رییس حوزه علمیه اصفهان:
تابناک:حضرت آیت الله مظاهری از مراجع تقلید شیعه در دیدار با کمیته های اجرایی دهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان، این مسابقات را راهی برای تعمیم معارف قرآنی در جامعه دانست.
کد خبر: ۱۳۸۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶ 01 December 2015
به گزارش تابناک به نقل از دبیرخانه دهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان آیت الله العظمی حسین مظاهری از مراجع تقلید شیعه و رییس حوزه علمیه اصفهان پیش از ظهر امروز (7 آذر) در دیدار با دبیر اجرایی و روسای کمیته های 13 گانه دهمین دوره مسابقات کشوری مدهامتان که (24 الی 27 آذر) به میزبانی اصفهان برگزار خواهد شد، گفت: انس با قرآن امر مقدسی است که در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و به عقیده من از بهترین کارهاست که انسان می تواند برای آخرتش انجام دهد.


وی ضمن سپاس به درگاه ایزد منان به خاطر پیشرفت های خوبی که در زمینه های مختلف قرآنی در کشور داشته ایم، افزود: زحمات و تلاش های زیادی در حوزه های قرآنی انجام شده و به نظر من تاکنون از 10درصد ظرفیت های قرآنی بهره برداری شده است اما جا دارد که همه ما در راستای استفاده بیشتر از ظرفیت های عظیم قرآنی برنامه ریزی و تلاش کنیم.


قرآن به طور جدی از ما می خواهد که آن را بخوانیم

آیت الله مظاهری، در ادامه به مراتب انس با قرآن اشاره کرد و گفت: قرآن به طور جدی از ما می خواهد که طبق آیه «فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» قرآن را بخوانیم.


وی تاکید کرد: هرچند ممکن است در شرایط مناسبی نباشیم، بیمار باشیم، مشغله داشته باشیم یا حتی در جنگ و جهاد باشیم اما تاکید اینگونه در قرآن نداریم که خداوند می فرماید در هر شرایطی که هستید قرآن بخوانید.


رییس حوزه علمیه اصفهان، با بیان اینکه باید کاری کرد که همه بتوانند، روان و بدون غلط قرآن را تلاوت کنند، اظهار داشت: عمومی شدن قرآن و مجلسی شدن آن بسیار مورد اهمیت است و طرح تلاوت نور که پس از خواندن یک صفحه از قرآن بعد از نماز به تفسیر آن هم پرداخته شود، بسیار طرح نیکو و پسندیده ای است.


آیت الله مظاهری، ادامه داد: در زمان پیامبر هم مردم سواد نداشتند اما پیامبر برای آن ها آیات را می خواندند و تشویق به حفظ آن می کردند.


وی مرتبه سوم انس با قرآن کریم را ترجمه و تفسیر قرآن آن دانست و خاطرنشان کرد: در این زمینه تفسیرهای گوناگونی به چاپ رسیده است اما انتظار می رود که با شیوه های مختلف این تفاسیر مورد بهره برداری جامعه قرار گیرد و استفاده شود.


رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، نور قرآن را درک می کردند

این مرجع تقلید، برداشت از قرآن که منجر به درک نور قرآن می شود را گامی دیگر از مراتب انس با قرآن کریم بیان داشت و افزود: برخی از رزمندگان اسلام در هشت سال جنگ تحمیلی نور قرآن را می گرفتند چرا که تقوا داشتند و به آن مرتبه رسیده بودند.


وی مرحله آخر انس با قرآن را عمل به آن برشمرد و افزود: در قرآن آمده است «يُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ» یعنی خود قرآن تاکید کرده است که من کتاب اخلاق هستم و عمل به آن مورد اهمیت است.


رییس حوزه علمیه اصفهان، در بخش دیگری از سخنانش به تفسیر قرآن پس از نماز جماعت در مساجد توسط امام جماعت اشاره کرد و گفت: این تفسیر باید خیلی کوتاه و کارآمد به فرامین قرآن اشاره کرد تا مردم در زندگی روزمره خود به قرآن عمل کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار