سرانه مصرف شیر در آذربایجان غربی براساس آخرین آمارها سالیانه 42 کیلو گرم است که در مقایسه با سایر استانها به صورت قابل ملاحظه ای پایین است.
کد خبر: ۱۳۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴ 14 March 2015

به گزارش اروم نیوز،از آنجا که آذربایجان غربی به دلیل شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی، جنگلی و کوهستانی شرایط مستعدی برای توسعه دامداری و نهایتاً تولید انواع شیر دارد، این استان به عنوان یکی از قطب های مهم تولید شیر در کشور تلقی می شود.

مسئولین جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه 80 درصد شیر مورد نیاز استان در مناطق روستائی و عشایری و مابقی در واحدهای صنعتی تولید می گردد می گویند سالیانه 560 هزار تن شیر در آذربایجان غربی تولید می شود.

با این وجود در واکاوی میزان مصرف شیر در آذربایجان غربی مشخص می شود که مردم این استان حدود 43 کیلو گرم کمتر از سرانه کشوری شیر مصرف می کنند.

فاطمه اسفرجانی دانشجوی رشته صنایع غذایی با همکاری تعدادی از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران و مرکز تحقیقات سلامت غذایی و آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در اواخر سال 92 در پژوهشی میدانی و مقاله ای علمی پژوهشی به این نتیجه رسیده اند که مردم آذربایجان غربی 118 گرم در روز شیر می دوشند.

با احتساب مصرف روزانه 118 گرم در روز مشخص می شود که مردم آذربایجان غربی سالیانه 42.48کیلوگرم شیر مصرف می کنند که در مقایسه با سرانه 86 کیلوگرمی کشور رقم بسیار ناچیزی است.

رابطه معنادار افزایش قیمت و کاهش مصرف شیر

کارشناسان اقتصادی با اشاره به تحولات اقتصادی و افت وخیزهای قیمت شیر در چند ساله گذشته معتقدند که هر زمان قیمت لبنیات و از آن جمله شیر کاهش پیدا می کند آهنگ مصرف آن قوت گرفته و در مقابل افزایش قیمت آن موجب کاهش مصرف شده است.

مشاور صنایع شیر ایران در این رابطه می گوید: گزارش‌ها و آمارها نشان می‌دهد که بعد از حذف یارانه شیر طی دو سال گذشته که موجب افزایش قیمت شد، مصرف این ماده حیاتی بین مردم تا 22 درصد کاهش یافته است این در حالی است که براساس قانون برنامه پنجم توسعه سرانه مصرف این ماده حیاتی باید به دو برابر یعنی 160 کیلوگرم در سال برسد.

وی می افزاید: از سوی دیگر محققان اعلام می‌کنند 90 درصد مردم ایران با کمبود کلسیم و 80 درصد آن‌ها با کمبود ویتامین D به عنوان عامل جذب حداکثری کلسیم مواجه شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار