشات اختلاف ها به موارد محدود رسیده است و سعی می شود در این فاصله کوتاه مشکلات حل شود.

وی اظهار داشت: در سال 94 آماده هستیم که مسائل سیاسی حل شود و در حال حاضر شاهد هستیم که تحریم ها ترک برداشته اند و نظر کارشناسان هم این است که طرف مقابل دیگر آن اجماع قبلی را ندارد و در این دولت هم بیشترین تعداد ملاقات ها را داشته ایم و این نشانه آن است که آنها آماده مذاکره هستند.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: ولی نتایج مذاکرات چه مطلوب باشد چه نامطلوب صنعت گران برای توسعه اقتصادی و صنعتی خیز بردارند.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور تاتارستان به استان آذربایجان شرقی و افزایش تبادلات اقتصادی و صنعتی با این کشور گفت: در طول این سفر و مذاکرات با هم هیچ مشکلی احساس نشد و این نشان می دهد که زمینه تبادل با این کشور آماده شده است.

جبارزاده افزود: در رابطه با صدور خدمات فنی مهندسی توانمندی زیادی داریم و خواهشم این است که به صورت جدی بر این امر وارد شویم.

وی بیان کرد: طبق بررسی های انجام یافته در امر مبارزه با قاچاق کالا استان آذربایجان شرقی مقام اول را در کل کشور کسب کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: از مهمترین اهداف ما ایجاد شرکت های دانش بنیان می باشد و در یک سال گذشته نیز به عنوان استان برتر در زمینه شرکت های دانش بنیان شده ایم و چندین هزار هکتار زمین هم برای منطقه ویژه علم و فناوری اختصاص یافته است.

وی به اهمیت سند تدبیر و توسعه استان اشاره کرد و افزود: سند تدبیر و توسعه که توسط کارشناسان استان حهت توسعه استان برنامه ریزی شده برای دیگر استان های کشور نیز الگو شده است.

جبار زاده گفت: نتایج پایش ها نشان می دهد که از 12 هزار واحد صنعتی در استان فقط 3 هزار واحد فعال هستند و ما در تلاشیم که با رفع مشکلات ،این واحدها نیز شروع به کار کنند و سال 94 سال تعیین کننده ای برای ما می باشد.

وی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد ارس بزرگترین پتانسیل برای استان ما می باشد و هر روزه تغییرات محسوسی در این منطقه احساس می شود.

برای ورود به بازارهای جهانی باید برندسازی کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نماینده ویژه رییس جمهوری در امور ترکیه و جمهوری آذربایجان نیزدر در جمع اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی استان، با بیان اینکه باید وارد اقتصاد بین‌المللی شویم و برای این مهم نحوه حضور و نوع کالاهای قابل ارائه نقش مهمی دارند، گفت: برندسازی و تشکیل شرکت‌های هلدینگ در زمینه‌های مختلف از جمله راهکارهای ورود به بازارهای بین‌المللی است.

وی برای عضویت در سازمان تجارت جهانی رعایت اصول علمی و استفاده از ابزارهای نوین تجاری را ضروری دانست و گفت: هر کشوری قوانین تجاری خاصی دارد و باید برای فعالیت در بازار این کشورها به قوانین آشنا بود.

واعظی با اشاره به حمایت های دولت از برگزاری نمایشگاه های بین المللی و حضور تجار در نمایشگاه های خارجی گفت: عرضه محصولات بی کیفیت در این نمایشگاه ها به اعتبار ما لطمه خواهد زد.

وی برای نفوذ بیشتر در بازارهای خارجی بر هم افزایی نیروها تاکید و به صادرکنندگان بزرگ و عمده کشور توصیه کرد با تشکیل یک صندوق از صادرکنندگان کوچک و نوپا حمایت کنند.

وی با اعلام اینکه وزارت امور خارجه در حال پیگیری حمایت های قضایی از تجار است، اظهارامیدواری کرد: با توجه به روند بهبود روابط سیاسی، در عرصه اقتصادی هم شاهد گسترش همکاری ها باشیم.

وی افزود :آنچه مسلم است رفع تحریم ها با حفظ عزت ملی موجب تسهیل روابط تجاری خواهد شد و فعالان اقتصادی باید خود را برای گسترش همکاری های بین الملل آماده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه رویکرد دولت افزایش تعامل با کشورهای منطقه از جمله ترکیه و جمهوری آذربایجان است، گفت: تبریز با توجه به ظرفیت مناسب تجاری و اقتصادی همچنین اشتراکات زبانی می تواند نقش مهمی در این خصوص ایفا کند.

واعظی در ادامه با بیان برخی مشکلات و مسایل در حوزه حمل و نقل بین‌المللی گفت: تلاش ما آن است که موضوع حمل و نقل در مرزها و مشکلات آن را کم کنیم و علاقه‌مند هستیم این روند موجب گران شدن صادرات نشود تا سهم بیشتری در این حوزه مهم اقتصادی داشته باشیم .

وی با اشاره سفر رییس جمهوری ترکیه به تهران در اوایل سال آینده و برگزاری بیست و دومین همایش مشترک اقتصادی ایران و ترکیه گفت: بررسی موانع موجود در توسعه روابط دو طرف و ارائه راه حل های مناسب برای رفع آنها در حوزه های حمل و نقل، تجارت و گمرک، سرمایه گذاری، انرژی، مالی، محیط زیست و استاندارد از دستور کارهای این نشست می باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان برخی برنامه های این وزارتخانه برای تسهیل روابط تجاری و اقتصادی گفت: بستر تبدیل شدن تبریز به هاب پستی منطقه آماده است و با تاییدیه گمرک نهایی می شود.

واعظی در پایان با تشکر از استاندار آذربایجان‌شرقی و همه اعضای اتاق بازرگانی گفت: همه تلاش ما رساندن تجارت و بازرگانی و در مجموع اقتصاد به نقطه رونق و شکوفایی است.

در این نشست تجار آذربایجان شرقی فعال در حوزه ترکیه و جمهوری آذربایجان، مسایل و موانع موجود در خصوص گسترش روابط تجاری در این حوزه را مطرح کردند.

مشکلات حمل و نقل کالا، تعرفه های متعدد گمرکی و مالیات مضاعف کشور ترکیه برای کالاهای ایرانی از جمله مسایل مطرح شده در این نشست بود.

لازم به ذکر است، تعدادی از معاونان و مدیران وزارتخانه ارتباطات و فن آوری اطلاعات محمود واعظی را در سفر یکروزه به آذربایجان شرقی همراهی کردند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :